Gå til innhold

Barnehage- overgang til storebarnsavdeling

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Det er en stund til, MEN det bekymrer meg allerede:

Minsten er snart 1,5 år. Han er født i slutten av oktober 2010. Han går i barnehage i småbarnsavdeling for de fra 0- 3 år. Men hva betyr egentlig det? Må barna over i storebarnsavdeling 1. januar det året de fyller 3 eller er det først når de faktisk fyller 3? For vårt tilfelle høst/vinter 2013. For en som er født sent på året er det jo STOR forskjell på om man følger kalenderåret eller ikke. Kanskje varierer dette fra barnehage til barnehage? er det noen som vet? Han er ganske engstelig og umoden. Vi har fortsatt korte dager i barnehagen pga dette. Jeg blir helt svett ved tanken på at han kanskje må over i storebarnsavdeling bare akkurat 2 år gammel.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hos oss (og de fleste andre steder så vidt jeg vet) flytter de opp ved hovedopptak det året de fyller 3. Dvs i august.

Men ta det med ro, MYE skjer fra de er 1.5 til de er 3. Dessutten flytter de jo opp sammen med flere av vennene sine på liten avdeling og de blir tatta ekstra vare på den første tiden.

Skrevet

Hos oss skjer overflytting løpende gjennom hele året, basert på når bhg mener barna er klar for det. Men det skjer i dialog med foreldrene, så hvis noen har gode grunner kan man be om å få det utsatt.

De fleste blir flyttet når de er ca 2,5 år fordi det er så stort press på småbarnsavd her vi bor.

Skrevet

I vår bhg skjer d også v hovedopptaket (august) d året de fyller 3. Eldsten min blir derfor 3 1/2 før han må flytte opp siden han har bursdag i januar.

Skrevet

Tror det vanlige er august det året de fyller 3, men om det er plasser på storbarnsavd som bli ledige i løpet av året og de ikke har større barn som venter på plass, så tar man som regel opp fra småbarn, men hvem det blir er det styrer som avgjør i samarbeid med pedagoger. Så sjansen for at din skal over januar 2013 er ikke stor.

Skrevet

Hos oss skifter de fleste avdeling i august, så sønnen min er 17 mnd når han må over på neste avdeling. Da har vært så stor pågang så mange har måttet skifte i løpet av året så vi er glade han får være så lenge.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...