Gå til innhold

Hvordan er hukommelsen til mennene deres?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og dere selv?

Hos oss har mannen hukommelse som en gullfisk. Det skaper mye trøbbel i hverdagen. Alt han tar bort i blir det noe tull med. Det skaper mye sinne og frustrajson i meg.

Senest i går ryddet han. Jeg hadde lagt alt jenta vår skulle ha med i skolesekken på enden av stuebordet. Kanskje ikke det smarteste av meg. Men jeg tenkte da ligger det klart til i morgen så putter jeg det i sekken nesten dag. Det tar bare noen sekund. (det er egentlig barnet sin oppgave, og jeg var så sliten i går kveld, at jeg bare orket ikke å legge det i sekken med en gang)

Neste dag klarer jeg ikke å finne bøkene noen plass. Det som forundrer meg er jo at han burde jo sett at det er hennes skoleting. Jeg kan ikke fatte at det er mulig.

Det er nesten så jeg ikke orker mer noen ganger. Kunne fortalt 1000 ting.

Han glemmer mye, det gjør at jeg må huske alt som skal skje med våre 3 barn, + meg selv og mannen min sine avtaler. Hender jeg må spørre om han husker tannlege time o.l.

Ene gutten vår har samme hukommelse som min mann.

Ellers har vi det fint som familie.

Er det flere som meg??

Skrevet

Hahaha, her er det min hukommelse som svikter til enhver tid...

Skrevet

Han har en utrolig korttidshukommelse!

Spør om han kan hente noe på kjøkkenet og når han går inn på kjøkkenet kommer han tomhendt tilbake i sofaen. Da hadde han glemt hva han skulle der inne :P

Litt av sjarmen med han det :D

Skrevet

Og dere selv?

Hos oss har mannen hukommelse som en gullfisk. Det skaper mye trøbbel i hverdagen. Alt han tar bort i blir det noe tull med. Det skaper mye sinne og frustrajson i meg.

Senest i går ryddet han. Jeg hadde lagt alt jenta vår skulle ha med i skolesekken på enden av stuebordet. Kanskje ikke det smarteste av meg. Men jeg tenkte da ligger det klart til i morgen så putter jeg det i sekken nesten dag. Det tar bare noen sekund. (det er egentlig barnet sin oppgave, og jeg var så sliten i går kveld, at jeg bare orket ikke å legge det i sekken med en gang)

Neste dag klarer jeg ikke å finne bøkene noen plass. Det som forundrer meg er jo at han burde jo sett at det er hennes skoleting. Jeg kan ikke fatte at det er mulig.

Han glemmer mye, det gjør at jeg må huske alt som skal skje med våre 3 barn, + meg selv og mannen min sine avtaler. Hender jeg må spørre om han husker tannlege time o.l.

Er det flere som meg??

Da jeg spurte han om hvor han hadde lagt bøkene hennes fikk jeg til svar at han hadde ikke tatt dem. Han skjønte ikke at han hadde tatt bøkene hennes en gang.

Vi måtte begge to leite gjenneom en stor haug med papirer og div før vi fant dem. Det er jo enda mer utrolig at han ikke hadde husket at det var han som hadde tatt dem.

En annen gang var han til tannlegen med gutten vår. Han fikk med seg et skriv og måtte bestille time til spesialist. Han bare la papirene i fra seg og gjorde ingenting mer. Jeg sa i fra jevnlig i mange måneder. Ingen ting skjedde. Jeg sa jeg kunne gjøre det hvis han forklarte meg hvem skal jeg ringe, og hvor finner jeg nr. Han klarte ikke å formidle meg noe informasjon, bare vi må ringe spesialist.

Jeg skulle til tannlegen idag med gutten vår. Og sa til mannen min at han enda ikke har ringt til spesialisten, og at det er ikke moro for meg å komme til tannlegen og vi ikke har gjort det vi skulle. Da sier han at han trodde det var dattera som skulle til spesialist og det skulle vi jo vente med. så han trodde ikke det hastet.

Det er ikke til å tro. Det stemmer det med dattera vår. Hun skal om et par år og få regulering. At det er mulig. Jeg har da flere ganger sagt at det gjelder sønnen vår.

Jeg kan ikke fatte at det mulig å slite så mye med hukommelsen.

Han husker ingenting. Jo, hverdagslige ting. Men når han er hjemme med barna så glemmer han å gi de mat. De får mat når de spør, men det blir ikke til faste tider slik som jeg gjør det.

Jeg er en super mamma. Ellers hadde det ikke gått rundt her.

HI

Skrevet

Og dere selv?

Er det flere som meg??

Da jeg spurte han om hvor han hadde lagt bøkene hennes fikk jeg til svar at han hadde ikke tatt dem. Han skjønte ikke at han hadde tatt bøkene hennes en gang.

Vi måtte begge to leite gjenneom en stor haug med papirer og div før vi fant dem. Det er jo enda mer utrolig at han ikke hadde husket at det var han som hadde tatt dem.

En annen gang var han til tannlegen med gutten vår. Han fikk med seg et skriv og måtte bestille time til spesialist. Han bare la papirene i fra seg og gjorde ingenting mer. Jeg sa i fra jevnlig i mange måneder. Ingen ting skjedde. Jeg sa jeg kunne gjøre det hvis han forklarte meg hvem skal jeg ringe, og hvor finner jeg nr. Han klarte ikke å formidle meg noe informasjon, bare vi må ringe spesialist.

Jeg skulle til tannlegen idag med gutten vår. Og sa til mannen min at han enda ikke har ringt til spesialisten, og at det er ikke moro for meg å komme til tannlegen og vi ikke har gjort det vi skulle. Da sier han at han trodde det var dattera som skulle til spesialist og det skulle vi jo vente med. så han trodde ikke det hastet.

Det er ikke til å tro. Det stemmer det med dattera vår. Hun skal om et par år og få regulering. At det er mulig. Jeg har da flere ganger sagt at det gjelder sønnen vår.

Jeg kan ikke fatte at det mulig å slite så mye med hukommelsen.

Han husker ingenting. Jo, hverdagslige ting. Men når han er hjemme med barna så glemmer han å gi de mat. De får mat når de spør, men det blir ikke til faste tider slik som jeg gjør det.

Jeg er en super mamma. Ellers hadde det ikke gått rundt her.

HI

Haha.. Han høres jo helt fantastisk ut;) Kan godt skjønne at du blir irritert noen ganger. Er det samme med mannen her innimellom. hehehe... Men foreldremøter, tannlegetimer, legebesøk +++ tar jeg meg som regel av selv, nettopp for å unngå at "informasjon går tapt". :D

Men nå må jeg innrømme at jeg begynner å bli verre selv også.. Før jeg fikk barn hadde jeg uten unntak ALLTID kontroll på hvor jeg hadde nøkler og lommebok ++. Men etter at de små kom til verden har jeg ikke kontroll på slike ting lenger. Har byttet det ut med alt som omhandler barna;) Har nemlig stålkontroll på DEMS ting. hehe

Skrevet

Godt å høre at det er flere

Nå virker det kanskje som jeg er plettfri selv. Og det er jeg ikke. Jeg også glemmer hvor jeg har lagt i fra meg små ting som mobil og lommebok.

Vi har ikke kontroll på barnas ting. Det har vi sagt til dem i mange år, at lekene og spill må de passe på selv. Det hadde vi ikke klart med 3 barn + oss selv.

Det er så mye å huske på til enhver tid. Noen ganger blir det stress når man ikke er ajour med det som skulle vært gjort. Jeg er avhengig av kalender og sette inn hver minste ting jeg skal huske der. Det er sånn jeg klarer å holde oversikten ganske bra i hverdagen.

Gjest Miryks
Skrevet

Han har selektiv hukommelse. Ansikter på film osv sitter som superlim.

Men hvor han la brillene mine for to minutter siden.. Nei. Null peiling.

Derfor HATER jeg at han rydder i mine ting (Det er ikke rotete, han synes bare ikke at brillene mine skal ligge på stuebordet, eller at sokkene mine kan få ligge i fred ved siden av nattbordet mitt). Han husker aldri hvor han legger det, eller påstår at han ikke har rørt det.

