Gå til innhold

Påsken-noen som kan forklare meg dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når er den uka folk kaller for "påskeuka"??

Og hvilke dager er de vanlige butikkene stengt(ikke matbutikker da)?

Skrevet

Jeg tror det er den uka imellom palmesøndag og til og med resten av helligdagene (skjærtorsdag og de påfølgende dagene denne uka). Er det jeg tenker iallfall, men vet ikke helt sikkert. Påska varer jo omtrent ei uke, da altså den uka det er skjærtorsdag og påskeaften.

Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Påskeuka er den uka som starter dagen etter Palmesøndag.

Butikkene er stengt torsdag, fredag og mandag. Noen har også stengt påskeaften (lørdag).

Skrevet

Påskeuken er den uken som inneholder helligdagene, bortsett fra 2. påskedag (som alltid er en mandag). I Norge er helligdagene skjærtorsdag, langfredag og 1. og andre påskedag. Påskeaften, som er lørdag, er ikke en helligdag, og da har butikkene åpent. I helligdagene er nesten alle butikker stengt, også de fleste matbutikker (noen unntak i hyttekommunene).

Skrevet

så torsdag, fredag,lørdag og mandag er røde dager?

Skrevet

Torsdag og fredag, søndag og mandag er helligdager. Påskeaften er ikke helligdag :)

Gjest Hercule Poirot
Skrevet

Påskeuka er uka fra og med palmesøndag og 1.påskedag. 2.påskedag kommer som bonus. I Norge er det meste stengt skjærtorsdag,, langfredag, 1. og 2. påskedag. Er nok en del søndagsåpne matbutikker + Plantasjen o.l som holder åpent 1. og 2.dag.

Påsken kommer forøvrig til forskjellig tid hvert år, det vet du helt sikkert, men at det faktisk er månen som styrer det, det er det ikke alle som vet. 1.påskedag er alltid 1. søndag etter 1. fullmåne etter vårjevndøgn.

Jada, jeg går rundt med masse "unyttig" kunnskap, men nå var det faktisk noe som kom til nytte! :-)

Skrevet

så torsdag, fredag,lørdag og mandag er røde dager?

Ikke lørdag. Den er "rød" bare etter kl 12 tror jeg det er (eller er det et annet kl slett?), samme som julaften... fordi det er dagen før en helligdag, for påskeaften som er på lørdag er ikke noen helligdag i seg selv.

Skrevet

åj okei, der lærte jeg noe nytt:)

Gjest Hercule Poirot
Skrevet

Påskeaften er vanlig hverdag. Fram til kl 17. I ei vanlig helg er det heller ikke egentlig helg før kl 17 på lørdag. Annet eksempel er julaften, som også er en vanlig hverdag, fram til kl 17. Da ringes julen inn, da begynner julehøytiden. Det samme med alle sånne lørdager som heter -aften. Polet er forresten stengt på -aftner. Det er ikke lov å selge denslags alkohyler på dag før helligdag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...