Gå til innhold

Nå har vi begynt å kaste posten til tidligere eier av huset vi bor i..

Anbefalte innlegg

Vi har bodd her nå i ett år og har hele tiden fått posten til tidligere eiere. De har tydeligvis ikke meldt om adresseendring. I ett år har vi samlet opp post og levert til dem ca èn gang i mnd (de bor ikke så langt unna). Hver gang har vi bedt dem om å ordne opp i det. Vi har ingen rød kasse i nærheten og det er langt til postkontoret.

Nå gidder vi ikke mer, så nå kaster vi bare posten.

Fortsetter under...

Gjest frøken_førstegangs-med gutt<3

Det gjorde vi til slutt også, helt ok å gi folk en sjangse til å få kommet seg på plass osv, men etter et år er det virkelig ikke deres ansvar lenger.

Kast i vei

Vi har bodd her nå i ett år og har hele tiden fått posten til tidligere eiere. De har tydeligvis ikke meldt om adresseendring. I ett år har vi samlet opp post og levert til dem ca èn gang i mnd (de bor ikke så langt unna). Hver gang har vi bedt dem om å ordne opp i det. Vi har ingen rød kasse i nærheten og det er langt til postkontoret.

Nå gidder vi ikke mer, så nå kaster vi bare posten.

Det tror jeg faktisk er straffbart. Den er adressert til dem, og selv om den havner i feil postkasse er det faktisk deres personlige eiendom. Dere har ikke lov til å verken åpne eller kaste den.

Litt på siden, men samme prinsippet - da jeg var liten, flyttet vi inn i ny enebolig (på beg av 80-tallet)

Etter en stund ringte det en eldre dame som spurte etter "Gustavsen"

Vi sa slvfølgelig at denne "Gustavsen" ikke bodde her ( dette var heller ikke de tidligere eierne av huset )

Med jevne mellomrom ringte denne damen, om og om igjen. Til slutt, da dette hadde holdt på i flere år, fikk faren min nok, og proklamerte at "Desverre, men Gustavsen er død"...

Hun ringte aldri mer etter dette - var kanskje slemt gjort, men vi flirte fælt, for hun ringte både midt på natten, julaften og alle døgnets tider...

Litt på siden, men samme prinsippet - da jeg var liten, flyttet vi inn i ny enebolig (på beg av 80-tallet)

Etter en stund ringte det en eldre dame som spurte etter "Gustavsen"

Vi sa slvfølgelig at denne "Gustavsen" ikke bodde her ( dette var heller ikke de tidligere eierne av huset )

Med jevne mellomrom ringte denne damen, om og om igjen. Til slutt, da dette hadde holdt på i flere år, fikk faren min nok, og proklamerte at "Desverre, men Gustavsen er død"...

Hun ringte aldri mer etter dette - var kanskje slemt gjort, men vi flirte fælt, for hun ringte både midt på natten, julaften og alle døgnets tider...

Ja, det var slemt. Typisk oppførsel for demente, det der.

Annonse

Du trenger ikke å putte posten deres i rød kasse. Når det kommer feilsendt post i kassa vår, så skriver jeg bare "feil adresse" på det og setter det i lokket på kassa vår, (om du bor i blokk og postkassene er innendørs, så kan du sette det oppå), så tar postbudet det med seg neste dag. Da får også posten en beskjed om at vedkommende ikke bor der og kan gjøre sitt for å rette opp i det.

Du har ikke lov å kaste post.

Den korrekte fremgangsmetoden er heller IKKE å fremsende til vedkommendes adresse.

Det du SKAL gjøre, er å krysse over adressefeltet, og skrive med store bokstaver: RETUR UKJENT, sette en pil til baksiden og RINGE RUNDT returadressen. Deretter legger du brevene i en av postens røde kasser.

Det postmannen burde gjøre er selvfølgelig å gjøre dette på egenhånd.

Du bør ringe 810 00 710 som er postens kundeservice, klage på at det leveres post til deg som ikke hører hjemme hos deg, og forlange at de gjør jobben sin.

De har nemlig spesielle rosa klistremerkelapper for retur, da er det en liten lapp foran på brevet, og en stor lapp på baksiden av brevet som forteller om årsaken for retur. Da er det selvfølgelig retur/ukjent som er den korrekte merkingen.

Ja vell? rart denne "demente" damen husket akkurat denne informasjonen, da....

For alt du vet så døde hun, eller havnet på institusjon. Forklar meg hvorfor en frisk person skulle ringe etter en person hun kun er på etternavn med til alle døgnets tider, også etter å ha fått gjentatte beskjeder om at vedkommende ikke bor der? For å plage dere? Lite sannsynlig.

