Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har fått innvilget nytt søskenforøk med egguthentig og hele sulamitten igjen..

men nå så står der at det skal taes ny hormonprøve av meg, og den skal helst taes på avdelingen for medisinsk biokjemi på st.olav.

Det er en S-AMH ( antimullerhormon) som gir et mål om hvor store eggreserver jeg har..

men da vi hadde vårt første IVF forsøk så tok jeg aldri noen hormonprøve.

kun vanlige hepatitt B og C prøve og HIV prøve..

er dette noe som er nytt?

Hilsen en som lurer. :)

Fortsetter under...

Vi måtte det før 1 år sida. Det er jo det vanligste vil jeg tro, siden det har litt å si hvor mye medisinering man kan trenge. Har man lave reserver, så trenger man å gå mere på sprøyter etter det jeg har fått forstått.

okay. :)

første forsøket vårt var langregime og det var bortkastet.. brukte synarella først i 6 uker for så sprøyter.. hadde mange eggposer, men ingen egg..

andre forsøk var kortregime og fikk mange egg.. ble også overstimulert.. men de tok aldri noen hormonprøve..

så da er det kanskje på tide at jeg tar en da. :)

Det er en blodprøve ja. Litt spesiell etter som jeg har forstått, så det kan ta litt tid å få svar på den. Fra 1 til flere uker. Jeg tok den etter oppstartsamtalen i Haugesund pga legen så få folikler på UL undersøkelsen.

Det er en blodprøve ja. Litt spesiell etter som jeg har forstått, så det kan ta litt tid å få svar på den. Fra 1 til flere uker. Jeg tok den etter oppstartsamtalen i Haugesund pga legen så få folikler på UL undersøkelsen.

Om det er AMH du mener, så har jeg tatt den på Aker sykehus flere ganger, fått svar dagen etter.

Lykke til:)

Annonse

Om det er AMH du mener, så har jeg tatt den på Aker sykehus flere ganger, fått svar dagen etter.

Hvorfor har du tatt denne flere ganger? Den endrer seg jo ikke. Eller kan jo selvfølgelig bli dårligere etter hvert, men er jo ikke noe som skjer over natten.....

Hvorfor har du tatt denne flere ganger? Den endrer seg jo ikke. Eller kan jo selvfølgelig bli dårligere etter hvert, men er jo ikke noe som skjer over natten.....

Jeg er der å tar andre hormonprøver, og har av egen nyskjerrighet krysset for det selv. Hadde 12 i november, for 2 uker siden var den 8. Legen sa det hadde ingen betydning-

Ingen grunn tul å ta den flere ganger.

Endret av timiane

På St Olav tar d to-tre uker å få svar. Tok den selv i forrige uke.

AMH måler eggstokk-kapasiteten, altså mange egg som finnes i eggstokkene. Har man lav AMH trenger man en høyere dose Gonal-F/puregon enn de som har en normal AMH.

FSH måler eggstokkfunksjonen, altså kvaliteten på eggene.

På St Olav tar d to-tre uker å få svar. Tok den selv i forrige uke.

AMH måler eggstokk-kapasiteten, altså mange egg som finnes i eggstokkene. Har man lav AMH trenger man en høyere dose Gonal-F/puregon enn de som har en normal AMH.

FSH måler eggstokkfunksjonen, altså kvaliteten på eggene.

Aker sykehus er en nasjonal hormonlab. Så kanskje St Olav sender prøven dit. Bare en tanke... Siden det er så stor forskjell på tiden

Jeg skal ta den på lillehammersykehus for så å vidresende den. ( det står på papira at den kan taes på lokalsykehus).

men hvorfor tok jeg da ikke den da vi starta med IVF i 2009? merkelig syns nå jeg... :/

Den blodprøven jeg tok under utredningen var for å se om jeg i det heletatt hadde eggløsning.. det var samtidig som jeg gikk på tabletter for å få eggeløsning.. noe jeg ikke fikk.. kan dette være det samme?? Dette var noe jeg tok på lokalsykehuset 1 år før vi søkte på IVF. Self kan det jo være samme greia, men vi fikk ikke beskjed om noe som helst om det iallefall.. Fikk bare svar om at jeg aldri har eggeløsning og at det beste for oss var IVF.. :) NOe det var sålenge oss har ei nydelig frøken her på straks 1 år. :)

Annonse

Vil absolutt anbefale deg å ta denne testen. Hvis den er lav skal du ha helt andre doser med hormonstimulering enn hvis den er normal. Ergo kan du spare deg et evt mislykket forsøk. Grunnen til at du ikke tok den sist kan ha vært at testen er nokså ny. Den var ikke i rutinemessig bruk ved St Olav ved mitt første forsøk i 2008.

Lykke til!

Det var høsten 2008 vi søkte opp til St.Olav og vi var igang i 2009. så ingen slik test ble tatt da nei..

men nå er den tatt, så blir spennende å se hva svaret blir på den. :) Håpe rpå å komme igang igjen før sommerferien. :)

• 2 uker senere...

Vi ringte St.Olav etter at vi hadde en SA nå i februar. Det var visste egget, så må jo starte helt på nytt igjen.. De sa at vi trengte bare å sende en søknad selv opp til de. noe vi gjor.. ca 2 uker senere så fikk vi et brev om at vi var godkjente for søskenforsøk og at vi bare trengte å ta nye blodprøver.. måtte også ta denne AMH prøva.. ( har ringt de og spurt om jeg tok den da vi søkte sist og det hadde jeg ikke.. kan jo være derfor de feilmedisinerte meg første gangen også).. Så nå venter vi på svar på prøvene så kan vi sette igang igjen.. vi kan få komme igang i mai/juni for de hadde plass da.. :) noe vi håper vi får gjort..

Men jeg hadde en SA i feb og har ikke fått igjen mens ennå.. så må vel gå på tab for å få mens igjen til forøket også..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...