Anonym bruker Skrevet 27. mars 2012 #1 Skrevet 27. mars 2012 Hei Gutten min er akkurat fylt tre år, og jeg lurer på om det er vanlig at han fremdeles ikke er så interessert i å leke med andre barn? Han går i barnehage, og der sier de at han leker mest for seg selv, at han trekker seg litt tilbake istedenfor å leke med de andre barna. Han er litt forsiktig og sjenert i møte med nye mennesker, men når det gjelder voksne tør han fort opp og vil gjerne leke. Jeg bare lurer på om det er andre som har lignende erfaringer? Han er mitt eldste barn, så vet ikke helt når det er vanlig at barn får venner og leker sammen med andre barn, istedenfor bare å leke ved siden av hverandre.
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2012 #2 Skrevet 27. mars 2012 Paralellek er vanlig for barn opptil 2 år. Når barnet er 3 år så burde den sosiaøe læringsprosessen ha kommet godt i gang. Sier ikke at barnet ditt er unormal, for det er for noen barn helt normalt å leke for seg selv og mange barn trives best i sitt eget selskap, men det man kan anse som normalen er at barn søker til andre barn i aktiv lek rundt 2års alderen.
lille sprelle Skrevet 28. mars 2012 #3 Skrevet 28. mars 2012 Det er på tide at han begynner å leke med andre barn. Samspillet og den læringen det gir er viktig! Jeg synes du skal snakke med barnehagen om dette. Vår snupp vr litt slik da hun begynte i storbarnsavdeling. Jeg tror hun synes de andre barna var litt voldsomme og at hun da ikke hadde helt kontroll. I bordaktiviteter gikk det greit. Etter et par mnd tødde hun opp og nå er hun minst like vill som de andre og venninnegreia er i full gang.
Mineto Skrevet 20. april 2012 #4 Skrevet 20. april 2012 Paralellek er vanlig for barn opptil 2 år. Når barnet er 3 år så burde den sosiaøe læringsprosessen ha kommet godt i gang. Sier ikke at barnet ditt er unormal, for det er for noen barn helt normalt å leke for seg selv og mange barn trives best i sitt eget selskap, men det man kan anse som normalen er at barn søker til andre barn i aktiv lek rundt 2års alderen. Og dette stemmer ikke. Når gutten din er mellom tre og fire vil han mest sannsunlig selv finne ut av det sosiale samspillet med andre barn. Ingen trenger å påtvinge leke med andre om han finner ro og kreativitet i seg selv. I selvstendig lek. Og ingen behøver å lære han dette heller. Det er ikke nødvendigvis et behov for en toåring å samleke med andre barn. Men, å se, lytte og lære fra andre barn er likevel givende i denne alderen. Det er alt for mye fokus på når barn "bør og må" både det ene og det andre. Vi er alle fullstendig ulike, og lek med andre barn vil derfor bli aktuelt når det blir aktuelt... Mest sannsynlig i løpet av året. (Og selv om han liker å leke mest alene, vil det ikke si at han aldri deltar i og har sosiale relasjoner. Han er nok med på å rydde, spise sammen med andre, leke gjemsel, spiller spill e.l med andre barn?) Hadde du hatt grunn til bekymring, ville du lagt merke til flere signaler og sett mange varsellamper blinke. Aller mest i forbindelse med tilknytning til dere i familien og de voksne i bhg. Hvordan han integrerer sosialt i bhg handler ikke først og fremst om hvor mange kompiser han har i hvilken alder. Heldigvis er vi alle født med ulike temperament!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå