Gå til innhold

Vaginal fødsel etter keisersnitt

Anbefalte innlegg

Jeg ble litt forvirret etter en samtale med helsesøster i dag. Hun var ny og spurte litt om hvorfor barnet mitt var født med hastekeisersnitt (2 år siden nå da) årsaken var dårlig fosterlyd. Dette var min andre fødsel. Første barnet fødte jeg vaginalt.

Hun forteller meg at det da vil bli regnet som en risikofødsel ved et evt. nytt barn. Og at jeg da ikke kan føde der jeg ønsker. Kan dette virkelig stemme? Og hvordan kan jeg finne ut om det gjør det? Det var ikke dette gynekologen fortalte meg på etterkontrollen for snart to år siden.

Hun forteller meg også at om jeg skulle ende opp med et keisersnitt til, så vil jeg bli anbefalt å ikke få flere barn. Vet at det var sånn før, men trodde ikke det var sånn lenger.

Fortsetter under...

Neida, dette er tull. Jeg har fått 2 barn til ved vaginal fødsel etterpå. Og også født vaginalt før ks. Sålenge du har født vaginalt før er det ikke noe problem. Jeg ble ikke regnet som noen risikofødsel. Fødte til og med på fødestue for naturlig fødsel. Jeg var over 40 i tillegg...hehe Og jeg tror grensen for ks settes ved helst ikke fler enn 3.

Jeg hadde keisersnitt med første barn- Barn nr 2 kom 2 år etterpå og denne gangen skulle jeg føde vanlig. Jeg fikk beskjed om at det var høyere risiko ved en fødsel etter keisersnitt og at jeg ikke kunne føde på storken, men måtte velge fødeavdelingen fordi det var en liten risiko for at livmoren kan revne under fødsel. Man blir derfor fulgt ekstra opp under fødsel med tanke på dette.

Jeg fødte helt fint etter keisersnitt, uten noen som helst komplikasjoner. Det er vell for å være føre var det blir betegnet som en fødsel som trenger tetter oppfølgning.

Man får ikke føde ved ABC eller Storken etter KS pga den minimale sjansen at KS-arret sprekker under fødsel. De er veldig strenge på hvem de tar inn sånnsett. Men på en vanlig fødeavdeling vil du ikke være sett på noe særlig risikopasient, annet enn at de må være obs på at du har hatt et tidligere KS. Det at du har født vaginal en gang før taler i din fordel, og øker sjansene betraktelig på at det vil gå bra å føde vaginalt denne gangen. Det er mange kvinner som føder vaginalt mange ganger etter et KS. Og hvis denne fødselen også ender i KS, så kan du i grunn få flere barn, det er bare en økt sjanse for komplikasjoner, f.eks. at morkaka fester seg på arret og ikke vil løsne ved fødsel/KS. Men jeg tenker hvis denne fødselen ender i KS og du ønsker deg 4 barn, go for it. Det er mange kvinner som har hatt både 4 og 5 KS (Se på Victoria Beckham - 4 KS) og det er til og med kvinner som har født vaginal etter 2 KS, det er flere sykehus i Norge som åpner opp for dette. Lykke til!

• 1 måned senere...

Jeg har hatt ks med førstemann. Nå har jeg forøvrig hørt at jeg ikke kan føde i vann med nr 2 siden jeg hadde ks. Om jeg hadde valgt å føde hjemme så kunne jeg vært i badekar, men altså ikke på sykehus.....leste dette i siste gravid blad. Noen som har hørt noe mer om dette?

Det de sier nå ang antall ks, er vel at det ikke er noen rigid grense på max tre ks (slik det var før), men at det er en individuell vurdering - noen har masse arrvev og får beskjed om at to ks er nok, mens andre tåler både fire og fem ks. Men det er mulig noen sykehus henger igjen med "max tre ks" fremdeles.

Jeg har også hørt at det regnes som en risikofødsel hvis man har tatt ks, ja. Det var det jeg fikk beskjed om etter mitt første ks. Dette pga du har et arr i livmora som kan gå opp, dette må man være forsiktig med mtp riestimulering, og mange steder er det standard med kontinuerlig ctg pga at de vil fange opp endringer i hjertelyden (kan være et tegn på livmorruptur, da må barnet ut FORT - det er fare for barnets liv, og også mors). Noen sier også at man skal være forsiktig med å sette epidural hvis man har tatt ks før, da dette kan skjule smertene som følger med en livmorruptur, men det tror jeg ikke praktiseres overalt. I det hele tatt virker det som om det er store forskjeller. At man ikke får lov til å føde i vann har jeg også hørt om før, men jeg vet ikke om dette er noe de har som policy overalt.

