Gå til innhold

Jenta min er mørkeredd.. Tips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun fylte 3 i Januar, og er i det siste blitt veldig mørkeredd! Ser hun skygger på veggen ( Vi pleier å ha et lite lys på) pleier hun å hyle at det kommer noen, så snart det f.eks kjører en bil utfor og lys kommer inn igjennom persiennene. Veit ikke om hun ser "fantasivenner" men idag klarte hun å påstå at hun så en mann i gangen med briller på :S Jeg ser såklart ingenting, og lurer på hvordan jeg kan trøste henne og berolige henne mest mulig? Må alltid ligge ved siden av henne slik at hun får sove.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg husker at alle skyggene på rommet var skikkelig skumle da jeg var liten. Særlig sånne ting som klær på en stol mm. ting som ikke så akkurat lik ut kveld etter kveld. Ting som var blitt flyttet på. Jeg husker at om jeg gråt eller ropte kom min mor inn og spurgte hva det var. Og når jeg pekte slo hun lyset på og viste meg hva det var som lagde skyggen. Jeg syntes stadig det var skummelt når lyset ble slått av igjen men det hjalp da litt...

Kanske det hjelper litt om ting på rommet er på akkurat samme plass hver kveld en overgang slik at det ikke blir så mange ukjennte skygger?

Jeg vet lite om dette men ut fra egen erfaring hadde jeg god nytte av kosedyrene mine. Da jeg trodde det bodde noe skummelt i skapet satte moren min den store bamsen rett foran skapet og sa at nå passet han på meg f eks.

Og så satt moren min noen gange på sengekanten min i mørket og så lyttet vi til lydene sammen. Hun fortalte meg hva det var f eks (fugl på taket, moped på gaten, vann i vannrørene osv). Det husker jeg jeg var vældig glad for.

Jeg tror avmystifisering kan være en god hjelp - men de har virkelig fantasi også så det skal ikke mye til før de forestiller seg alverdens uhyggelige ting...

Skrevet

Jeg ville satt opp et mørkt materiale foran vinduet, så ingen billys kunne slippe inn gjennom persiennene (det er jo bare noen måneder-1år, så vokser hun nok den verste redselen av seg). Også la døren stå halvåpen eller litt på gløtt, for det gir trygghet - hun får lære seg å sove med lyder tv'n eller dere lager ved diverse gjøremål om kveldene.

Ellers er rådene til #2 veldig gode:) Betrygg henne det du kan, men prøv å gjøre henne tøff også. Tørre å sove selv om hun er redd... Og lær henne å i rettesette seg selv: si til deg selv at det kun er skygger og at jeg er helt trygg fordi mamma (og pappa) og bamse/dukke passer på deg...

Skrevet

Det fins også veldig mange fine bøker om det å være redd for mørket. Se på biblioteket eller bokhandelen.

Når jeg var liten fant jeg alltid trygghet i å høre alle lydene fra de andre i huset, mamma som vasket opp, pappa som så på tv etc. Så lyder i huset var for meg et gode.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...