Anonym bruker Skrevet 26. mars 2012 #1 Skrevet 26. mars 2012 Uke 31+5. Studerer på et heltidsstudie, har jobb om ettermiddagen og kvelden et par ganger i uka. Men nå begynner jeg å være sliten når skolen er over for dagen. Sliter til og med med å sitte i ro på stolen de 3 kvarter som timen varer. Begynner å få vondt i kroppen nå og skulle gjerne ha brukt ettermiddagen til å gå en tur eller noe istedet for å jobbe. Men får dårlig samvittighet i forhold til arbeidsgiver hvis jeg sykemelder meg nå. Er det vanlig å sykemelde seg så tidlig?
PRobert Skrevet 26. mars 2012 #2 Skrevet 26. mars 2012 DU sykemelder deg ikke, det gjør legen din hvis han mener det er grunnlag for det.
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2012 #3 Skrevet 26. mars 2012 Ja det skjønner jeg Men jeg sitter og vurderer om jeg skal ringe legen og bestille time eller ikke. Ville bare høre om det er flere som sykemelder seg før permisjonen starter eller om det bare blir sett på som "bæs". Jeg har jo ikke akkurat bekkenløsning men er bare sliten i kroppen og har vondt i ledd og sånt.
Kliko Skrevet 26. mars 2012 #4 Skrevet 26. mars 2012 Hmm, du kan jo ikke sykemelde deg fordi du har lyst til å gå en tur?!! Om du ikke er syk, så drar du på jobb, gravid eller ikke. Om du derimot blir dårlig, da drar til til legen.
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2012 #5 Skrevet 26. mars 2012 Jobben kommer først. Sykmeld deg heller fra studiet hvis begge deler blir for tøft. Sykepenger skal du bare ha om du ikke kan arbeide på grunn av sykdom eller skade. Det å ha tatt på seg for mye er ikke sykdom. Du kan i utgangspunktet ikke studere samtidig som du mottar sykepenger. Det finnes unntak, men det høres ikke ut som om du kommer inn under dem. På sykmeldingen står det også at du må gi NAV beskjed dersom du begynner å jobbe eller studere.
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2012 #6 Skrevet 26. mars 2012 Ok takk for svar "Problemet" er at jeg har ikke mulighet å sykemelde meg fra studiet, man kan kun være borte så og så mye for å få tatt eksamen og sykemelding gjelder ikke som gyldig fravær. Da må jeg isåfall begynne hele året på nytt senere og det frister ikke så mye.. Jeg har nok tatt på meg litt mye ja, det har gått helt fint fram til nå men er nå veldig sliten. Og må jo som sagt prioritere skolen først. Og det at jeg ville gå en tur av og til er fordi jeg tror det er bedre for kroppen å bruke den siste energien sin på å gå litt istedet for å dra rett fra skolen og bort i kassa på butikken, og sitte der til langt på kveld, det blir liksom bare verre av det føler jeg.
Mamma´n til lillemor Skrevet 26. mars 2012 #7 Skrevet 26. mars 2012 Kan du ikke be om å få slippe vaktene i butikken? Ettersom du ser at du i utgangspunktet har ttatt på deg for mye mener jeg. Jeg er selv 40 % sykemeldt fra jobb, og har vært det siden 28 uker. Har ikke så store svangerskapsplager, men generell laverere allmenntilstand slik at legen mente jeg ville klare å bli frisk hvis jeg jobbet mindre og det har hjulpet. Bt er også lavere nå. Så har du plager så kan det være grunnlag for sykemelding mener jeg. Men blir jo litt rart når det er deltidsjobb du har tatt på deg i tillegg til fulltidsstudie. Da ville jeg prøvd å komme unna vaktene uten å belaste arbeidsgiver økonomisk.
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2012 #8 Skrevet 26. mars 2012 Hvis du er på vei til å bli så sliten at du blir syk av det, så er det bedre at du går til legen. Jobben går IKKE først - det er helsa det! Hilsen en som har vært på jobb altfor lenge og nå har vært på kurs gjennom NAV.
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2012 #9 Skrevet 26. mars 2012 Ja for det er akkurat det, jeg får dårlig samvittighet i forhold til arbeidsgiver siden det er så få vakter, men det at jeg to ganger i uken må holde det gående fra 8 om morgenen til 22-23 på kvelden tar på! Så man kan jo si at det er bare "to små vakter i uka", men det utgjør så mye likevel. Kan prøve å spørre arbeidsgiver om jeg kan få fri uten lønn eller noe. Nå er det jo bare litt over en mnd til permisjonen starter, så skal alltids holde ut
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2012 #10 Skrevet 26. mars 2012 Selvfølgelig går helsa forran arbeidet, men når man må prioritere hva man skal orke en daf så er NAV sine regler slik at du ikke har rett på sykepenger hvis du er frisk nok til å gå på skolen.
bitthen Skrevet 26. mars 2012 #11 Skrevet 26. mars 2012 Hvor har du den infoen fra? Blander du med dagpenger nå? Man kan fint være sykmeldt fra et arbeidsforhold og være frisk nok til å studere. Blir man sykmeldt fra studiene kan man få sykepenger fra lånekassen, blir su sykmeldt fra jobben får du sp fra nav så sant du har tjent opp rettigheter til det.
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2012 #12 Skrevet 27. mars 2012 Du kan det i noen tillfeller, ja, men det er ikke det som er utgangspunktet. Hvis du er frisk nok til å studere 100% har du normalt sett ikke rett på sykepenger. Spessielt når det er totalbelastningen som er for stor og du ikke egentlig er syk, bare sliten, skal det godt gjøres å få overbevist NAV om at du skal kunne finansiere studiet med sykepenger. Både jobb og studier er jo her belastende på samme måte. Da er det ikke slik at man kan velge hvilke oppgaver man vil prioritere vekk. Hvis du ser på sykmeldingsblanketten ser du også at det er et egenmeldingssjema som skal leveres til NAV før du får sykepenger. Der skriver du blant annet unnder på at du skal varsle NAV hvis du blir i stand til å studere eller arbeide.
bitthen Skrevet 27. mars 2012 #13 Skrevet 27. mars 2012 Dette er feil. Man kan være sykmeldt fra jobb og ikke studiene feks. Mange har deltidsstudie og deltidsjobb og er sm fra jobb men ikke studiene. Hi bør prioritere studiene og legen må sm henne fra deltidsjobben desom drt er grlag for det. Evt bør hun be om permisjon fra jobben. Om hi har rett på sykepenger er en annen sak. Hi- snakk med nav, ikke la deg feilinformere her inne :-) du må i allefall ikke pri bort studiene!!! Hilsen meg som faktisk jobber i nav.
Mamma i vinden Skrevet 27. mars 2012 #14 Skrevet 27. mars 2012 Gå til legen du! Og hør hva du bør gjøre. Lytt til kroppen din! Ingen takker deg for at du slet deg ut.
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2012 #15 Skrevet 27. mars 2012 Dette er feil. Man kan være sykmeldt fra jobb og ikke studiene feks. Mange har deltidsstudie og deltidsjobb og er sm fra jobb men ikke studiene. Hi bør prioritere studiene og legen må sm henne fra deltidsjobben desom drt er grlag for det. Evt bør hun be om permisjon fra jobben. Om hi har rett på sykepenger er en annen sak. Hi- snakk med nav, ikke la deg feilinformere her inne :-) du må i allefall ikke pri bort studiene!!! Hilsen meg som faktisk jobber i nav. Jeg sier jo også at man kan bli sykmeldt fra bare jobben, men det er ikke utgangspunktet at hun kan få sykepenger hvis hun fortsetter å studere 100%. Her er det jo heller ikke snakk om deltidsstudie men om fulltidsstudie.
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2012 #16 Skrevet 27. mars 2012 Til deg anonyme brukeren som mener at en ikke kan få sykepenger om en studerer!! Jeg er 100% sykemeldt fra uke 26 og mottar sykepenger. Men jeg studerer ved siden av uten at det utgjør noe problem Så du burde å oppdatere deg litt før du skriver innleggene dine.. Selvom en ikke kan fungere på jobb (fysisk) betyr det ikke at en ikke kan fungere på studienene, noe enn gjør psykisk. Så for all del ta en sykemelding og konsentrer deg om STUDIENE dine! De er mye mer verdt enn kassajobben!! Lykke til
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2012 #17 Skrevet 27. mars 2012 Tusen takk for alle svar Det viktigste for meg er ikke å få sykepenger, selv om det selvfølgelig ikke hadde vært dumt å få det. Jeg har aldri vært sykemeldt før og hater å gå til legen å "klage". Men nå mot slutten av svangerskapet føles det som jeg har kroppen til en 80 år gammel dame Ville bare høre med dere om dere ville prøvd å få sykemelding for noe sånt. Skal prioritere studiene, det er ikke aktuelt å hoppe av dem nå. Og ja, jeg tror heller ikke noen kommer til å takke meg om jeg sliter meg ut i jobben, erfaringen min er at dersom man tar i et ekstra tak på jobb blir det husket i et par timer så er det glemt. HI
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2012 #18 Skrevet 28. mars 2012 Retningslinjene til § 8-4: Skolegang og arbeidsuførhet [Endret 7/01, 7/04, 3/10] Vanligvis kan en person som begynner på heldags skole eller studium ikke regnes som arbeidsufør. I noen tilfeller må vedkommende likevel kunne regnes som arbeidsufør med rett til sykepenger dersom vilkårene for øvrig er oppfylt. En person som kombinerer studier eller skolegang med arbeid vil kunne tilstås sykepenger dersom vedkommende blir sykmeldt fra arbeidet, men likevel er i stand til å fortsette studiene. I dag har mange skoleelever og studenter deltidsarbeid ved siden av studier. Dersom studiene og arbeidet lar seg forsvarlig kombinere og fortsatt skolegang/studier ikke er egnet til å trekke arbeidsuførheten i tvil, vil det kunne tilstås sykepenger ved delvis eller hel arbeidsuførhet i arbeidsforholdet. Det vil særlig være aktuelt ved kortvarige sykmeldinger, jf. avsnittene foran om yrkesuførhet og kortvarig sykmelding. En person som er klart arbeidsufør til de fleste yrker, men som kan gjennomføre en teoretisk skolegang, må likevel regnes som arbeidsufør. Det er en forutsetning for å få rett til sykepenger at skolegangen er en følge av inntrådt arbeidsuførhet og at vedkommende ellers skulle ha vært yrkesaktiv. Denne praksis har sitt utspring i Trygderettens kjennelse i ankesak nr. 1331/82. For øvrig kan det ytes sykepenger under skolegang hvis skolegangen godkjennes som et arbeidsrettet tiltak, jf. § 8‑4 tredje ledd bokstav c.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå