Gå til innhold

For lavt jernlager og blodprosent

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på om det er flere som har hatt dette i svangerskapet, og speiselt nå på slutten?

Jeg har igjennom hele svangerskapet slitt med dette, og har drukket opp to flasker med flytende jern men det vil ikke gå oppover. Skal ta nye blodprøver på onsdag for å se. Har tatt blodprøver ca. annenhver uke i det siste. Jordmor sier at hvis jeg ikke får det opp, må hun ta kontakt med gynekolog.Hun sier også at jeg ikke vil orke en fødsel og heller ikke den første tiden etterpå. Spesielt om jeg mister litt blod under fødsel.

Noen som har vært borti dette?

Og hva skjer i tilfelle?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har lav blodprosent nå i uke 29 og hadde det med forrigemann også. Fødsel gikk helt fint. Mistet en del blod og tok derfor blodprøve daglig de første dagene etter fødsel for å se om jeg trengte blodoverføring for å komme meg raskere. Ble litt svimmel og rar av å reise meg opp de første dagene og måtte bli to dager ekstra på sykehuset for å være sikker på at blodprosenten holdt seg stabil. Kom seg raskt etter fødselen. Ta jern og c-vitamin sammen så tar kroppen opp mer jern. :) Lykke til :)

Skrevet

Takk for svar :)

Jeg tar appelsinjuice og flytende jern tre ganger om dagen, men det har hittil ikke fungert. Tatt i hele svangerskapet, og er nå 34+2 uker på veg. Har 4 i jernlager og 9 i blodprosent.

Får se hva jordmor sier på onsdag, men lurer noe veldig. Litt dumt å ikke orke en fødsel :P

HI

Skrevet

Har slitt med det samme hele svangerskapet selv. Har tatt flytende jern og rødbetsaft sammen med både c-vitamin og appelsinjuice men virker ikke så kroppen tar opp som den skal. Var hos lege igjen i uke 32 og da var jern på 6 og blodprosenten på 10.4. Legen anbefalte jernsprøyter og har fått 2 stykker. Skal til jordmor i morgen og får da vite om verdiene er gått opp. Var ikke jernet over 20 ville legen gi meg enda en sprøyte. Er i uke 36+1 i dag.

Skrevet

Anbefaler Aminojern som du får på helsekosten. Er ikke så mye jern i den flytende (Floradix) du får på butikken.. Pass på å ikke spis/drikk melkeprodukter rett før og en liten stund etter jernet. Kalsium er basisk og begrenser opptaket av jern.

Fødte med 5 i lager og Hb på rundt 8,5 sist. Gikk fint det! Men jeg hadde en rask fødsel uten mye blodtap da. Er lav denne gangen også men har god effekt av Aminojern'en :-)

Skrevet

Blodprosenten til gravide er lavere enn normalt, og mange er nede på mellom 8 og 9 når de havner på fødestua, det er visst helt normalt. Tror ikke du trenger å få helt panikk av den grunn. Men ta de tilskuddene du :)

Skrevet

Takk for svar :)

Jeg bruker noe som heter NeoFer som er kjøpt på apoteket. Får høre i morgen om jeg evt. får sprøyte eller hva hu mente med det hu sa :P

Har absolutt ikke panikk, da jeg pleier å være lav på dette. Kan være at kroppen min bare er sånn og ikke vil ta til seg noe? Men det er slitsomt, så kunne tenkt meg litt energi før en evt. fødsel uansett :P

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...