Mamma_til_3_jenter <3 Skrevet 27. mars 2012 #1 Skrevet 27. mars 2012 Vi gjorde ikke det sist da størstejenta ble storesøster 2 år gammel..Og har heller ikke tenkt på det denne gangen... Er det noe alle gjør?
Leirha Skrevet 27. mars 2012 #2 Skrevet 27. mars 2012 Vi gjør det. Det er fint med en liten oppmerksomhet til de eldre søsken. Kjøper en liten ting i forkant som de får på sykehuset. Knerten min på 4 er veldig opptatt av at han skal kjøpe noe til baby, for han har jo bursdag! Så skal han synge bursdagssangen for ham, han er ganske skjønn
prøver1991 Skrevet 27. mars 2012 #3 Skrevet 27. mars 2012 når jeg drar på barselbesøk, så tar jeg med meg gave til den nye babyen og gaver til søsken til babyen Vil ikke at søskenene skal føle seg "usynlig"
Mamma til tre gutter Skrevet 27. mars 2012 #4 Skrevet 27. mars 2012 vi og kjøpte det, er stas å bli storebror/storesøster og da må en pakke til.. og da me er på barsel treff er det en selfølge å ha med pakke til søsken.. og det er meget meget viktig også så ikkje den store blir sjalu osv..
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2012 #5 Skrevet 27. mars 2012 Vår gutt er nesten 6¨r når lillebror kommer. Han er så stor at han forstår at de som kommer på besøk har med noe til lillebror siden lillebror har bursdag, og at han selv ikke har bursdag, så vi forventer ikke at barselsgjester har med noe til storebror. På den andre siden, er det en stor dag for han å bli storebror. Så han får en storebror presang fra oss, noe som vi skal gjøre sammen, noe som lillebror er forliten til :-)
Brno 08,09, + 12:) Skrevet 27. mars 2012 #6 Skrevet 27. mars 2012 planlegger å kjøpe noe til de små storesøsknene (2,5 og akkurat 4), vet ikke hva enda, men en liten ting de ønsker seg. Vurderer å kjøpe feks dukkebilsete til jenta vår, for hun er ei skikkelig dukkejente, og da kan hun bære "babyen" sin akkurat som mamma:)
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2012 #7 Skrevet 27. mars 2012 Når venner får barn så sørger vi alltid for en oppmerksomhet til de eldre søskene også. Nå som vår eldste blir storebror, så har vi kjøpt en leke til han fra oss foreldrene. Ikke store greiene. Jeg har også et lite "lager" med lekebiler som han kan få fra, om gjestene våre har kun kjøpt gave til babyen. Jeg kan forstå at det å først få en lillebror for så se at gavedrysset faller på lillebroren blir uvant og kanskje litt utfordrende for eldste akkurat nå i startfasen. Når bursdagen til eldste kommer så er han blitt vant med søsken så da fra da av er det bare bursdagsbarnet som får gave.
MrsMilla Skrevet 27. mars 2012 #8 Skrevet 27. mars 2012 Ja, prioriterer heller den som blir storesøsken om denne lille personen er typisk under seks år av en enkelt grunn: forebygge søskensjalusi! Vi kjører også regelen både hos oss og på besøk å konsekvent først gå bort til storebror/søster og gratulere med å bli størst og gi gave. Etter ei stund tar vi turen til babyen og gir foreldrene babygaven - helst med minst mulig fokus på dette om storebror/søster er tilstede. Tenk å være liten - og være den som får oppmerksomheten - og så plutselig kommer det en ny baby i hus. Veldig artig helt til alle som kommer på besøk overser deg og går rett til den fantastiske lille babyen...... da er det ikke lett å være størst plutselig....
Anonym bruker Skrevet 6. april 2012 #9 Skrevet 6. april 2012 Vi kommer til å gjøre det. Men det er mye pga vi kommer til å være borte fra han i 14 dager. (må møte opp ei uke før termin og bli ei uke etter termin). Gaven får han når han kommer hjem til oss igjen.
Scarlette Skrevet 7. april 2012 #10 Skrevet 7. april 2012 Kommer vel Ann på alderen tenker jeg.. Denne gang er storebror 20mnd og vil ikke skjønne at babyene(venter tvillinger) har bursdag, så regner med han vil få gave og, hvert fall fra familien. Men trenger ikke å være mye.
Lykke_1+? Skrevet 7. april 2012 #11 Skrevet 7. april 2012 Absolutt ikke! Har aldri hørt om det før heller...
hallå Skrevet 7. april 2012 #12 Skrevet 7. april 2012 jeg har ikke pleid å gi gaver til mine egne barn når søsken kommer, gir dem masse oppmerksomhet og lar dem delta i alt de vil med den nye babyen...blir lange bleieskift og badinger men veldig koselig og.. Men har vært veldig bevisst på å gå søsken til vennebarn en oppmerksomhet når jeg er i barselbesøk, og de fleste som har kommet med gaver til min nyfødte har hatt med en bitte liten ting til mine store barn og vært flinke til å hilse og gratulere dem som storesøsken før de ser på babyen...Blir jo mindre sjalusi av det..
kaktusen Skrevet 7. april 2012 #13 Skrevet 7. april 2012 Min sønn på 3 år får en gave på sykehuset som liksom er fra babyen. Og jeg forventer at familie kjøper noe til begge. Venner trenger ikke. Men syns d er viktig og ikke glemme de store oppi der.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå