Gjest frøken_førstegangs-med gutt<3 Skrevet 28. mars 2012 #1 Skrevet 28. mars 2012 Nå ble det plutselig trangt økonomisk, og vi må være veldig forsiktige med hva vi kjøper på butikken. Handler på budsjett fra før, men er så inderlig lei de samme rettene, så om det er noen som kan komme med litt frisk pust er jeg evig takknemmlig.
Eeniemeenie Skrevet 28. mars 2012 #3 Skrevet 28. mars 2012 Fiskegrateng med grønnsaker, rett fra frysedisken ( Trenger knapt å koste mye det) Fiskeboller med tilbehør/fiskekaker med tilbehør Wraps med kyllingkjøttdeig og litt salat Pizzasnurrer ( Kan jo bake maaange og fryse ned:) Grøt! http://www.rema.no/under100/ Mange gode tips der!
Himmel og hav Skrevet 28. mars 2012 #5 Skrevet 28. mars 2012 Lapskaus: 1 pose lapskausblanding, vann, 2 buljongterninger, evt litt pølse, falukorv, stekt kjøttdeig eller rester av karbonade. Havregrøt og risgrøt er billig, ostesmørbrød, omelett. Om du kjøper frossen, hel kylling, så koster ikke den stort. Den kan helstekes, kokes, deles opp og grilles, og bli til mye god mat. Kyllingfrikassé f. eks, eller helstekt kylling og ris. Om du har en rømertopf innerst i et skap, så er den ypperlig til å lage kylling i.
Gjest frøken_førstegangs-med gutt<3 Skrevet 28. mars 2012 #7 Skrevet 28. mars 2012 Åh, tuuusen takk for mange flotte tips Er sÅ kjedelig nÅr man bare kommer pÅ de samme tingene man har spist 1000 ganger før. Men nÅ ha jeg vel ideer for en hel uke med middag. SÅ jeg takker og bukker for det
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2012 #8 Skrevet 28. mars 2012 stekte baguetter med kyllingkjøttdeig(feks) og bernaisesaus,og ost... del bauetter i 2, stek kjøtt,legg på, kan ha på det du selv vil,nesten som pizza det her. ha på bearnaisesaus, og ost på toppen,stekes i ovnen 200 grader i ca 15 min....kjempegodt.....
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2012 #9 Skrevet 28. mars 2012 Kylling, eggnudler, Bahmi krydder ( selges på pose på butikker med godt utvalg som Ica ,coop der med utlandske krydder), og wok grønnsaker. Nam nam Fiskeboller,poteter,hvit saus, grønnsaker Servelatpølse,potetstappe,makaroni Pai'er, grønnsakspai,pølsepai,kyllingpai,skinkepai Spaghetti og kjøttdeig. Pleier å lage en god kjøttsaus som er nok til to middager ,så fryser jeg halvparten av sauser og lager cottage pie med den resterende delen av sausen. Det vil si kjøttdeig og kjøttsaus i bunnen av ildfastform, og potetmos oppå i ovnen på 200 grader til potetmosen er gylden. tar ca 20-25 min. Kylling i en saus av 1 grønnpesto glass, og ett naturell youghurt glass og spaghetti + erter f eks. Fiskepudding/fiskekaker Hjemmelagde kjøttkaker,poteter,brunsaus,grønnsaker Nå vet jeg ikke hvor mange dere er men vi pleier å ha f eks hel grillet kylling ,ris,erter og saus til middag en dag, og restene brukes til kylling salat i wraps dagen etterpå til middag. Gryteretter er jo alltid genialt. Kom ikke på mer i farta men utnytting av råvarer /rester og planlegging av ukesmåltider er kjempe bra. Mye billigere å lage alt hjemmelaget enn halvfabrikat da du som regel alltid bare bruker litt av store ingredienser så det er penger å spare i lengden.Sparer masse penger når man får brukt opp alle ingrediensene. Sjekk ukens tilbud på f eks rema/kiwi å se om det er noen kupp å fylle frysen med
kroi Skrevet 28. mars 2012 #10 Skrevet 28. mars 2012 Gratinert blomkål m/ bacon Sett stekovnen på 200 grader Kok opp ett stort eller to små blomkålhoder i lettsaltet vann. Lag hvit saus m/salt, pepper og muskatnøtt (rør ut 3 ss mel i 5 dl kald melk, kok opp under omrøring, så blir sausen mager). Ha litt ost i sausen. Stek baconbiter. Legg lettkokt blomkål i ei ildfast form, slå over sausen og dryss over ost og litt bacon. La gratinere i 10 min. Server m resten av baconet. Voila - nydelig middag
Gjest frøken_førstegangs-med gutt<3 Skrevet 28. mars 2012 #11 Skrevet 28. mars 2012 Mmmm... tusen takk igjen. Her var det mye snadder gitt, ble sulten jeg Da skal jeg sette i gang og skrive lista til fredagshandlingen Så også at coop har fått tilbake "miks 3 for 69" dealen, og det var jo heller ikke leit akkurat nå
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2012 #12 Skrevet 28. mars 2012 Suppe Lök, purre, paprika, potet, gullerot og buljong. Vips! Middag i flere dager
bomsa Skrevet 28. mars 2012 #13 Skrevet 28. mars 2012 Prøv rema 1000 appen...eller nettsiden. Den har forandret livet vårt, aldri mer uten middagstips.
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 28. mars 2012 #14 Skrevet 28. mars 2012 Tomatsuppe fra bunn: 3 bokser hele/hakket tomater, 1 stor løk, hvitløk, olivenolje,salt og pepper. Kutt løk og hvitløk i små terninger,la det surre i olivenolje til løken blir blank,tilsett tomatene salt og pepper og la det småkoke i 5-10 min. Server med godt brød/hvitløksbrød. Makaronigrateng: Kok makaroni og legg i en ildfastform sammen med pølser og hvitsaus og ha revet ost på toppen, stekes på 200 grader i ca 20 min Nudelsuppe: Strimlet svinekjøtt, 1 pose wokgrønnsaker ,3 pk nudler.vann Kok opp vann, hell oppi svinekjøtt,wokgrønnsaker og nudler og la det koke i 5 min.
marsve Skrevet 28. mars 2012 #15 Skrevet 28. mars 2012 First price har jo kjempe billig og god tomatsuppe. Pølsegrateng er genialt; jeg bruker bare en pose grønnsaksmiks, makaroni, pølse og ost. Veldig godt Pannekaker er jo godt! Ellers er vel planlegging det største treket, slik at du slipper kaste noe..
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2012 #16 Skrevet 28. mars 2012 stekte baguetter med kyllingkjøttdeig(feks) og bernaisesaus,og ost... del bauetter i 2, stek kjøtt,legg på, kan ha på det du selv vil,nesten som pizza det her. ha på bearnaisesaus, og ost på toppen,stekes i ovnen 200 grader i ca 15 min....kjempegodt..... Yak! Det hørtes sykt harry go kvalmende ut
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2012 #17 Skrevet 28. mars 2012 Nå er det jo snart påske, å da er grillpølsene på tilbud så og si over alt Vi har også dårlig råd, men har jeg en pakke pølse, så kan jeg lage det utroligste. stekte pølsebiter og spaghetti, ketchup. Pølsepizza Pølse og chips, chipsen kjøper jeg bestandig dobbel pakke av, enten på Rema, bunnpris eller prix. Kåster ca 17-18,- for en dobbel billig pakker. Den har vi ganske lenge av Pølse og mos Pølse oppi en pk kjøttsuppe fra toro.
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2012 #18 Skrevet 28. mars 2012 Pasta de parma gryte. Lag pasta de parma som vanlig. Del en brokkoli i passelig store biter og legg på bunnen av en ildfast gryte. Ha over pastaen, strø litt bacon over (3pk til first price bruker vi og de koster ikke mye, trenger ikke mye bare få litt av smaken vi bruker bare en pakke, ikke hele 3pk.)Ha litt ost over og stek i på 200 grader til osten er smeltet. Vi har krutonger ved siden av, laget selv her om dagen av tørt brød som lå i brødboksen. Kuttet de i terninger og stekte de i mye smør og hvitløk til de ble sprø. De ble super gode, brødet var alt for tørt til å fryses, så har du tørt brød som ikke kan spises kan det kuttes opp og legges i frysen til å gjøre slik med. Pølse/skinke grateng. 1 pose potetstappe, 1 egg blandes inn når potetmosen er ferdig. Legges i en ildfast form. Ha over ketshup. Legg pølser eller skinke i terninger ( har vi rester fra taco eller annet bruker vi dette) Purre, evt litt krydder og så ost. 200grader i ca 20minunetter. Ungene er veldig glad i dette, og veldig billig.
dorri Skrevet 28. mars 2012 #19 Skrevet 28. mars 2012 Dette høres ikke så digg ut. Men det er grise billig og gjør nytta. Seifilet og kålrotstappe;-) Sunt og skikkelig billig:-)
MrsMilla Skrevet 28. mars 2012 #20 Skrevet 28. mars 2012 Hihi - jeg kan være skikkelig onkel skrue og har noen kjempetips fra studietiden... Pasta med billigste pastasaus og salatbønner (godt skyldte). poteter, gulrøtter og fisk (gjerne kun 100g pr person på tilbud) og smeltet smør. Bakt potet med smør, rømme, litt billig skinke fra boks og kanskje litt mais. Fiskeboller i hvit saus som man lager selv fra bunnen (altså sausen fra bunnen - veldig lett og billig). Isbergsalat, tunfisk på boks, en tomat og en avokado. Husk å kjøpe de billigste potetene (sjekk kg-pris, ikke hva en pakke koster, vanligvis er de du putter i pose selv billigst. Bakte poteter kan også taes av disse, bare velg noen som er litt store...ofte halv pris av slike ferdigpakkede bakt-poteter...) Tunfisk på boks er veldig sunt og billig. Salatbønner er også dette - og her har du mye protein for en grei penge. Sjekk kg- pris når du handler - om det er ost, grønnsaker, epler eller annet. Her kan du spare enormt mye! Ikke kjøp snop - det blir alltid kjempedyrt i lengden.
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2012 #21 Skrevet 28. mars 2012 Bak brød og slikt selv. Veldig mye billigere og ikke minst bedre enn kjøpe-brødmat. Hvis du bor i Oslo, kjøp inn grønnsaker, ris, krydder og slikt i innvandrerforretningene rundt omkring i byen. Som regel mye bedre kvalitet på grønnsakene og ikke minst billigere enn i kjedeforretningene. Drikk vann i stedet for brus, saft, juice og slikt. Mye billigere og ikke minst bedre for en å drikke i stedet for brus og saft. Det var jo for såvidt tips til innkjøp, ikke oppskrifter ser jeg nå... Må komme tilbake til evt oppskrifter tror jeg.
holahopp Skrevet 28. mars 2012 #23 Skrevet 28. mars 2012 pasta med fløtesaus og kylling. tar en hel kylling eller fileter (kan få det ganske billig...meny har ofte hele kyllinger for 35kr) rensker denne. Steker champignon og løk i panne...har oppi en boks med fløte..har opp i kyllingen lar det koke litt. Så vender man inn pasta. kan ha noe brød til hvis man ønsker kjempegodt. koteletter stekt i ovnen med masse grønnsaker, server med ris eller poteter..
Høytoppåfjellet Skrevet 29. mars 2012 #24 Skrevet 29. mars 2012 (endret) Spagetti med reker Billig og veldig godt! Du trenger spagetti, fløte, løk, litt chili (kan sløyfes) og reker på boks. Husk å klemme vannet av rekene Hakk opp løk og chili, og stek til løken er gyllen. Tilsett fløte og kok litt ned så sausen blir tykkere. Kok spagettien som vanlig og tilsett salt og godt med nykvernet pepper. Rett før du er ferdig tilsettes rekene i sausen og vendes noen ganger til de blir varme. Pass på at rekene ikke ligger for lenge for da bli de gummi Til slutt blander du spagettien og sausen med rekene Endret 29. mars 2012 av Høytoppåfjellet
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2012 #25 Skrevet 29. mars 2012 Mmmm... tusen takk igjen. Her var det mye snadder gitt, ble sulten jeg Da skal jeg sette i gang og skrive lista til fredagshandlingen Så også at coop har fått tilbake "miks 3 for 69" dealen, og det var jo heller ikke leit akkurat nå ja det er fint, men da burde du passe på å ikke handle resten av maten din der. Det å gå i en billig matbutikk er viktig, rema 1000 elller kiwi er stort sett billigst. Hilsen noen som også har dårlig råd. vi bruker ca 3000 på mat i mnd. er en familie på 4. (og da syns jeg egenltig ikke vi sparer så mye på maten heller, spiser sundt og godt. det aller meste fra bunnen..) rema 1000 har forresten fiksegrateng til 8 kr pakken. så hvis du kjøper sånne og noen grønnsaker (ikke de i ferdigkuttede poser) så får du en middag til rundt 30 kr til 4 pers.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå