Gå til innhold

Veldig bekymret for stort foster....:(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er i uke 33 og symfemålet mitt ligger godt over den grå sonen, det har den gjort hele veien. Jeg hadde gått opp 14kg i uke 31 (så sikkert mye mer nå...) men er ikke i utgangspunktet overvektig. Jeg fikk et barn på 3400gr sist, men denne gang er magen min så stor. Jeg eier ikke selvkontroll og spiser store mengder søtt (200gr sjokolade bare i dag)...

Jeg går rundt med stor frykt for at jeg får en kjempebaby og greier allikevel ikke å beherske meg i matveien, som fører til at jeg spiser mye søtt og omtrent sitter å gråter etterpå... Er det noen som vet hvor stor innvirkning på fosteret dette har?

Om jeg kutter ut ALT usunt fra nå av og går over på salat (omtrent) frem til fødsel, vil det ha noe å si på størrelsen da?

Jeg hadde en veldig komplisert fødsel sist gang, og det er lite sansynlig at de samme komplikasjonene vil skje denne gang, men jeg har fått en veldig frykt for stort barn og derav komplikasjoner unde fødsel :((

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje litt flåsete sagt, men om du er så engstelig bør du vel klare å ikke spise den sjokoladen?! Og dersom jordmor mener det er grunn til bekymring ang. størrelse og mål, vil hun henvise deg til kontroll for å sjekke størrelse. Du kan jo selv gi uttrykk for dette ved neste jordmorbesøk.

Skrevet

sukker har innvirkning på fosterets vekst og KAN gi fare for svangerskapsforgiftning. Men det er ikke nødvendigvis at det blir son heller. sukker KAN også gi økt fostervann som gir stort sf mål og ikke nødvendigvis betyr stor baby.

alt du gjør fremover KAN jo ha en forskjell.. gjør det du klarer i forhold til kosten. snakk med jordmor ved neste kontroll.

kan betyr jo ikke sikkert, man vet alldri.. prøv å ikke døm deg selv for det som har skjedd hittil i svangerskapet.. barnet har det nok godt i magen din. tenk heller på hva du kan klare å begrense og gjør det fremover, stress og redsel er heller ikke bra for baby..

lykke til :)

Skrevet

Jeg er på kontroll annen hver uke pga stor vekst hos barnet. De sier barnet er stort, hadde en komplisert fødsel sist, han var bare 3700g. Da spiste jeg mye usunt. I dette svangerskapet har jeg spist normalt. Er ikke glad i godteri lenger, men har fortsatt fått svangerskaps diabetes. Får du svangerskaps diabetes så er det fare for store barn. Selvfølgelig ikke bestandig da. Mitt barn er målt til og være 23% større enn gjennomsnittet.

Så jeg tror ikke det har så veldig mye og si på hva du spiser egentlig.

Hadde jeg vært deg så hadde jeg spurt JM om hun/han kunne sjekke barnet..

Masse lykke til :)

Skrevet

Vet ikke helt hva jeg synes om de første to svarene du har fått her.

For meg høres det ut som om du sliter med en del angst og at slike vanskelige følelser er det som får deg til å spise? Da er det lurt å ta tak i dette. Har du fått snakket nok ut om det som skjedde i forhold til forrige fødsel? Er ting bra ellers i livet ditt? Klarer du å gi deg selv selvomsorg? (Si positive og beroligende ting til deg selv etc).

Snakk med jordmor om bekymringene dine er mitt råd. Og be om en henvisning til størrelsesestimering dersom du tenker at dette vil kunne roe deg.

Ellers er det som nevnt over her generelt sett svangerskapsdiabetes som vil kunne føre til så store barn at det kan medføre risiko i forhold til fødsel. Slik jeg leser innlegget ditt har du ikke symptomer på dette?

Håper du klarer å ta tak i det som gjør ting vanskelig for deg nå. Så vil sikkert fødselen gå helt fint :) Det hjelper i hvertfall ikke å gå rundt å ha det vondt og vanskelig slik det høres ut som du har det.

Lykke til!

Skrevet

Spiste også usunt i forrige svangerskap.

Gikk ikke opp så kjempemye, men klarte bare ikke å styre meg!

Stappa innpå og sf-målet økte...

Stooor mage!

Ikke noe mer cola på deg, sa JM.

Neida, nei, nei, nei svarte jeg og tok meg en cola på kvelden...

de estimerte ungen til å bli minst 3,6 kilo.

Ut kom en liten smurf på 2,8 kilo i uke 39+4

Og magen var stor altså!!!

Men jeg er ikke så lang heller da, 164 på sokkelesten.

Skrevet

Enig med Lykkeby2! Ta en prat med jordmor og be om henvisning til vekstestimering og kanskje også en samtale med fødselsteam påmsykehuset du skal føde? Da vil de sikkert gjennomgå din forrige fødsel og kunne legge en liten plan for deg og den kommende fødselen!

Jeg hadde en svært traumatisk første fødsel, og fikk takket være mye støtte og god planlegging en veldig fin andre fødsel - så fin at vi nå skal ha nr 3!

Ikke vær så hard mot deg selv - å kutte ut alt usunt og bare spise salat er nok ikke helt løsningen heller. Søk hjelp! Lykke til :)

Skrevet

eg er bare 28 uker men mine mål ligger over det grønne feltet, men var på ul forgje fredag og babyen har en vekstavik på - 8 % så det trenger ikkje bety at barnet er stort.. så slapp av, kos deg og nyt dei siste ukene

Skrevet

Tror du bør be om å få komme til vekstestimering på sykehuset. SF- målet kan være misledende. Jeg har normalt SF - mål. men vært til estimering som sier at baby i magen er en god del større enn snittet (3400g i uke 36). Skal inn til sjekk igjen mandag, blir spennende.

Det bekymringsfulle med sukkerinntaket ditt er jo hva det gjør med helsen din, med tanke på sv. skapsforgiftning og diabetes. Men man kan vente en stor baby selv om man ikke bøtter i seg søtt. Jeg har spist lite snop, men det har ikke hjulpet meg noe særlig, for her sitter jeg med stor bebis (er bare 150 cm høy) høyt blodtrykk, begynnende protein i urinen og dårlig form.

Men du bør virkelig ta på alvor dette med godteriinntaket ditt, mitt beste råd er at du lar være å ha snop i huset, heller frukt (ikke druer helst).

Skrevet

HI her.

Tusen takk for mange fine svar!

Jeg sliter nok litt med angst for fødsel ja, og har ikke tilgang på JM. Fastlegen min er i permisjon, så jeg har hatt ny lege nesten hver sv.kontroll. Jeg har fått meg testet for diabetis og har ikke symptomer på det, men går allikevel å er bekymret.

Jeg prøver så godt jeg kan å spise sunt , men sprekker altfor ofte, og sitter igjen med følelsen av av mislykkethet... Jeg har hatt litt spiseforstyrrelser andre veien før, men har tillatt meg altfor mye i graviditeten (og da tipper det jo over andre veien)

Mannen min synes muligens jeg spiser litt mye av og til, men jeg føler han sier lite, siden jeg normalt har hatt et litt anstrengt forhold til mat.

Neste kontroll skal jeg be om vekstestimering, kanskje det kan hjelpe meg da :)

Skrevet

heisann :)

jeg har lagt godt over det grønne feltet i symfysemål siden uke 30 , å jeg har vært på vekstestimering, hun ble målt til å skulle være 3450 g ved termin den 18 april, så jeg fikk beskjed at selv om det var store mål og magen var stor. var det ikke sikkert at babyen var stor... å jeg ligger fire hakk over det grønne feltet! Jeg har heller ikke vært veldig nøye på hva jeg har spist denne gangen å spist en del søtsaker osv jeg også desverre ;) har gått opp 12 kg til sammen og har termin om 13 dager :D

men fortsetter du å vokse så bare spør etter en ekstra UL for å få sjekket hvor stor babyen din er :)

uansett så får du ha masse lykke til :)

Skrevet

Hvis du er bekymret må du jo snakke med lege eller jordmor om dette, da får du sikkert time til vekstestimering i uke 36-37. Ingen vits å gå å bekymre seg unødig!

Skrevet

Ang hvor mye usunn mat kan ha å si på størrelse på foster så er det ca to kilo man kan være skyld i selv pga dårlig mat, sa jordmor. Altså barnet ditt kan bli opp til to kilo "overvektig" pga ditt kosthold.

Skrevet (endret)

Ang hvor mye usunn mat kan ha å si på størrelse på foster så er det ca to kilo man kan være skyld i selv pga dårlig mat, sa jordmor. Altså barnet ditt kan bli opp til to kilo "overvektig" pga ditt kosthold.

Det høres helt vilt ut! Dette tror jeg ingenting på. Jormødre sier så mye rart!

Under forrige fødsel fikk jeg beskjed av jordmor om å finne meg ny mann dersom jeg skulle ha flere barn. Dette for å minske sannsynligheten for å få svangerskapsforgiftning igjen. ærlig talt!

Endret av Lykkeby2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...