Gå til innhold

En enkel og god middag å servere matsnobb-gjester en lørdagskveld

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er helt blank og har lyst å avlyse.

Fortsetter under...

Skrevet

Tenkte mer en konkret oppskrift.

Taco spiser de ikke :-/

HI

Skrevet

Reinsdyrskav. Kjøp i frysedisken og følg oppskriften bak på pakka. Server med ovnsbakte delikatessepoteter (amandine), kokt rosenkål og tyttebær. Veldig enkelt, kan ikke bli annet enn knallgodt, meeeen er ikke helt sommermat da..

Skrevet

svin indrefilet surret i bacon,sleng det i panna,brun det og inn i ovnen,sammen med ovnsbakte amandinepoteter(strø litt urte,salt og pepper og hvitløk over,samt olje) stekte grønne asparges og championstuing(steker champignon har oppi fløte ,salt og pepper,kanskje litt hvitløk.(chili)og evt litt sukkerkulør for fargens skyld,denne bruker du som saus.

enkelt ,og litt snobby:)

ikke så enkelt å finne på noe kjempe enkelt hvis det skal være litt snobby også;/

Skrevet

Hehe, sommer og sommer ;p Føles som sommer her på østlandet!! ;)

Annonse

Skrevet

Eh, taco er vel nesten det verste man kan servere en matsnobb...

Hva m porsjonspizza med parmaskinke, ruccola, fersk mozarella og pinjekjerner ?

Halve fiken ( ferske ) med honning og valnøtter? (sammen med ost, til dessert f.eks)

Eller andelår ( google tilbehør)

Sorbèt ( trenger ikke være hjemmelaget ) med litt fancy pynt og litt rørte bær over ?

Aspargesbønner med gratinert parmesan (tilbehør til kjøtt)

Broren min er litt matsnobb, bare tenker på hva han ville likt...

Skrevet

Jeg er matsnobb! Hvilke råvarer kunne du tenke deg å bruke?

Gjest Juliea+gullet07.03.11
Skrevet

Lammestek! Påsken starter jo på søndag og en stek gjør seg jo selv,

partypoteter ved siden av og en god saus og noe tilbehør du liker, en god rødvin og middagen er i boks!

Skrevet

Hakket tomat på boks (kjøp noen litt dyre), jeg bruker 2 til to voksne og en treåring (har da rester).

Til to bokser:

Fres 1 løk, med en hvitløksbåt og ca 10 gram ingefær. Tilsett tre gulrøtter, i skiver, fres videre. Løken skal ikke bli brun. Hell oppi tomatene, og ca 2 dl vann der du har rørt ut klar buljong. Tilsett to teskjeer sukker, la koke til gulrøttene er møre. Hell så alt i en blender, kjør til en jevn blanding. Kok feks egg til, og stek noe godt bacon ved siden av. Og rundstykker med godt smør.

Skrevet

Å, ble så glad når så mange har svart.

Trodde jeg måtte inn å dytte.

Tusen takk! Skal studere svarene nøye når jeg får tid etterpå.

HI

Annonse

Skrevet

Jeg er matsnobb! Hvilke råvarer kunne du tenke deg å bruke?

Det går mye i kylling her. Men prøver gjerne noe nytt bare det ikke kan gå feil.

Skrevet

Lag feks jordskokkmos (husker ikke hva det egentlig heter) men "potetmos" laget med jordskokk. Dette er bare tilbehør altså, men knallgodt! og jordskokk er imponerende selv for matsnobber! Også er det utrolig enkelt:) Bare google for oppskrift. men kok opp jordskokker, mos de med en stavmikser og tilsett litt fløte, smør, salt og pepper så kommer du langt.

V har servert det med dampet torsk med stekt bacon og smørdampede grønnsaker. Lett å lage, men ser flott ut!

Forrett: en eller annen hjemmelaget suppe? feks gulrotsuppe? Aspargessuppe?

Søk på matsteder som aperitif.no og du får masse supre oppskrifter!

Skrevet

Lammelår, sett det i ovnen på 100 grader i noen timer, bruk steketermometer så du får en kjernetemperatur på mellom 55 og 70 grader, alt ettersom hvor godt stekt du vil ha det. Server med sellerirotpurè, asparges og saus.

Saus lager du av rødvin som du koker sammen med løk, gulrot og selleri til det har tyknet endel. Tilsett kraften fra lammelåret og kok videre. Sausen smakes til med salt og pepper, evt sukker hvis det trengs (balsamico er et godt triks for å få en fyldigere smak) Avslutt med litt smør.

Skrevet

Risotto: Hakk opp sjalottløk og litt hvitløk og fres lett i smør i en gryte. Tilsett ris (oppskriften står på pakken) og la det frese et øyeblikk sammen med løken. Spe ut med en blanding av hvitvin og grønnsak/kylling-buljong. La det koke inn mellom hver gang du tilsetter væske.

Fres sopp ved siden av og tilsett denne og biter av asparges sammen med en god neve revet parmesan rett før servering.

Smaker godt sammen med svinefilèt og rødvinsreduksjon.

Gjest sug lut
Skrevet

Matsnobber bør få Grandis bare for å se om de kan oppføre seg.

Skrevet

Risotto: Hakk opp sjalottløk og litt hvitløk og fres lett i smør i en gryte. Tilsett ris (oppskriften står på pakken) og la det frese et øyeblikk sammen med løken. Spe ut med en blanding av hvitvin og grønnsak/kylling-buljong. La det koke inn mellom hver gang du tilsetter væske.

Fres sopp ved siden av og tilsett denne og biter av asparges sammen med en god neve revet parmesan rett før servering.

Smaker godt sammen med svinefilèt og rødvinsreduksjon.

Jeg heier på denne, risotto er aldri feil! Men hva med å kjøpe noen kyllinglår av god kvalitet (stange, liveche e.l.) fyll god ost (f.eks blåmugg) under skinnet, Evt sammen med noen gode urter (salvie?) og salt/pepper på oversikten av skinnet. Risle godt med god olje over, og legg gjerne noen småtomater i formen med kyllingen, så blir de deilig smakfulle. Server med litt grønt.

Gjest Tullmusa83
Skrevet

Ser du har fått tips om andelår ville tatt andebryst i stedet gnidd med honing salt og peper stekt som vannlig biff.

Tatt jordskokkpuren hun andre foreslo til tilbehør sammen med rødvinssaus og urtebakte poteter.

Da ville du ihvertfall imponert meg og jeg har to kokkefagbrev.

Jordskokk er en grønnsak alt for få kjenner til og bruken av denne viser virkelig en matsnobb at du kan ditt.

Skrevet

Dette faller i smak selv hos min matsnobbsvigerinne: Hjemmelagede burgere!

Bruk kjøttdeig, og beregn godt monn. Jeg pleier å blande i finhakket løk, salt, pepper, hvitløk og litt chili eller dijonsennep. Lag gjerne farsen i god tid slik at kryddersmaken får trekke ut. Lag store burgere som du bruner i panna, og ettersteker i ovnen i ca 10 minutter. Server dem med ciabattabrød, hjemmelaget hamburgerdressing, ulike typer salat, tomat, rødløk, avokado og evt annet som passer til. Ovnsstekte båtpoteter er godt inntil, og kaldt øl.

Jeg slumper bare, men denne er omtrent sånn jeg lager den:

Hjemmelaget hamburgerdressing

1,5 dl majones

0,5 dl creme fraiche

1 dl Heinz ketchup

2 ts paprikapulver

1 ts worsestershire sauce

0,5 ts finhakket sylteagurk

1 ts tørket dill

salt, pepper og ørlite sukker

Skrevet

Laksefilet med sitronmarinade, servert med stekt asparges pakket inn i spekeskinke og en dasj aioli til, enkelt - men utrolig godt! Dersom du vil så passer det seg også med jordskokkmos :-)

Skrevet

Mmm.. Fikk vann i munnen av denne tråden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...