Skrevet

Her er vi ganske surrete begge to egentlig. Jeg er veldig glemsk på en måte, samboeren på en annen. Tilsammen blir vi nok som din mann.

Jeg føler jeg har ganske oversikt over ting barna skal på, alt som skal ringes til og ordnes etc. Der er mannen helt fjern og selvom jeg sagt noe mange ganger kan det være at han ikke har fått med seg noe av det. Han kan også rydde bort ting og ikke ane hva han la bort. Jeg skjønner ikke at man kan rydde bort papirer eller bøker uten å se på hva det er.

Samboeren derimot er mye flinkere til å huske småtingene i hverdagen. Som feks å ha med gymtøy, levere lapper i bhg, si opp sfo, bruke tilgodelapper etc. Der er jeg helt ekstremt glemsk. Jeg glemmer lommeboka når vi skal på Sverige tur og glemmer nøkkelen når vi skal på hytta. Har til og med glemt å lukke døra hjemme når vi dro på hytta. Iblant er det helt pinlig alt jeg glemmer.

De tingene jeg glemmer merkes lettest, siden det jeg husker ikke er like konkret på en måte. Det merkes ikke like godt om jeg glemmer å ringe et sted, som hvis jeg glemmer nøkkelen til hytta og merker det når jeg skal låse opp hyttedøra ;) Så vi lider nok mest av min dårlige hukommelse i hverdagen.

Skrevet

jada, vi har det sånn her og. kanskje ikke like ille som det høres ut hos deg, eller bare fordi at barna fortsatt er små, men uansett jeg er limet som holder familien vår sammen på alle måter. jeg er daglig leder av bedriften med full kontroll på alle underavdelinger.

det er ikke det at mannen min har så veldig dårlig hukommelse, problemet er at han aldri hører etter og får ikke med seg noenting. han vet knapt nok hvilke klær som er våre barn sine i barnehagen. og beskjeder fra barnehagen, gitt til han, tar det gjerne litt lengre enn det burde før jeg får.

det høres veldig fælt ut når jeg tenker over det og leser det jeg skriver, men det er virkelig slik det er. jeg må ha kontroll og tilrettelegger/organiserer hverdagen min og barna sin utifra mannen min sine arbeidstider. men vi har det bra sammen. det virker. hverdagen er bra. men jeg tror ærlig talt at hvis jeg hadde bestemt meg for å slutte i jobben som organisator hadde denne familien endt opp i fullstendig kaos!

Skrevet

Vi også har det bra sammen. Når jeg leser det jeg skrev så høres mannen min ut som han er i begynnerstadie til å bli dement.

Jeg tror vi damene gjør en utrolig jobb i hjemmene våre. Noen ting syns ikke så godt heller, som alt vi må huske på.

Mannen min har sine gode sider. Vi er et bra team. Han tar det igjen på andre ting. Når det kommer til bil, elektronikk, forsikringer å få til gode avtaler der er jeg et null. Mannen ordner alt. Hadde jeg gått i en butikk og kjøpt en TV, så kan det hende at jeg ikke hadde klart å koble det opp når jeg kom hjem. Jeg har en mann som ordner alt det praktiske. Vi utfyller hverandre, og til sammen er vi et stjerneteam.

Det må jeg huske når jeg kjenner det oser av frustrasjon fordi mannen har glemt et eller annet.

HI

Skrevet

Her i huset så har mannen vært aleneforsørger i noen år før han traff meg og jeg må si at det er ganske utrolig hva det gjør med en mann! ;) Han husker det meste, jeg kan for eksempel sende han på butikken uten handleliste og han kommer hjem med de riktige tingene og han husker alle møter, timer og avtaler selv. MEN det han til stadighet glemmer er å gjøre seg ferdig med ting! Som å legge posene på plass når man har ryddet inn matvarer, sette støvsugeren på plass etter å ha støvsugd og å sette ting i oppvaskmaskinen. Småplukk, I know, men GUD så irriterende :D

Skrevet

Det høres fantastisk ut å ha så flink mann "#11"

Vi har vel alle våre ting som man irriterer seg over :-)

HI

Skrevet

Han er gullfisk på sånne ting som at badet må vaskes eller klærne må brettes, og sporhund på jobb-relaterte ting haha.

