Cat.68 Skrevet 27. mars 2012 #1 Skrevet 27. mars 2012 Hei. Vi skal ha vårres første påske på hytta som vi kjøpte ifjor høst. Gleder oss vilt til lange hærlige dager i vårt egt paradis på fjellt. Vi har altid hatt som tradisjon å lage lammestek/lår på påskeaften og har jo lyst til det også i år. MEN. På hytta har vi bare en gasskomfyr og er ikke særlig vant til å lage avanserte retter på den. Er det i hele tatt mulig å få til en god stek i en slik komfyr, er jo litt vanskelig å beregne varmen.Er til og emd lett å brenne pomms fritene i n slik komfyr. Noen som bruker gjøre dette og som har noen nyttige tips tilå få en god lammestek/lår i en hytte gasskomfyr.?
Rosepus™ Skrevet 27. mars 2012 #2 Skrevet 27. mars 2012 Hmmm, nei, kan ikke hjelpe deg. Vil bare si at jeg hadde glatt tatt svidd lammelår any day, bare jeg hadde hatt ei hytte å spise den i :-) Heldig du!
Cat.68 Skrevet 27. mars 2012 Forfatter #3 Skrevet 27. mars 2012 Hmmm, nei, kan ikke hjelpe deg. Vil bare si at jeg hadde glatt tatt svidd lammelår any day, bare jeg hadde hatt ei hytte å spise den i :-) Heldig du! Hehehe Takk for det, Ja jeg føler meg som verdens heldigste også. Dette var jo en drøm som gikk i oppfyllelse, og den drømmen har jeg hatt leeeeeeeeenge.. Jeg kommer nok å prøve meg likevel, men hadde jo vært susen om noen kunnet komme med noen tips til å lykkes med dette. Hadde jeg visst hvem du var så hadde du jo fått komme på besøk ;o))
Rosepus™ Skrevet 27. mars 2012 #4 Skrevet 27. mars 2012 Ser gorenje har bruksanvisning på slikt:) Har du sjekket den? Ligger som PDF på nettet Bor i sørdelen av fylket jeg da:) Men har nok planer
Gjest Ziva Skrevet 27. mars 2012 #6 Skrevet 27. mars 2012 Elsker gasskomfyren på hytta Bruk steketermometer og sett steken lavere hvis den blir svidd på toppen. Og lag gjerne sausen i en jerngryte på gasskomfyren. Da smaker den himmelsk
Cat.68 Skrevet 27. mars 2012 Forfatter #7 Skrevet 27. mars 2012 (endret) Elsker gasskomfyren på hytta Bruk steketermometer og sett steken lavere hvis den blir svidd på toppen. Og lag gjerne sausen i en jerngryte på gasskomfyren. Da smaker den himmelsk Ja jeg elsker egentlig gasskomfyren jeg også, men det er fortsatt veldig uvant å lage mat på den. problemet er liksom ovnen, dels siden den er ganske liten og dels fordi vi ikke er helt vant med hva gradene tilsvarer i tall slik som vi har på vanlige komfyrer. Det er vel helst i bunn det har en tendens å bli brent , med det kan man vel sikkert avhjelpe med å se til at der er litt veske i bunn hele tiden. Ja blir spennede dette.. Endret 27. mars 2012 av Cat.68
Gjest Ziva Skrevet 27. mars 2012 #8 Skrevet 27. mars 2012 Hvordan ovn er det ettersom det ikke står vanlige grader. På var er det helt normale grader.
Kari K. med to søte små Skrevet 27. mars 2012 #9 Skrevet 27. mars 2012 Jeg ville ha steikt lammelåret hjemme på forhånd, og varmet det i folie på hytta. Men nå skal det sies at jeg aldri har prøvd gasskomfyr.
Cat.68 Skrevet 27. mars 2012 Forfatter #10 Skrevet 27. mars 2012 Hvordan ovn er det ettersom det ikke står vanlige grader. På var er det helt normale grader. ,Husker ikke hva komfyren heter men det er vel en typisk hyttekomfyr. På knottene står det bare noen prikker.jo flere prikker dess varmere. I instruksjonsboken står det et sånn ca grad antall, men vet jo ikke hvor mye de er å stole på liksom.
Gjest Ziva Skrevet 27. mars 2012 #11 Skrevet 27. mars 2012 Du kan stole på de, men hva med å legge steken i en form med aluminiumsfolie i bunnen (gjerne et par lag). Det hindrer litt at den blir brent i bunnen.
Cat.68 Skrevet 27. mars 2012 Forfatter #12 Skrevet 27. mars 2012 Jeg ville ha steikt lammelåret hjemme på forhånd, og varmet det i folie på hytta. Men nå skal det sies at jeg aldri har prøvd gasskomfyr. Ja det er vel nødlsøningen det, men har jo lyst å lage den der, og skal jeg lage den nå må jeg jo lage den allerede på fredag da vi drar opp på hytta på lørdag, legge den i fryseren og så tine den opp igjenn. Er redd det gjør noe med smaken om jeg må tine den, lage den og fryse den igenn for så å tine den da vi skal ha den.
Cat.68 Skrevet 27. mars 2012 Forfatter #13 Skrevet 27. mars 2012 Du kan stole på de, men hva med å legge steken i en form med aluminiumsfolie i bunnen (gjerne et par lag). Det hindrer litt at den blir brent i bunnen. Det skal jeg ihvertfall gjøre
Cat.68 Skrevet 27. mars 2012 Forfatter #15 Skrevet 27. mars 2012 Må få oppdatering på hvordan maten ble da hehe skal prøve å huske på det
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå