Anonym bruker Skrevet 26. mars 2012 #1 Skrevet 26. mars 2012 Samboer har fått forslag på kontrakt til en ny jobb...vet ikke om jeg er fornøyd med vilkårene! Jobben er som kokk, 165 timer i måneden, timebank (?? hva er det ??). På overtidstillegg og helge-/nattetillegg står det; Nei, fast lønn. Som kokk jobber man jo ofte kvelder og helger, og jeg vet også at det gjerne blir overtid. Betyr det at han kan jobbe f.eks. 185 timer i måneden uten ekstra betalt? Eller uten overtidsbetaling? Hva med helligdagstillegg? Det virker jo så urettferdig!
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2012 #2 Skrevet 26. mars 2012 Dette er vel noe din samboer må spørre om før han takker ja eller nei til jobben.
Gjest Sekretøsa Skrevet 26. mars 2012 #3 Skrevet 26. mars 2012 Overtid skal ikke fastsettes på forhånd. De som går 3delt turnus har kveld og helgetillegg innbakt i lønna, men da vet de jo vaktene på forhånd. De som jobber vanlig turnus har også fastlønn, med faste tillegg.
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2012 #4 Skrevet 26. mars 2012 Spørsmålet er vel om det er lovlig? Om det er en arbeidskontrakt som følger regelverket? Restaurantbransjen er jo kjent for alt mulig snusk, så jeg er skeptisk i utgangspunktet... HI
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2012 #5 Skrevet 26. mars 2012 Jeg vet jo at det ikke er lov å PLANLEGGE overtid, men overtid kommer jo som regel uunngåelig, og da er det vel pålagt at man skal ha ekstra betalt??
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2012 #6 Skrevet 26. mars 2012 Man kompenserer gjerne med en høyere fastlønn. Jeg har ikke tillegg for overtid eller kveld/helg. Jobber jeg overtid må jeg avspasere, og jeg har såpass høy fastlønn at jeg likevel tjener mer eller like mye som de som har tillegg for ubekvem arbeidstid. Sjekk opp hva tariff er og forhandle utfra det.
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2012 #7 Skrevet 26. mars 2012 http://www.nhoreisel..._april_2011.pdf http://www.fellesfor...Riksavtalen.pdf
Gjest Sekretøsa Skrevet 26. mars 2012 #9 Skrevet 26. mars 2012 Jeg vet jo at det ikke er lov å PLANLEGGE overtid, men overtid kommer jo som regel uunngåelig, og da er det vel pålagt at man skal ha ekstra betalt?? Ja, man skal ha betalt for overtid. Tillegg kan være i lønna. Er som hun over her sier, at man da skal ha så høy fastlønn at det går opp i opp
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2012 #10 Skrevet 26. mars 2012 Man kompenserer gjerne med en høyere fastlønn. Jeg har ikke tillegg for overtid eller kveld/helg. Jobber jeg overtid må jeg avspasere, og jeg har såpass høy fastlønn at jeg likevel tjener mer eller like mye som de som har tillegg for ubekvem arbeidstid. Sjekk opp hva tariff er og forhandle utfra det. Overtid som avspaseres skal likevel kompenseres med utbetaling av selve tillegget. Dvs jobber du 1 time ekstra (og har 40% tillegg som en minimum i følge loven), så kan du enten ta ut 1 times lønn+ 40% tillegg, eller 1 times avspasering og få utbetalt 40% i tillegg. Det var dette Adecco-saken handlet om. KUN ledende stillinger (særlig uavhengige) kan ha en avtale som inkluderer overtid, etter bestemte vilkår. Det er direkte feil og ulovlig å forsøke å gjøre dette gjeldende for andre ansatte, som f.eks. kokker, og hevde at de har en særlig uavhengig stilling.
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2012 #11 Skrevet 26. mars 2012 Å operere med høyere fastlønn som skal inkludere overtid, er IKKE lovlig for vanlig ansatte. Den ansatte vil ha et krav mot bedriften for all overtid som ikke er betalt ut, om han jobber som kokk. Bedriften har da ansvaret for Å ha inngÅtt en ulovlig kontrakt, og vil være den ansatte skyldig svært mye penger- uansett hva kontrakten sier. Enkelte Adecco- ansatte har fÅtt utbetalt opp mot 280 000 pÅ etterskudd...
Lille♥mitt Skrevet 26. mars 2012 #12 Skrevet 26. mars 2012 Jeg har jobbet et sted der vi hadde noe som heter timekonto, regner med det er det samme som timebank. Det gikk ut på at vi fikk fast lønn som var regnet ut på antall timer i mnd, og når året var omme så ble det regnet ut om vi hadde jobbet færre eller flere timer enn det vi fikk betalt for. Hadde vi jobbet mer fikk vi avspasere de timene vi hadde jobbet for mye, med lønn. Hadde vi jobbet for lite måtte vi jobbe inn de timene, uten lønn. Pga turnus blir det variasjon i timeantallet per mnd. Men det var svært sjelden noen hadde jobbet for mye, nesten alle måtte jobbe inn de timene året etter. Dårlig avtale i mine øyne. Føles ikke bra når du må jobbe ti vakter uten lønn et år, i tillegg til dine normale vakter.
Gjest UndrendeUllteppe Skrevet 26. mars 2012 #13 Skrevet 26. mars 2012 Merkelig system, aldri hørt om. Vi har timebank,men det betyr bare at vi kan spare opp dager til avspasering dersom vi jobber for mye. Er det lovlig detdu skriver om da?
Lille♥mitt Skrevet 26. mars 2012 #14 Skrevet 26. mars 2012 Ja det var et helt rart system som de færreste arbeidstakerne var fornøyd med. Det var sånn 3 delt turnus opplegg så man jobbet ikke nøyaktig like mange timer hver mnd, men fikk lønn for det samme antall timer hver mnd. Tror de la lista på lønna bittelitt høyt slik at vi måtte nesten alltid jobbe inn de timene. Man kan jo si at vi hadde jo fått betalt for det, men det var et veldig irriterende system likevel. Og jeg aner ikke om det er lovlig.. Jeg jobber heldigvis ikke der mere!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå