Gå til innhold

Når begynne med gravidbelte i bil?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

I mitt førte svangerskap, brukte jeg ikke gravidbilbelte, og har heller ikke tenkt på det denne gangen heller. Er nok smak og behag dette, men, jeg hadde ihvertfall ingen problemer med vanlig belte sist, og føler ikke det er noe problem nå heller. Er i uke 29 nå, og legger til at jeg sjelden kjører bil...

Er i uke 32 og har ikke hatt eller sett behovet for det. Tror du må føle på det selv, er vel mest en comfort-sak. Tester har vist at beltet går tilbake dit det skal ligge i en kræsj uansett. Selv passer jeg på å stramme det godt over hoftene, og har ikke hatt noe ubehag ved det.

Jeg er uenig med dere som sier dette ikke har noe med sikkerhet å gjøre. Selvsagt vil det det, om en fester beltet skikkelig og det ligger godt nedenfor magen.

Har du Ariandne85 noe dokumentasjon for den testen du snakker om så viser at beltet hopper tilbake ved en kræsj??

Jeg begynte og bruke beltet i uke 12 med alle mine barn. Det er riktignok mer behagelig, men også sikrere i en kræsj ette min mening. Jeg sikrer jo mine to barn i de beste setene etter fødselen, så hvorfor ikke sikre mitt ufødte barn etter at livmoren stiger opp fra symfysen. =) Det koster jo ikke mer enn 300kr. =)

Dette beltet er en norsk oppfinnelse og selges omtrent kun i Norge, dette fordi de som lager det ikke har klart å bevise at det har noe å si for sikkerheten til barnet i magen. Den lille stroppen man fester bilbeltet med ned mellom bena dine er ikke nok til å holde igjen ved en evt. bråbrems, da er det sterke krefter innvolvert.

http://www.tryggtrafikk.no/?module=Articles;action=Article.publicShow;ID=2943

Annonse

Det er uansett mye mer behagelig.=)

Det er i alle fall ikke mindre sikkert med et slikt beltet, og jeg tror fortsatt det er tryggere, da det vil holde beltet nede, i alle fall i mindre kraftige kollisjoner.

Jeg velger i alle fall å bruke det, om det skulle være noe for seg, så gjør andre som de vil.

Jeg hadde ikke ville vært uten det uansett, for det er veldig behagelig å ikke ha noe som "trykker" på magen ved bilkjøring, så jeg hadde nok brukt det uansett. =)

Takk for mange svar! :) Jeg har fått gravidbeltet fra en vennine så tenker uansett å bruke det når jeg først har det, men var litt usikker på når det skulle tas i bruk.

Jeg tror ikke det gjør noen skade å bruke det, og tenker at det muligens kan lette presset fra magen ved en eventuell kollisjon, så føler jeg gjør et sikkerhetstiltak ved å da bruke beltet selv om det kanskje ikke er bevist at det fungerer.

Romheg-mammas skattt: da skal jeg begynne å bruke det nå :)

HI

Annonse

Det er uansett mye mer behagelig.=)

Det er i alle fall ikke mindre sikkert med et slikt beltet, og jeg tror fortsatt det er tryggere, da det vil holde beltet nede, i alle fall i mindre kraftige kollisjoner.

Jeg velger i alle fall å bruke det, om det skulle være noe for seg, så gjør andre som de vil.

Jeg hadde ikke ville vært uten det uansett, for det er veldig behagelig å ikke ha noe som "trykker" på magen ved bilkjøring, så jeg hadde nok brukt det uansett. =)

Det er smak og behag!

Gravidbeltet må være noe av det mest ubehagelige jeg noen gang har prøvd.

Jeg fikk mitt i gave, og prøvde det 2-3 ganger før det gikk i søpla.

Har aldri oppelvd at bilbeltet har trykket noen som helst plass i noen av mine svangerskap.

Jeg er i midten av uke 8 og har tenkt å begynne å bruke det nå når vi reiser på påskeferie. Det er ene og alene for å holde beltet nedenfor magen siden jeg er så kvalm.

Min erfaring fra sist er at når livmoren vokser opp over skambeinet så legger vanlig belte seg under magen uansett. Det viktigste er egentlig å passe på at beltet er på ordentlig. Ellers er det vel en smakssak. Har ikke sett noen tester som påviser større sikkerhet ved bruk av gravidbeltet.

Jeg er ikke gravid selv, men når jeg en gang blir det skal jeg definitivt bruke gravidbelte, grunnet dette:

http://besafe.no/bes...afe-gravidbelte

Grunnen til at man ikke kan anbefale slike belter er at det ikke er gjort noen tester på dette, av den "enkle" grunn at en gravid dummydukke koster maange millioner!

Jeg vil uansett anbefale å bruke et slikt belte!

Litt komisk at folk velger å ikke stole på forskningen trygg trafikk henviser til, men heller stole på seg selv.

Og TK86 som skriver at det ikke er gjort tester på dette, leste du i linken jeg la ut? Og du synes ikke det er litt vel opplagt at den infoen som står på dette bilbeltes produsent sine nettsider taler for at man bør bruke det? De vil jo bare tjene penger på at folk er lettlurte!!

Ser argumentet til de som synes bilbeltet strammer over magen, at det kan øke komforten for den gravide. Selv har jeg aldri merket noe ubehag ved å ha på vanlig bilbelte.

Eller er det sånn at dere tror dere vet bedre enn disse som har bilsikkerhet som jobb? Spør av interesse egentlig, for dere er vel de samme som velger å kjøpe billige barneseter og andre sikkerhetsmessige feilgrep fordi dere trooor dere vet best og trygg trafikk har jo ikke filla greie på noen ting... Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...