I det hele tatt setter et tidligere ks endel begrensninger på neste fødsel, det må man nok bare godta. Sjansen for ks neste gang KAN være høyere enn hos en "normalfødende", dette kommer an på årsaken til at det ble ks første gang.

Jordmorledede fødesteder som f.eks. Storken, ABC og fødestuer uten gynekolog får man ikke lov til å føde på. Ikke hjemme heller, et kriterium for hjemmefødsel er at tidligere fødsler har vært normale.

Annonse

Jeg har hatt ks med førstemann. Nå har jeg forøvrig hørt at jeg ikke kan føde i vann med nr 2 siden jeg hadde ks. Om jeg hadde valgt å føde hjemme så kunne jeg vært i badekar, men altså ikke på sykehus.....leste dette i siste gravid blad. Noen som har hørt noe mer om dette?

Jeg fikk lov til å føde i vann etter et ks. Det var ikke samtaletema engang:)

Det de sier nå ang antall ks, er vel at det ikke er noen rigid grense på max tre ks (slik det var før), men at det er en individuell vurdering - noen har masse arrvev og får beskjed om at to ks er nok, mens andre tåler både fire og fem ks. Men det er mulig noen sykehus henger igjen med "max tre ks" fremdeles.

Jeg har også hørt at det regnes som en risikofødsel hvis man har tatt ks, ja. Det var det jeg fikk beskjed om etter mitt første ks. Dette pga du har et arr i livmora som kan gå opp, dette må man være forsiktig med mtp riestimulering, og mange steder er det standard med kontinuerlig ctg pga at de vil fange opp endringer i hjertelyden (kan være et tegn på livmorruptur, da må barnet ut FORT - det er fare for barnets liv, og også mors). Noen sier også at man skal være forsiktig med å sette epidural hvis man har tatt ks før, da dette kan skjule smertene som følger med en livmorruptur, men det tror jeg ikke praktiseres overalt. I det hele tatt virker det som om det er store forskjeller. At man ikke får lov til å føde i vann har jeg også hørt om før, men jeg vet ikke om dette er noe de har som policy overalt.

I det hele tatt setter et tidligere ks endel begrensninger på neste fødsel, det må man nok bare godta. Sjansen for ks neste gang KAN være høyere enn hos en "normalfødende", dette kommer an på årsaken til at det ble ks første gang.

Jordmorledede fødesteder som f.eks. Storken, ABC og fødestuer uten gynekolog får man ikke lov til å føde på. Ikke hjemme heller, et kriterium for hjemmefødsel er at tidligere fødsler har vært normale.

Dette er helt noe annet enn det jeg erfarte etter mitt ks. Fødte på fødestue, kunne føde i vann om jeg ville. Kunne også føde hjemme. Det de sa til meg på sykehuset, var at sålenge jeg hadde en helt ukomplisert, vaginal fødsel fra før, var det ikke noen begrensninger. Jeg fødte også med epidural under siste fødsel(etter ks).

Dette er helt noe annet enn det jeg erfarte etter mitt ks. Fødte på fødestue, kunne føde i vann om jeg ville. Kunne også føde hjemme. Det de sa til meg på sykehuset, var at sålenge jeg hadde en helt ukomplisert, vaginal fødsel fra før, var det ikke noen begrensninger. Jeg fødte også med epidural under siste fødsel(etter ks).

Ja, ang epidural tror jeg som sagt de fleste sykehusene vil gi det selv om man har tatt ks tidligere.

Alt jeg har lest og hørt tilsier at man må føde på fødeavdeling om man har tatt ks før. Jeg fikk selv tilbud om å føde på jordmorledet avdeling da førstemann ble født, og da kunne man ikke ha tatt ks tidligere. ABC har også som krav at tidligere fødsler skal ha vært normale (sjekk hjemmesiden deres). Det samme skal gjelde hjemmefødsler, der er det strenge seleksjonskriterier.