Men akkurat medium på ting han har ansvar for med barna som foreldremøter, legetimer etc.

Jeg er vel sånn medium på det meste jevnt over :-)

Skrevet

Min er ekstremt gullfisk.

Minuset er at han vil aldri huske en rekke episoder som kan gi han selvinnsikt og utvikle seg til et bedre menneske.

Det positive er at han ser ikke når jeg har kjøpt meg noe nytt og glemmer mine dumme episoder.

Skrevet

Min er perfeksjonist på mange områder, og rydder og ordner ofte. Heldigvis praktiseres faste plasser, så her i huset finner vi alt igjen. Hvis ikke ville vi slitt veldig, for mannen min har nemlig også dårlig hukommelse. Han drar som oftest på butikken og vet sånn ca hva vi burde ha. Da har han full kontroll. Men vil jeg ha noe må det skrives ned, ellers blir det glemt eller kjøpt feil. Skal han helt konkret handle noe, klarer han 4 ting på husk, men 5 gjør at han ringer og ber meg sende handlelista på sms. Min hukommelse er helt sinnsyk. Jeg husker så og si alt, og de merkeligste ting. Ofte til hans irritasjon, fordi han mener ting jeg husker ikke har skjedd. At han ikke har sakt eller gjort noe, og til og med at vi ikke har vært steder vi har vært. Jeg husker som oftest alle detaljer. Men ber han meg ta ut av tørketrommelen må jeg gjøre det med en gang, for slike ting glemmer nemlig jeg. Jeg tror vi utfyller hverandre perfekt, og han har aldri glemt en merkedag, avtale, legetime eller å lese av strømmen. :)

Skrevet

Hukommelsen er faktisk det eneste "ankepunktet" jeg har i forhold til gubben. MEN han husker ikke så værst i forhold til en del som er beskrevet her.

Selv har jeg en forholdsvis god hukommelse, men jeg sørger også for å gjøre ting i god tid. Det gjør at jeg kan komme på ting i siste liten og få med meg det også!

Skrevet

Min samboer har også ekstremt dårlig hukommelse, av og til blir jeg helt skremt. Har faktisk bedt ham om å gå til legen med det, men det har han selvsagt glemt, ha ha :) Men han har blitt bedre ettersom barna har blitt større og soer om natta.

Skrevet

Jeg husker det meste her. Hvis jeg ikke husker det, så husker ingen det. Kanskje jeg får hjelp av datteren vår på snart tre, for hun har god hukommelse. :)

I går nevnte jeg at vi kan synkronisere mobilkalenderne våre, men da sier han bare at han husker aldri å sjekke, eller skrive inn avtaler på kalenderen, så da er det bortkastet...

Skrevet

samboer har knallgod hukommelse på jobb og avtaler - så fremt han noterer det ned :) Han har ganske mye å huske på i jobben og privat så hvis det er noe han må huske som vil skal så legger jeg det inn på kalenderen hans :)

når det gjelder nøkler, kortmappe osv så har han null kontroll - dvs han har en "fast" plass han skal legge det på, men om han glemmer det så er han "lost".

Her er det stort sett jeg som rydder så alt rotet hans har jeg en egen boks til, så om han en dag mangler målbåndet, batterilader, etc så ligger det som regel i boksen.

Sparer oss for mye styr og surr i hverdagen siden vi prøver å ha et lite "system" ;)

Skrevet

Min samboer husker nesten ikke en ting! Jeg legger tingene hans på plass slik at han kan finne de, for han husker ikke hvor han har lagt det fra seg. Legger ikke jeg det på plass finner han det ikke. Det er litt irriterende, for jeg føler til tider jeg rydder opp etter et barn, så da blir det to barn :P hehe

Denne uken har jeg bedt han om å ringe til en som kan fikse noe i hjemmet, men har han husket det?? Neida...han skal fikse det på jobb, men kommer hjem uten å ha gjort det. Dette gjaldt hele forrige uke også.. :P

å huske på avtaler og slikt klarer han ikke, det må jeg huske på. Og det har hendt at han har laget avtaler, uten å informere meg! Når han da har visst i nesten en hel uke at han skal på jobbreise om en uke, men ikke forteller meg det så blir det ikke så gøy.

men han er flink med babyen, og flink med allt som har med data å gjør, men å f.eks skifte hjul går ikke...forrige gang måtte jeg stå ved siden av og fortelle i rekkefølge hvordan han skulle gjøre det. Hadde det ikke vært for at jeg hadde en stor mage(gikk høygravid) så skulle jeg ha gjort det selv :) Synst det nesten er litt tragisk at det er jeg som er den nevenyttige her i huset ;) hehe

Skrevet

Hukommelsen hans er vel heller selektiv vil jeg si, haha.

Han er veldig flink til å huske alt som er viktig for ham, altså jobb + hobby/avtaler og flink til å huske ting som angår oss/ham/sønnen vår. (Eks. Lekser, fritidsaktiviteter, reiser, ting vi er invitert til.)

MEN tilsvarende elendig når det kommer til å huske til som å legge ferdig listverk, henge opp en lampe, montere stellebord osv ;)

Medium god på å huske å ta sin del av husarbeidet.

Jeg er egentlig en gullfisk jevnt over.

Jeg husker lekser, matpakke og skoleting som angår sønnen.

Og avtaler jeg har.

Men jeg kan fort glemme til hvilken dag leksene skal inn, hvilken dato avtalen er på osv :P

Derfor har jeg en masse lister over ting som må gjøres/handles inn osv og har blitt et skikkelig listemenneske.

Så selv om han husker bedre enn meg er jeg bedre organisert enn han er, haha.

Skrevet

Vi også har det bra sammen. Når jeg leser det jeg skrev så høres mannen min ut som han er i begynnerstadie til å bli dement.

Jeg tror vi damene gjør en utrolig jobb i hjemmene våre. Noen ting syns ikke så godt heller, som alt vi må huske på.

Mannen min har sine gode sider. Vi er et bra team. Han tar det igjen på andre ting. Når det kommer til bil, elektronikk, forsikringer å få til gode avtaler der er jeg et null. Mannen ordner alt. Hadde jeg gått i en butikk og kjøpt en TV, så kan det hende at jeg ikke hadde klart å koble det opp når jeg kom hjem. Jeg har en mann som ordner alt det praktiske. Vi utfyller hverandre, og til sammen er vi et stjerneteam.

Det må jeg huske når jeg kjenner det oser av frustrasjon fordi mannen har glemt et eller annet.

HI

hei :-) jeg mente ikke å si at dere ikke hadde det bra eller at vi har det bedre enn dere. Bare for å avklare det :-) Mente bare at vi har det veldig bra som familie, selv om det høres forferdelig ut når man skriver ned hvordan hverdagen fungerer -med fokus på det negative. hilsen nr9

Skrevet

Han er litt glemsk ja, og når det gjelder viktige ting som han blir fortalt i barnehagen så kan han fint glemme å fortelle meg osv, så jeg liker å ha ha kontroll på alt. Han kan også spør meg hvor mobilen hans ligger, når det er han selv som har lagt den en plass, slike ting

Ellers er han snill, flink og grei. :P

Skrevet

Han er litt glemsk ja, og når det gjelder viktige ting som han blir fortalt i barnehagen så kan han fint glemme å fortelle meg osv, så jeg liker å ha ha kontroll på alt. Han kan også spør meg hvor mobilen hans ligger, når det er han selv som har lagt den en plass, slike ting

Ellers er han snill, flink og grei. :P

Skrevet

HI

hei :-) jeg mente ikke å si at dere ikke hadde det bra eller at vi har det bedre enn dere. Bare for å avklare det :-) Mente bare at vi har det veldig bra som familie, selv om det høres forferdelig ut når man skriver ned hvordan hverdagen fungerer -med fokus på det negative. hilsen nr9

Hei nr.9

Jeg trodde ikke du mente det slik at dere hadde det bedre.

Jeg bare skravlet tilbake med deg :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...