Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trenger litt råd her nå. Vi har kommet i en lang vanskelig periode når det gjelder legging. Jenta er snart 8 mnd og har stort sett vært greit å legge henne før, men har vært litt opp og ned med dette. På natta sover hun nokså greit, får fortsatt mat to ganger, men sover ellers. Dagduppene har også blitt litt vanskelige, dvs hun sover i vogn, før sov hun inne i senga og da var hun lett å legge både dag og natt,så begynte vi å legge henne ute i vogn og hun sov mye lengre dupper der så vi fortsatte med det..men nå er det umulig å legge henne inne mer, og i vogna krever hun masse rugging/turgåing for å sovne. Og plutselig sover hun bare halvtimer igjen :/

Tenker at dag og nattsøvnen sikkert henger sammen på et vis og akkurat nå sliter vi med begge deler. Har vært tre halvtimesdupper i det siste, men i dag prøvde jeg å ta bare to dupper og greide å forlenge den ene med å stå en stund å rugge vogna. Ble 3,5 timer våkentid før hun ble lagt i kveld så jeg aner at hun kanskje var overtrøtt..har brukt to timer på å legge henne i kveld.. sliten! Hun vil bare være i armene mine, jeg prøver å sitte ved senga, prøver å trøste, prøver å roe henne i armene mine og legge ned men hun finner ikke roen. Samboer hjelper også til men han greier ikke å roe henne ned i det hele tatt, hun blir helt stille når hun får komme til meg...

Jeg synes det er så fælt å høre henne skrike så orker ikke la henne ligge noe særlig lenge før jeg tar henne opp eller tar henne fra samboer..vet det er en bjørnetjeneste til meg selv for jeg er så sliten av at det bare er jeg som kan legge henne, men hun skikkelig raser når han prøver å trøste :( Føles som jeg gjør alt feil men ikke greier å se hva jeg skal gjøre her.. samtidig gjør vi det samme som alltid så er antagelig hun som er i en periode der hun trenger mer nærhet? Hvor "ille" er det at jeg bysser en på 8 mnd? Det er sjelden jeg bysser henne til søvn i armene mine, så og si alltid blir hun lagt våken og søvnig tilbake i senga si og greier å sovne der selv til slutt.

Jeg synes det er så fælt at alle dagene skal ende med skrik og uro, selv de fineste dager blir jo helt ødelagt av det. Noen som har råd til meg??? (er ikke intr i noen skrikekur, får kjempedårlig samvittighet bare hun skriker og jeg venter litt med å ta henne opp, hun hulker og har sånn skikkelig trist gråt :( ). Hun er ellers blid og fornøyd på dagtid og resten av natta unntatt leggetid så tror ikke det er noe annet som plager henne.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville forsøkt å kutte ned til 2 dupper.

Her i huset er det et sikkert tegn på at babyen trenger mer våkentid før legging når det blir trøbbel med legginga.

Skrevet

Takk for at du orket å lese alt, ble litt lenger enn jeg hadde tenkt, og takk for råd! :) Prøvde jo to dupper i dag, men kanskje jeg må prøve flere dager før det kan vise noen endring?

Skrevet

Takk for at du orket å lese alt, ble litt lenger enn jeg hadde tenkt, og takk for råd! :) Prøvde jo to dupper i dag, men kanskje jeg må prøve flere dager før det kan vise noen endring?

Jeg tror vi brukte 3-4 dager før vi så noen endring, så ville forsøkt litt lenger. Gutten min begynte også å sove 1 time i motsetning til 30 min da vi gikk over til 2 dupper.

Det var forresten vanskelig legging som var første tegn på når vi kuttet til 1 dupp også.

Skrevet (endret)

Hmm lurer på om jeg også skal prøve det... her er det ikke leggingen som er hovedproblemet, men mye oppvåkninger på kvelden/natten og vanskelig å få han til å sove igjen. Kan det å kutte ned til 2 dupper hjelpe på det også??

Men han er fryktelig sutrete på kvelden da, så når jeg tenker meg om så skjønner jeg ikke helt hvordan vi skal klare enda lenger våkentid da...