Jeg hadde samme problemet da jeg bodde i leid leilighet. Fikk post adressert til andre mennesker ukentlig. Til slutt satte jeg en stor lapp på postkassen med navnene til oss som bodde i huset, og "Vennligst kun post adressert til disse!" med store bokstaver. Det hjalp, faktisk. Ville aldri turt å kaste andres post. Hvis det for eksempel fører til at andre får inkassokrav kan du få et problem.

Ikke kast den, da kan du få problemer dersom det kan sannsynliggjøres at det er det du har gjort.

Kontakt de tidligere eierne og gjør klart at fra nå av kommer du ikke til å ettersende post, men oppbevare den hjemme hos deg til den blir hentet.

Gjest Miryks

Du vet ikke mye om demens?

Bestefar hadde det.

Han glemte det meste, men barndomshjemmet sitt og gamle naboer husket han. Det siste halve året våknet han på natten og lurte på hvem bestemor var og hva hun gjorde i senga hans.

Men han prata ofte om hjemstedet sitt, hendelser fra barndom og tidlig voksent liv.

Så for alt du vet, så kan det være denne Gustavsen var en dama hadde kjent for lenge siden.

Endret av Miryks

Annonse

Jeg ville også forklart tidligere eier at fra nå av videresender vi ikke, men oppbevarer den hos dere inntil de kommer selv å henter den....

Har nok rot i huset om vi ikke skal ha et eget sted å oppbevare deres post.

Det har gått ett helt år!!! Grensen er nådd for min del.

Hi

Jeg ville også forklart tidligere eier at fra nå av videresender vi ikke, men oppbevarer den hos dere inntil de kommer selv å henter den....

Har nok rot i huset om vi ikke skal ha et eget sted å oppbevare deres post.

Det har gått ett helt år!!! Grensen er nådd for min del.

Hi

Ja ja, så lenge du er villig til å ta konsekvensen, så. For det du gjør er straffbart, og du kan bli holdt personlig ansvarlig for økonomiske tap det eventuelt påfører de som skulle hatt posten. Eller rett og slett bli dømt for posttyveri.

Vi kaster post... Er tre år siden vi kjøpte huset og det kommer ukentlig post til de tidligere eierne. Ga tidlig rekker om at de måtte få sendt ut adresseendring. Er ikke så lenge siden vi begynte å kaste, og vi ser litt an hva det ser ut til å være. F.eks ting som er adressert til barna deres sender vi tilbake.

Det hender at posten gjør feil også, eller at de som sender brevet ikke har fått med seg at mottaker har flyttet, så det er ikke nødvendigvis alltid de som flyttet som ikke har gjort det de skal. F. eks så måtte jeg sende min nye adresse til noen 3 ganger før de fikk det med seg. Omadresseringsavtale med posten varer ikke allverdens lenge om man ikke betaler for det.

Men ikke kast post!

Vi har det sånn med mange leiligheter vi leier ut. Vi tar posten med oss, skriver adresse ukjent, går innom et posthus/post i butikk og sier at denne personen ikke bor der lenger. Vi kan også legge posten under lokket på postkassen for retur.

Er kassen merket skikkelig med navnene deres? Kontakte postens kundeservice er også en god idé.

Men å kaste post bør man la være.

For alt du vet så døde hun, eller havnet på institusjon. Forklar meg hvorfor en frisk person skulle ringe etter en person hun kun er på etternavn med til alle døgnets tider, også etter å ha fått gjentatte beskjeder om at vedkommende ikke bor der? For å plage dere? Lite sannsynlig.

Mormoren var også på etternavn med alle unntatt sin egen familie. Fru Larsen osv. het venninnene hennes.

Vi har også dette problemet og har i lengre tid levert posten på postkontoret og har også kontaktet tidligere eier.. Men nå har jeg ringt til postens kundetelefon og bedt de slutte å levere post som ikke har vårt navn på til vår postkasse.. Ville ikke tatt sjansen på å kaste post nei da det er ulovlig. Kost på deg en samtale til postens kundeservice du HI,så får du slutt på det og slipper å gjøre noe ulovlig....

Vi har også dette problemet og har i lengre tid levert posten på postkontoret og har også kontaktet tidligere eier.. Men nå har jeg ringt til postens kundetelefon og bedt de slutte å levere post som ikke har vårt navn på til vår postkasse.. Ville ikke tatt sjansen på å kaste post nei da det er ulovlig. Kost på deg en samtale til postens kundeservice du HI,så får du slutt på det og slipper å gjøre noe ulovlig....

Det er straffbart ja, som flere her påpeker. Så hadde jeg vært deg hadde jeg lagt igjen en beskjed til postmannen deres.

Han eller hun gjør jo en utrolig dårlig jobb egentlig, for så lenge dere har merket postkassa godt med deres navn så burde postmannen for lengst ha sett at posten han leverer er feil.

Legg en beskjed under lokket, og se om det hjelper da vel.Jeg vet av erfaring at det ofte er lettere å gå direkte på postmannen, enn på posten generellt. Der er det sjelden lett å oppnå noe :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...