Altså, det er mulig dette praktiseres ulikt rundt omkring, det virker jo sånn ut fra din opplevelse, Magica, men fødestue og hjemmefødsel som alternativ når man har tatt ks før, det har jeg aldri vært borte i. Jeg vet at noen føder hjemme i USA (VBAC), men har ikke hørt at det skal være noe alternativ her i Norge.

Ja, ang epidural tror jeg som sagt de fleste sykehusene vil gi det selv om man har tatt ks tidligere.

Alt jeg har lest og hørt tilsier at man må føde på fødeavdeling om man har tatt ks før. Jeg fikk selv tilbud om å føde på jordmorledet avdeling da førstemann ble født, og da kunne man ikke ha tatt ks tidligere. ABC har også som krav at tidligere fødsler skal ha vært normale (sjekk hjemmesiden deres). Det samme skal gjelde hjemmefødsler, der er det strenge seleksjonskriterier.

Altså, det er mulig dette praktiseres ulikt rundt omkring, det virker jo sånn ut fra din opplevelse, Magica, men fødestue og hjemmefødsel som alternativ når man har tatt ks før, det har jeg aldri vært borte i. Jeg vet at noen føder hjemme i USA (VBAC), men har ikke hørt at det skal være noe alternativ her i Norge.

Tror forskjellen ligger i om man kun har tatt ks tidligere, eller om man tidligere har født normalt vaginalt. Det var det de sa til meg både hos jordmor og på sykehuset. Jeg gikk hos en jordmor som tar hjemmefødsler, og hun kunne gjerne komme hjem til meg sa hun.

Hvilket sykehus var det? ønsker en mest mulig naturlig fødsel etter keisersnitt, om det lar seg gjøre selvfølgelig!

Annonse

Hvilket sykehus var det? ønsker en mest mulig naturlig fødsel etter keisersnitt, om det lar seg gjøre selvfølgelig!

Det var i Fredrikstad, på B7. Du kan også føde i vann på B3. Men nå hadde jeg 2 vaginale fødsler bak meg i tillegg til ks. Tror nok kanskje det er litt annerledes om du ikke har født vaginalt før. Hvorfor tok du ks? Jeg tok ks pga at barnet gikk skjevt inn i fødselskanalen(høy likestand). Noe det er svært få muligheter for skal skje igjen.

Jeg får ikke føde i vann etter keisersnittet, det er på Riksen.

Grunnen er at det ikke kan overåkes på samme måten i vann som utenom.

Endret av FinesteGutt08+Julijente12

Men har du født normalt,vaginalt tidligere? det var det de fokuserte på med meg...

Men har du født normalt,vaginalt tidligere? det var det de fokuserte på med meg...

Vi kom bare til 9 cm før det ble snitt så nei...

Vi kom bare til 9 cm før det ble snitt så nei...

Da setter de nok noen fler begrensninger,ja. men nå er det jo også utrolig hva en kan få til hvis en virkelig vil,da. Men da må en liksom være forberedt, og være mer pågående enn det som kanskje er vanlig. Om jeg blir gravid igjen, er strategien min å ha minst mulig kontakt med sykehuset, bortsett fra ordinær ul. Jeg bruker privat jordmor. Om ikke det er noe unormalt under svangerskapet, har jeg full tillit til kroppen min, og vil føde så naturlig som mulig:) Lykke til!

• 3 uker senere...

det stemmer det som din Jordmor sier.

har du hatt et ks er du en risikofødende.

det vil si at du kan ikke føde på fødeloft, hjemmefødsel o.l.

du vil få eksra oppfølging under fødsel.

dersom du skal bli satt i gang bruker de ikke modningspiller ( stort sett)

men ballong.

men ballong.

Det stemte ikke for meg;) Men det kan du lese om over her om du vil! Jeg fødte på fødestue, hadde ikke ekstra oppfølging under fødsel...osv

men ballong.

Det stemte ikke for meg;) Men det kan du lese om over her om du vil! Jeg fødte på fødestue, hadde ikke ekstra oppfølging under fødsel...osv

som du selv sa du har hatt vaginal fødsel. men i prinsipp så er en kvinne som har hatt et ks risikofødende. fikk jeg bedkjed om på innskriving.

• 2 måneder senere...

Hvilket sykehus fødte du på?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...