Gå til innhold

Spansk vannhund

Anbefalte innlegg

Noen her som kjenner til denne rasen? Jeg har alltid hatt hund rundt meg, nå er jeg uten...og det er helt klart en stor tomhet i huset, til tross for både barn og katt;) Nå har spansk vannhund fanget min nysgjerrighet, og vil gjerne prøve å finne ut litt mer om denne rasen...så om noen har noe erfaring så gi lyd fra dere:)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143922490-spansk-vannhund/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spansk vannhund er en allsidig rase som gjør seg godt i hjem med barn. Den er sosial, hengiven og kosete.

Rasen er åpen for fremmede men kan varsle i hjemmet uten å virke truende.

Rasen brukes til jakt, fiske og har i senere tid fått agility status.

Den er lettstelt og er i passe størrelse for de fleste hjem og bruksområder.

Velger du en spansk vannhund har du en fin hund i mange år :)

Hva slags hund er du vant med fra før?

Vi har portugisisk vannhund, og er veldig fornøyd med det! De er veldig familievennelig, røyter ikke og er allergivennelige. (hvis hunden har lang pels kan noen reagere.)

Portugisisk, italiensk og spansk vannhund er ganske så like, men noen sier at portugisisk er litt lettere å ha med å gjøre, trene opp, bjeffer mindre ol. Kan være jeg tror på dette fordi jeg har en selv ;)

Spansk vannhund har mer krøller (dreds) i pelsen. og kan være litt vanskeligere å stelle.

Utseendemessisg er de italienske ganske så firkantet (like høy som lang), den spanske er mer rektangulær og den portugisiske er kanskje en blanding? (høyreist, men kvadratisk?) For de som kjenner godt til rasen ser også godt forskjell på hodeformen og snuten, men for andre kan de se veldig like ut.

Det er såvidt jeg kan huske bare den portugisike som kommer i svart utgave!

Uansett hvilken av disse du velger tror jeg du kommer til å være godt fornøyd, det er flotte hunder alle!

(trådstarter her)Det høres jo ut som en veldig fin familiehund. Fra før av er jeg vant med bichon havanais (fryktelig mye pelsstell, men snill som bare det), og shetland sheepdog, som står mitt hjerte nær, men det er en hund med mye motor, som krever mye stimuli...gjeterhunder fornekter seg ikke! Derfor er jeg litt nysgjerrig på andre hunderaser av mellomstor størrelse, med rolig og lunt lynne, samtidig som det er en hund som vil være med. Har selv holdt på med både lp, ag, og rally-lydighet, men med små barn vil jeg ha en hund med litt mindre motor enn sheltien;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...