Lise259 Skrevet 28. mars 2012 #1 Skrevet 28. mars 2012 Jeg ser dere pumper ut 100-200 ml av gangen, har det alltid vært sånn? Min sønn er 8 uker, og når jeg skal pumpe så har jeg fått på det meste 40 ml av gangen. Er veldig frustrerende...
lillenims Skrevet 28. mars 2012 #2 Skrevet 28. mars 2012 Mengden man får ut ved pumping er veldig indiduell, og ofte kreves det en del trening/erfaring før man blir veldig effektiv - pumping er ikke det samme som amming I tillegg varierer det hvordan man reagerer på ulike pumper (merke/type). Og sist men ikke minst kommer det an på hvor lenge det er siden forrige amming/pumping. Dersom du skal pumpe for å få nok til en flaske innimellom, anbefaler jeg at du pumper det du kan, og fryser det etterhvert - med 40 ml om dagen blir det jo nok til et par måltider på ei uke. For å *antyde* litt mengder: si at et barn spiser litt under 1 liter (feks. 960 ml) pr døgn - noen spiser mer, andre mindre. Det vil si i snitt 40 ml pr time. Om du da pumper hver 4. time vil du kanskje kunne få ut 160 ml hver gang, dersom du ammer i tillegg blir det mindre. (Melkeproduksjonen er størst rett etter amming, en tommelfingerregel er at halve brystkapasiteten produseres den første timen, deretter halveres det pr time. Derfor er det lurt å pumpe eller amme ofte om man ønsker økt produksjon.)
Hannah- Skrevet 28. mars 2012 #3 Skrevet 28. mars 2012 (endret) Jeg har heller aldri klart å pumpe noe særlig. En eneste gang fikk jeg det skikkelig til, da fikk jeg ut 100 ml fra ett bryst 4 timer etter amming. Ellers var det som regel 40-50 ml til sammen. Gutten la på seg over snittet hele veien, så melka var jo der, jeg fikk den bare ikke ut. Ikke tålte den frysing heller, så å samle opp var ikke så lett. Hadde jeg ikke vært så overnervøs i starten så hadde han heller fått erstatning når jeg trengte å sove ut eller noe. Stressa altfor mye med den pumpinga. Endret 28. mars 2012 av Hannah-
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2012 #4 Skrevet 28. mars 2012 Ikke tålte den frysing heller, så å samle opp var ikke så lett. Hva mener du med at den ikke tålte frysing? Hvordan merket du det liksom? Aldri tenkt at morsmelk ikke tålte det, hvordan sjekker jeg om den tåler det eller ikke?
lillenims Skrevet 28. mars 2012 #5 Skrevet 28. mars 2012 Ikke tålte den frysing heller, så å samle opp var ikke så lett. Hva mener du med at den ikke tålte frysing? Hvordan merket du det liksom? Aldri tenkt at morsmelk ikke tålte det, hvordan sjekker jeg om den tåler det eller ikke? Noen har mer av enzymet lipase, som spalter fett, i melka. Normalt skal lipasen spalte melka i magen, men hos noen begynner denne prosessen under oppbevaring (kjøleskap/fryser). Da kan den få en bismak - metallisk eller såpeaktig - og noen barn vil da ikke ha den. Det er ikke farlig, så om barnet vil ha den er det bare å gi. Smaken kan ikke forveksles med sur melk - den smaker rett og slett surt når den er sur, som kumelk gjør når den har stått for lenge. Les litt mer på http://ammehjelpen.no/artikkel/40/Smak-pa-morsmelken
Hannah- Skrevet 28. mars 2012 #6 Skrevet 28. mars 2012 (endret) Merket det ved at den luktet noe helt forferdelig når jeg tinte den. Ikke surt, men noe annet ubeskrivelig fælt. Jeg fikk brekninger av det, og fikk meg ikke til å sjekke om babyen ville ha den. (Metallisk kan kanskje beskrive det delvis ja.) Endret 28. mars 2012 av Hannah-
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå