Gå til innhold

Kan dere som har sertifikat se hit litt? Jeg har oppkjøring imorgen og har noen spørsmål.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er så pissenervøs at dere aner ikke! Ikke aner jeg hva jeg går til heller.

Hva kan hjelpe på nervene? Jeg har store problemer med nervøsitet i slike situasjoner.

Jeg har lest litt på sikkerhetskontrollene idag, men det fester seg ikke.

Hvis man ikke klarer å svare på det spørsmålet man trekker, stryker man da? Eller kan man bare stryke på selve kjøringen?

Skal man prate med sensor under kjøringen? Hvor lenge varer selve kjøringen? Er det noe spesielt jeg må huske på når jeg kjører?

Håper noen tar seg tid til svare meg:)

Skrevet

Nå er det en del år siden jeg kjørte opp, men min erfaring er at enten kan du kjøre bil eller så kan du det ikke. Prøv å ikke tenk så mye på at det er en oppkjøring, men tenk at du skal kjøre en tur, på lik linje som alle andre turer du har kjørt frem til i dag. Du kan stryke på selve kjøringen, så husk å være våken for trafikken rundt deg, se skilter, plasser deg rett, bruk blinklys, ta hensyn til andre trafikkanter. Du trenger ikke prate med sensor under kjøringen, jeg gjorde lite av det. For meg var det viktig å fokusere på å kjøre. Husk å se i speilene ofte, ha like god kontroll bakover som forover. Du har ansvar for å ta sensor og deg selv trygt frem i trafikken. Ta det ansvaret. Lykke til!

Gjest Ingen skal få!
Skrevet

Sikkerhetskontrollen har ingenting å si:-)

Skrevet

Tok også sertifikat for en del år siden. Du må være veldig forsiktig så du ikke bryter vikeplikten, det er det verste du kan gjøre. Det gjelder både for andre biler, og med folk som står ved fotgjengerovergang og skal over veien. Bare kjør veldig forsiktig så du ikke gjør sånne feil. Det gjør ikke noe om du bremser i kryss for å forsikre deg om at det ikke kommer biler, det er mye bedre å kjøre defensivt enn å bli stressa fordi du ikke vil virke som en amatør. Fordi du er jo en amatør :) Og det vet sensor. Du trenger ikke å prate i bilen, det virker forstyrrende på deg og det skjønner sensor også. Se masse i speilene, både speilet inne og sidespeilene, heller overdriiv dette enn å se for lite i de.

Tror ikke den sikkerhetsgreia er så nøye, jeg tror han tar et nytt kort om du ikke har peiling, sånn at du skal alltids få sagt noe. Min sensor glemte helt av de kortene så jeg slapp å svare på sånt :P

Oppsummert så tror jeg det er bedre å kjøre sakte og forsiktig enn å prøve å virke proff. Ikke ta noen sjanser.

Lykke til :D

Skrevet

Vil egentlig bare si lykke til! Ddet viktigste er å huske å puste...

Skrevet

Jeg kjørte opp for over ett år siden. Da var det kun ett spørsmål i den kategorien av de kontrollene jeg skulle svare på. Og det var hvor i bilen refleksvesten var.

Trenger ikke å snakke med sensoren, h*n sier bare hvor du skal kjøre ("høyre i neste kryss", "følg skilt mot xx"). Kjør defensivt, viktig at du overholder vikeplikten din og sjekk speilene dine ofte. Sjekk blindsone før filskifte og ta det helt med ro. Du stryker ikke fordi du kveler motoren i et kryss eller fordi du ikke tar perfekt bakkestart, men du stryker hvis du ikke stopper bilen helt (!) ved et stoppskilt eller bryter vikeplikten din. Lykke til! :)

Skrevet

Sensoren spurte om jeg ville at vi skulle prate eller om vi skulle være stille (jeg sa prate men var så nervøs at jeg ikke svarte han når han prata haha)

Det viktigste er å slappe av, stole på deg selv, ta det rolig, husk å poste. Vil du, så fortell gjerne sensoren at du er veeldig nervøs og kanskje h*n kan prate for å få deg til å slappe av mens dere kjører. Kjøringen her hvertfall pleioer å vare maks førtifem minutter, og stopper gjerne før hvis alt er bra.

Jeg har på følelsen av de sikkerhetsspørsmålene ikke er så viktig. Har ei venninne hvor sensoren glemte det helt men hun sa at det måtte de ta :P Jeg selv fikk beskjed om å vise alle lysene på bilen, men trengte bare å ta de jeg trodde jeg kom til å bruke.

Lykke til! Ha tro på deg selv:-)

Skrevet

Jeg starta hele oppkjøringa med håndbrekket på. Sensor måtte være ganske direkte i hintene, han spurte om jeg visste hva den lamps som lyste betydde:-D

Vikeplikt og hensyn til andre er veldig viktig, vær obs om du kjører forbi en buss, om den blinker ut og at det kan komme små passasjerer foran den fort.

Det går nok bra skal du se, lykke til:)

Skrevet

Jeg var også nervæs da jeg skulle kjøre opp. Og iallefall for sikkerhetskontrollen! Men var ikke noe problem, han hintet meg inn på riktig svar da jeg begynte å svare litt feil (jeg forklarte noe veldig mye mer innviklet enn det det egentlig var hehe)

Og under oppkjøringen la jeg meg i feil fil i rundkjøring 2 ganger, men siden jeg beholdt roen og kontrollen og kom meg i riktig fil, var det bare bra ;) Bare ikke tenk så mye på at det er oppkjøring, kjør som pleier å gjøre! Kjørelæreren hadde jo ikke meldt deg opp hvis han ikke følte du var klar!

Og ang prating så finner dere ut av det, han gjør det som du synes er best!

Masse masse lykke til!! Og si ifra hvordan det går! :)

Skrevet

Jeg var også nervæs da jeg skulle kjøre opp. Og iallefall for sikkerhetskontrollen! Men var ikke noe problem, han hintet meg inn på riktig svar da jeg begynte å svare litt feil (jeg forklarte noe veldig mye mer innviklet enn det det egentlig var hehe)

Og under oppkjøringen la jeg meg i feil fil i rundkjøring 2 ganger, men siden jeg beholdt roen og kontrollen og kom meg i riktig fil, var det bare bra wink.png Bare ikke tenk så mye på at det er oppkjøring, kjør som pleier å gjøre! Kjørelæreren hadde jo ikke meldt deg opp hvis han ikke følte du var klar!

Masse masse lykke til!! Og si ifra hvordan det går! smile.png

Jeg strøk med glans etter 15 minutter. Sikkerhetskontrollen gikk fint, men jeg overholdt ikke vikeplikt for buss i 60 sone. Jeg husker lite av hendelsen, da jeg konsentrerte meg om å ikke svette bort rattet. Har aldri vært så nervøs i hele mitt liv. Og har ikke kjørt så dårlig på flere måneder. Sensor må jo lure på hvorfor i f*** jeg skulle kjøre opp. Nei, det blir lenge til neste gang for å si det slik! Grine gjorde jeg også, nei fy for en fæl opplevelse. HI

Skrevet

Jeg er så pissenervøs at dere aner ikke! Ikke aner jeg hva jeg går til heller.

Hva kan hjelpe på nervene? Jeg har store problemer med nervøsitet i slike situasjoner.

Jeg har lest litt på sikkerhetskontrollene idag, men det fester seg ikke.

Hvis man ikke klarer å svare på det spørsmålet man trekker, stryker man da? Eller kan man bare stryke på selve kjøringen?

Skal man prate med sensor under kjøringen? Hvor lenge varer selve kjøringen? Er det noe spesielt jeg må huske på når jeg kjører?

Håper noen tar seg tid til svare meg:)

Er helt greit og si at du er nervøs. Jeg kjørte opp for 3år siden, og på min sikkerhetskontroll så var spørsmålet hvor lyset til håndbrekket var på "dashbordet". Gikk fint det :)) Ellers sa hun nå var det jeg som bestemte hvor vi skulle kjøre..hun skjønnte at jeg var nervøs...så da svarte jeg at da drar vi på jenteshopping...hahaha..da løste alt seg ;)

Masse lykketil. Dette klarer du fint :))))))))))

Skrevet

Og under oppkjøringen la jeg meg i feil fil i rundkjøring 2 ganger, men siden jeg beholdt roen og kontrollen og kom meg i riktig fil, var det bare bra wink.png Bare ikke tenk så mye på at det er oppkjøring, kjør som pleier å gjøre! Kjørelæreren hadde jo ikke meldt deg opp hvis han ikke følte du var klar!

Masse masse lykke til!! Og si ifra hvordan det går! smile.png

Jeg strøk med glans etter 15 minutter. Sikkerhetskontrollen gikk fint, men jeg overholdt ikke vikeplikt for buss i 60 sone. Jeg husker lite av hendelsen, da jeg konsentrerte meg om å ikke svette bort rattet. Har aldri vært så nervøs i hele mitt liv. Og har ikke kjørt så dårlig på flere måneder. Sensor må jo lure på hvorfor i f*** jeg skulle kjøre opp. Nei, det blir lenge til neste gang for å si det slik! Grine gjorde jeg også, nei fy for en fæl opplevelse. HI

Blæh, det var ikke moro! Hadde garantert begynt å grine jeg å, bare så det er sagt.

Men det positive nå er jo at du vet hva det er snakk om, så neste gang trenger du ikke være like nervøs! Kanskje ikke nervøs på den måten iallefall. Da er det bare skummelt, men ikke ukjent :P Bare fortsett å kjøre, øvelse gjør jo faktisk mester! Du kommer til å være så vannvittig happy den dagen du står og får lappen!! Er faktisk verdt det! :)

You can do it!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...