Endret av Hannah-
Skrevet

Da prøver jeg å fatte nytt mot og skal få til to dupper i morgen også, problemet er bare at det er så vanskelig å få henne til å sove lenger enn en halvtime, og to halvtimer i løpet av en dag er jo ikke nok. Men får prøve! Kan jo gå en lang tur f.eks. Skal også prøve å strekke våkentiden mellom litt mer kanskje det hjelper.

Hannah her er hun også veldig sutrete på kvelden :/ uansett når siste dupp har vært synes jeg.

Men jeg begynte å tenke på noe annet og det er at kanskje skal jeg prøve å stå opp fast til samme tid hver dag, kanskje det kan hjelpe på å få rutiner? Selv om det føles litt "feil" å kanskje måtte vekke henne? Har heller ikke lyst å stå opp grytidlig hver dag, når hun av og til sover litt lenger, men alt i alt er det kanskje til det beste likevel. Men fortsatt vanskelig ettersom hun står opp alt fra 6-8, da må jeg jo bare gå for 6 hver dag da evt.. ?

nå skal jeg iallefall legge meg, ny dag nye muligheter! ;)

Skrevet

ble femti "kanskje" i det innlegget :P Nå er det senga!!

Skrevet

Her har det vært morgen klokka 6 +/- 10 minutter nesten hver dag i lengre tid (selv om jeg har prøvd å strekke natta litt lenger), og jeg synes ikke det har hjulpet noe særlig. Men mulig det fungerer bedre for dere... har hørt at det skal hjelpe.

Skrevet

Nå sover ikke mi jente på kveldene heller, så noen superråd har jeg ikke.. Men jeg har funnet ut en ting: hvis du triller vogna er det lurt å stoppe ganske raskt når de har sovnet. Med forrige baby gikk jeg ofte en times tur, og da våknet hun alltid ganske raskt når vi kom hjem - fordi vognen stoppet. Denne gangen legger jeg snuppa i vogna og rugger bare så mye som nødvendig. Og hun kan sove lenge! Hvis hun våkner kan jeg av og til få henne til å sove ved å rugge litt til. Men det er sikkert forskjellig fra baby til baby også.

Et annet tips som funker for oss er at hun sover i en bommuls-utedress i senga si. Da trenger hun ikke dyne. Og hun klarer ikke røre seg så mye som når hun ligger uten. Jeg tror at det hindrer henne i å våkne så ofte!

Men hun er urolig på kveldene, så jeg tar gjerne i mot tips selv ;)

tror ikke du skal bekymre deg for at du bysser! Hun er jo veldig liten enda, og det kan være noe som plager henne litt. Tenner, mage, eller bare litt ekstra behov for nærhet!

(Vi har enda soveproblem men vår 21/2 åring, og erfaringen der er at alt går i perioder! De vanskelige periodene går over uansett om man bare holder ut på best mulig måte, eller om man setter i verk masse tiltak)

Skrevet

Hei zazzy!

Enig med deg å det høres "feil" ut å måtte vekke babyen på morgenen, så jeg personlig ville ikke gjort det.. Sover de så skal de få lov til å sove..

Det som derimot har hjulpet her på dagduppene når de plutselig blir kun 30 min o.l. er å trille en ganske lang tur med èn gang hun våkner. Da sovner hun forhåpentligvis igjen og "lærer seg" å sove lenger på dagluren. Det holder at jeg gjør dette en eller to dager på rad, og vips så sover hun lengere lurer igjen! :) Men etter en stund hender det at hun plutselig våkner etter kort tid igjen, og da må bare samme prosedyre gjentas.

Og jeg opplever med Lillemor at legging og nattesøvn fungerer bra når hun sover bra på dagen. Er jo som du sier for lite søvn med en halv time x 2 på dagen, og det resulterer kanskje i vanskelig legging? Kanskje du først burde ta tak i dagduppene og håpe at resten retter seg automatisk da?

Her er forresten Lillemor også snart 8 mnd og hun har som regel 3 timers våkentid mellom hver gang hun sover. Hun har en dupp på formiddagen som varer i ca 1,5 time og en dupp på ettermiddagen som bør vare like lenge, men blir ofte kortere. Selv om det da kan gå mer enn 3 timer til hun skal legge seg pleier det å gå bra..

Ble mye om hvordan vi gjør det, men håper det kan komme til nytte for dere. Ofte hjelper det å høre hvordan andre gjør ting, syns jeg..

Lykke til! :)

Skrevet

Hei

81-mamma ja jeg prøver å ikke rugge for mye på vogna, tenkte å etterhvert ta det mindre og mindre så jeg ikke trenger rugge i det hele tatt, men må ta en ting i gangen tror jeg. Tenker at når hun har lært å sovne av seg selv på kveldstid så kan jeg ta det på dagen også, eller er det kanskje lurt å gjøre det omvendt? hm..takk for råd å trøst ;)

Tuppen og lillemor åå jeg håper det blir "vips så sover hun lengre" her også! hehe. Det funket i går å rugge på vogna når hun småvåknet etter en halvtime, da sov hun videre i 40 minutter til :) Skal prøve noen dager nå å se om hun skjønner det. Det er kanskje lurt å fokusere på dagduppene som du sier..er litt lettere på dagen da er ikke hun (eller jeg) veldig trøtt og sliten. Takk for råd, godt å høre hvordan andre gjør det synes jeg! Kan jeg spørre når hun pleier å stå opp og når hun legger seg hos dere? Har dere fått faste rutiner på dette?

I dag våknet hun halv åtte her, det er et ok tidspunkt, så får vi se hvor lenge hun holder ut før det blir dupp ;)

Skrevet

Hmm her ble det 2,5 time våken før første dupp uten at jeg hadde tenkt det, fordi pappan sto opp med han og jeg sov som en stein. Han var helt ferdig stakkar (pleier å sove etter en time og 45 min) og sovnet umiddelbart. Men sov likevel bare en halvtime til tross for rugging i en eeeevighet da han våknet. Så her blir det nok ikke to dupper i dag med mindre han sover kjempelenge på nr 2.

Blir spennende å høre hvordan det går hos deg. ;)

Skrevet

Hei Hannah- det var dumt da, tar vel litt tid å endre disse vanene hos de små!

Her går det veldig bra foreløpig! Hun våknet 07.30 i dag. Gikk fint å holde henne våken i tre timer, men hun kjeder seg litt merker jeg, vanskelig å finne på noe så lenge, hehe. Men jeg tok en ny vri i dag, selv om hun hadde fått frokostmelk 08.30 ga jeg henne en porsjon grøt kl 10 før legging, hun spiste godt og bæsjet samtidig :P , utmerket utgangspunkt før en legging tenker jeg ;) Nå har jeg gått en time tur og hun har sovet hele tiden så vidt jeg vet..kan jo hende hun ville sovet så lenge uten tur også, men disse første dagene nå tror jeg at jeg vil gi litt ekstra innsats for å få inn rutinen på lange dupper så kanskje hun blir så vant til det at hun gjør det av seg selv? det er det jeg håper iallefall. Regner egentlig med at hun våkner snart, 5 min siden jeg satte henne utenfor her og vogna stoppet..vi får se ;) Blir sliten da når jeg ikke får slappet av i duppen hennes, men håper det blir bare noen dagers "slit" og så får jeg igjen for det! to be continued... ;)

Skrevet

Hun sov i 2 timer!! Det har bare skjedd en gang før og da hadde hun feber :P Det er faktisk nesten mer enn hun pleier å sove tilsammen på tre dupper! Tør nesten ikke tenke at det var annet enn tilfeldighet og at det kan vel ikke vare i flere dager? Men lurer også på om hun kan ha våknet fordi hun har vært sulten før? Har aldri gitt grøt før legging før, bare ammet. Skal prøve nye tre timers våkentid nå, da blir andre dupp 15.30 og om hun da sover bare en halvtime gjør det ingenting, blir egentlig bare perfekt i forhold til legging kl 19. Spent på dagen videre!! :)

Skrevet (endret)

Oj oj, gratulerer med 2 timers lur idag! ;) Hvordan gikk det resten av dagen? Ja kanskje det var grøten hun fikk før hun la seg som resulterte i den lange duppen? Hmm..

Her våkner Lillemor mellom 06.30 og 07.30. Ofte rundt 07.00. Zzzzz!

Da er hun våken i ca 3 timer, sover ca 1,5 time og våken igjen i 3 nye timer. Når hun våkner etter første luren pleier hun å ligge å prate med seg selv i vogna før hun sier ifra at hun vil opp :) Da vet jeg at hun er uthvilt. Andre luren blir ofte i 15.00 tiden (kommer an på når hun sto opp og når hun hadde forrige lur). Den varierer i lengde. De siste dagene har hun sovet i kun 30 min på denne duppen. Da er hun ikke uthvilt når hun våkner men har ikke greid å få henne til å sove noe lengre. Men det går allikevel greit å holde henne våken uten altfor mye sutring frem til hun legger seg i 19.00 tiden. Har ingen fast rutine på når hun legger seg. Syns det er viktigere at hun er passe trøtt når hun legger seg, enn at det skal være et fast klokkeslett.. Men det blir som regel mellom 19.00 og 20.00. Da tar hun skjønnhetssøvnen og sover altså 11-12 timer til neste dag :) Så er det på'n igjen :)

Endret av Tuppen & Lillemor
Skrevet

Hei :) Neste lur ble på bare 25 min, hun gråt når hun våknet men ville ikke sove mer. Her virker det også som at når hun gråter er hun mer trøtt mens når hun prater eller roper på meg så er hun uthvilt. Hun gråter som regel når hun våkner... men "ropte" i går etter 2timersluren, det skulle bare mangle da! hehe.

Legginga ble vel bedre enn før, men likevel mye styr og over lang tid. La seg kvart på sju, våknet igjen kvart på åtte, litt pupp, trøst, la seg igjen, våknet igjen etter en stund, sove, våkne osv. kl 22 gikk jeg og la meg da hyyyylskrek hun sammen med pappaen lenge til jeg endelig kom og trøstet. Uff vet ikke hvordan vi skal løse dette med at hun bare vil trøstes av meg..jeg prøver å holde meg unna for vil jo ikke at hun alltid bare skal skrike nok så kommer jeg, men tilslutt holder jeg ikke ut å høre på henne, hun blir stille med en gang jeg kommer, så er tydelig at det er meg hun skriker etter.. tenker også på det med separasjonsangst i denne alderen og at jeg kanskje bare bør møte hennes behov? men samtidig blir jeg så sliten av at det alltid er jeg som må legge/trøste og tør jo nesten ikke dra ut en kveld heller før jeg vet at han greier å roe henne ned. Vi hadde dette problemet før en gang også men da roet hun seg tilslutt hos pappaen og han fikk det til etter det, men nå virker det som hun aaaldri har tenkt å gi seg, og det er skikkelig rasing, naboene tror sikkert vi mishandler henne :S

Sover hun 11-12 timer i strekk?? ellr uten mat? I dag sto hun opp litt senere, våknet ikke før halv ni, så da blir vel alt litt forskyvd med dupper og alt i dag.

Skrevet

Huff, skjønner det er slitsomt og frustrerende! Ikke lett å vite hva som er best å gjøre heller.. Ikke noe kjekt for noen av dere at hun ikke vil trøstes av pappaen, men det er nok bare en periode det også, som alt annet, så du for prøve å trøste deg med det..

Lillemor roer seg også best hos meg, og blir det mye skriking hos pappaen greier ikke jeg heller å høre på det, så da overtar jeg.

Er nok en liten hønemor i oss begge zazzy, men syns man skal lytte til mammahjertet òg jeg da..

Lillmor var syk her for en stund siden og da kom vi helt ut av leggerutinene. Og etter hun ble frisk hadde vi en periode vi strei med legginga. Da fant jeg etterhvert ut at hun antageligvis trengte litt ekstra nærhet før hun skulle sove. For selv om hun akkurat hadde fått mat før hun la seg ville hun liksom ikke slå seg til ro før hun hadde blitt ammet enda en gang etter hun hadde lagt seg. Noen ganger hjalp det, andre ganger ikke, og det kunne ta lang tid før hun sovnet. Da måtte jeg bare pent bli hjemme på kveldstid! Kjipt å måtte avlyse ting man har gledet seg til, men sånn er det bare en periode.. Nå har det rettet seg igjen så det kan snu fort! :)

Ja, faktisk sover hun hele natta i strekk. Det hender hun våkner til å sutrer litt, men da holder det å gi henne smokken så sover hun videre. Får aldri mat på natta lenger. Avvente seg selv da hun var var bare noen uker gammel! :) -Jeg vet, heldige meg ;)

Skrevet

Er bare det at jeg nesten føler meg slem mot samboer når jeg kommer å overtar..han sa i går at vi får bare være litt harde for det går jo ikke an at han ikke skal kunne trøste henne også, men jeg er ikke så flink å være "hard", da må jeg i såfall gå ut her ifra og vite at hun nettopp har fått mat for orker ikke høre på. Men hun har det jo ikke fælt egentlig når hun får trøst og han har henne i armene sine osv..uff det er neimen ikke lett!

Her har hun alltid våknet en halvtime/time etter leggetid og vil ofte ha mer pupp eller bare trøst før hun sover videre så er liksom ikke en periode heller, men håper det gir seg en gang! :) Er litt slitsomt å alltid ha TO legginger, når hun endelig har sovnet første gang så vet vi jo at vi må gjennom det samme en gang til.

Så flink jente du har da! Godt sovehjerte :) Her har nettene egentlig alltid vært ganske bra, hun har våknet men sovnet med en gang hun har fått mat eller smokk, har vært noen perioder med uro men de har som regel gått fort over igjen. Så skal ikke klage heller, bare jeg får til denne legginga nå så blir det så mye bedre for både oss og henne, kan ikke være noe gøy å måtte gråte og bli helt oppkavet hver kveld før man skal sove. Satser på en enda bedre kveld i kveld!

Har gått en time tur nå..hun var litt våken etter 35 min og lagde litt lyd etter 50, men sovnet igjen, nå har jeg henne utfor her og venter i spenning på hvor lenge hun har tenkt å sove i dag! Gått litt over en time nå, så er jo uansett bra! Jeg blir jo rent sprek av dette med en times gåtur hver dag, hehe ;) Takk igjen for råd!

Skrevet

Skjønner at det ikke er lett! Vet neimen ikke hva jeg hadde gjort selv...

Vet ikke hvor mye de rådene mine er verdt! I dag sov Lillemor kun 30 min på første luren og det er jo altfor lite. Så da var det ut å trille og prøve å få henne til å sove mer, men den gang ei.. Ser ut som hun er trøtt; hun ligger helt avslappet i vogna og koser seg med smokken med en smal glipe på øynene :) Ser ut som hun skal sovne men sånn ligger hun og følger med. Og hvis jeg stopper vogna og kikker på henne åpner hun øynene helt opp, akkurat som hun skal vise at hun ikke sover.. Lille luringen min <3

Så som du skjønner er det ikke alltid det funker med disse rådene :S

Skrevet

Hehe nei det er jammen ikke lett! Hvem hadde trodd at dette med søvn skullle være sååå vanskelig! Føler hele dagene blir lagt opp etter hvor mye og når hun sover. I dag ble det 1 time og 15 på første lur og 40 min på andre. Men brukte to timer på legging og hun sovnet ikke før nærmere ni i vår seng med meg ved siden av.. er supertrøtt selv nå og tror jeg skal prøve å legge meg tidlig i kveld så jeg er klar for en ny natt og dag. Men samtidig er det såå godt med litt etterlengtet alenetid så ikke så lett å legge seg da ;)

Skrevet

Det er jeg helt enig i! Burde vært i seng for en stund siden selv...

Nei, hvem skulle tro det? Og det å sove, som er så lett :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...