Underveis --> Skrevet 26. mars 2012 #1 Skrevet 26. mars 2012 Har er 3-åring som nå i godværet bare vil være ute etter barnehagen og i helgene. I går fikk vi oss en skikkelig støkk da han for første gang gikk opp på veien over huset fordi han oppdaget at jeg dro med bilen og skulle nok se etter meg. Vi bor innerst i en stille blindvei, men har altså en mer traffikert vei på andre siden. Vi vil gjerne gi ham friheten det er å leke med nabobarna som er ca året eldre, men jeg ble jo liggende søvnløs pga gårsdagens hendelse. Hvor mye kan jeg forvente at han forstår når jeg sier at det er strengt forbudt å gå opp på veien? Tar dere inn barna om dere ikke har anledning til å være ute sammen med de?
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2012 #2 Skrevet 26. mars 2012 Hvis ikke du kan se han eller andre voksne passer på ville jeg ikke latt han være alene. Selv om han vet at han ikke skal gå opp i veien har barn i den alderen for liten impulskontroll til at du kan være sikker...
lille sprelle Skrevet 28. mars 2012 #3 Skrevet 28. mars 2012 Jeg har en firåring og vi bor innerst i en blindvei. Jeg lar ikke henne være ute alene mer enn en kort stund av gangen. Dette barnet er faktisk ganske forsiktig og utrolig nok tenker hun konsekvens ganske så ofte. MEN hun er 4 år og har ikke peiling på alle de konsekvenser som finnes av ulike handlinger. Enn så lenge holder jeg et øye med henne.
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2012 #4 Skrevet 28. mars 2012 Jeg lar ikke 3-åringen min være ute uten tilsyn nei, og vi har ingen store veier i nærheten. Bor i en blindvei med tre boliger og bortenfor den er det heller ikke særlig mye biler. 5-åringen lar jeg være ute litt alene, og hun har aldri stukket av. Vi har en grense, en lyktestolpe i enden av blindveien og de vet godt at de ikke kan gå lenger enn til denne stolpen når de er alene ute. Men foreløbig er det bare de eldste som får være ute alene. Om både 11 og 8 åringen er ute og kan se etter minste får også 3åringen være ute en stund uten oss voksne, men vi går som regel ut sammen med dem.
Giss Skrevet 29. mars 2012 #5 Skrevet 29. mars 2012 Vi har en på 2,5 og en på 4,5. Enkelte ganger har den eldste vært alene ute - men jeg vet jo at hun 1) er livredd for biler så hun går ikke ut på veien, 2) liker ikke å være ute alene i lengre tid så hun kommer snart inn igjen 3) jeg holder øye med henne likevel litt diskre (ser gjennem vinduene, åpner døren litt og bare ser hva hun holder på med, går ut med søpla osv). Personlig skulle jeg ønske at hagen her var inngjerdet på et vis for det er enklere for ungene da å forholde seg til at dette områder er trykt, her kan du leke, det er ikke lov å gå ut porten! enn et mere uklart "ikke gå ut på veien" (det kan man fort glemme når man er midt i en lek).
Squirrel79 Skrevet 2. april 2012 #6 Skrevet 2. april 2012 Mini på som var tre i januar får lov til å være ute korte perioder av gangen alene. Han og er livredd for å gå ut på veien alene, så vi vet at han ikke gjør det. Vi bor i en stille grend med 24 hus, hvor det bare er 4 hus innenfor oss, så det er lite biltrafikk og veldig oversiktlig på veien rundt huset. Ingen busker som sperrer sikten for bilene. Men vi bor bare 50 meter fra et vann hvor det er brygge og brådypt. Han har veldig respekt for vannet, og gjør ikke så mye for å ramle uti. Men jeg er litt redd for at han plutselig skal finne på å gå ned dit alene, selv om jeg ikke tror han gjør det. Så vi passer litt ekstra godt på. Heldigvis har vi stor terasse, så han har vært ganske mye der og lekt alene, da har vi fullt utsyn fra stua også, samt at det er port på terrassen.
Mandalas Skrevet 2. april 2012 #7 Skrevet 2. april 2012 Det kommer så an på barna. Min yngste har fint kunnet være ute fra hun var tre år. Hun har fulgt alle regler til punkt og prikke. Eldste var ute kortere stunder allerede da han var 2,5 år, men da var det bare mens vi gjorde oss klare for å gå ut feks. Han var ikke like fri som yngste, fordi han rett og slett var mer vimsete/ forsto mindre enn henne.
Lemonia Skrevet 2. april 2012 #8 Skrevet 2. april 2012 Min gutt på 3 år 3 mnd kan fint leke i hagen alene. Jeg kikker etter ham jevnlig og er ikke utenfor syns- eller hørselsvidde mer enn noen minutter om gangen. Den delen av hagen han har lekeapparatene i er på baksiden av huset, så han må gå rundt for å komme til veien.
tomat15 Skrevet 13. april 2012 #9 Skrevet 13. april 2012 Jeg lar minsta på 3 være ute med storebror på straks 6 år dersom jeg for eksempel er på kjøkkenet og lager middag. Da kan jeg ha kjøkkenvinduet oppe og høre dem. Hvis jeg skal dusje eller støvsuge eller andre ting som gjør at jeg ikke er i nærheten av et åpent vindu, må minste være inne med meg. (Eldste får være ute.) Minste får aldri være ute helt alene, bare sammen med storebror. Vi bor i et bilfritt nabolag avstengt med bom. Begge ungene vet at de ikke skal gå utenfor bommen og respekterer dette, men siden hun bare er 3 får hun ikke være helt alene ute.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå