Gå til innhold

Ferie til tyrkia med baby i august

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er bedt med på 14 dagers ferietur med familien min til tyrkia i begynnelsen av august. Gutten vår vil da være 7 mnd. Er det uforsvarlig av oss å bli med? Hva syns dere? Er mest redd for varmen. Vi har såååååå lyst på en ferie nå, trenger det virkelig :) Jeg ammer nå,men vet jo ikke hvor lenge jeg kommer til å ha melk.. Spurte på helsestasjonen, de sa dette ville gå helt fint. Er ikke den lengste flyturen heller, 4,5 time. Hvordan gjør dere det når dere er på ferie med småbarn i forhold til søvn, soling, bading, mat osv? å hvordan gjør dere det når dere er ute å spiser om kvelden? å hvordan sørge for at barnet takler varmen?

Fortsetter under...

Skrevet

jeg hadde ikke gjort det. det er altfor varmt til og med for meg. må jo sitte på rommet mellom 10 og 17 og da er det ikke mangen timer til baby skal legge seg.

Skrevet

Vi var i Tyrkia med vår lille jente på 3,5 mnd i juni i fjor. Gikk veldig greit:-) passet på at hun fikk masse væske, skygge og avkjøling. Hun lå jo for det meste i vognen og sov i skyggen, men så mange med andre babyer som storkoste seg. De badet masse og lekte i skyggen fra parasoll osv.

Ang mat så hadde vi med melk og grøt hjemmefra.

Viktig med høy solfaktor og gjerne disse uv draktene og selvfølgelig solhatt for å beskytte hodet mot sola.

Hadde absolutt reist på tur.

Skrevet

Det er varmere i Tyrkia i August enn juni... Jeg har vært i Tyrkia to ganger i Juli/ August og begge ganger var det hetebølge. Jeg tror ikke jeg hadde orket å ta med baby dit.

Skrevet

Takk for svar :)

Vi får se hvordan vi gjør det, vi har veldig lyst da. Men selfølgelig, om det blir altfor varmt for han, så dropper vi det. Men er varmen direkte farlig for småbarn? Hvis vi passer på rikelig med vann,lite klær,parasoll osv?

Skrevet

Jeg hadde heller ikke gjort det, altfor varmt. Vi pleier å reise til Tyrkia i slutten av september og begynnelsen av oktober. Da er det passe temperatur til å ha med en baby.

Var på Rhodos i begynnelsen av agust en gang, helt grusomt. Flere som besvimte i resturanten og på vei ned til stranda. De som hadde med små barn satt inne i leilighetene hele dagen.

Annonse

Skrevet

Søkte litt og august er den varmeste mnd der nede.

Skrevet

Dere kan ikke flytte turen noen uker frem i tid? Var i Tyrkia i begynnelsen av september med baby på ca 6 måneder og det var helt supert! Varmt, men ikke sååå varmt (jeg har også hørt at august er fryktelig varmt i Tyrkia.

Generelle syden- tips med baby: ta med grøt + mme hjemmefra (selvom du ammer vil en 7 mnd baby trenge mer enn morsmelk i "syden" varme). Sørg for hotellrom med kjøkkenløsning slik at dere kan koke vann (selvsagt kjøpevann, men koker det likevel godt!) På kveldene har vi hatt babyen i vogn og ruslet rundt til babyen sovnet, så kan den ligge der mens vi har spist ute på restaurant (babyer sover som regel godt med litt støy rundt seg:)) Vi har gjort dette med begge våre barn da de var babyer og har funket veldig bra:)

Solhatt, parasol til vogna og UV- drakt er også gode tips:)

Sørg for at babyen suger på smokken/ flaske/ blir ammet ved letting og landing på flyet - å suge hjelper mot trykk i ørene.

Skrevet

Jeg er #3 og vi var der juni/juli med vår baby, har også vært i Tyrkia i juli og begynnelsen av september men uten baby. Har aldri opplevd den store heten der nede, så kanskje derfor jeg ikke hadde vært noe redd for å reise med baby.

September er jo en utrolig fin mnd i Tyrkia, kanskje dere kan forandre på reisedatoen? Slik at det blir litt mer babyvennelig der og større mulighet for dere å dra.

Skrevet

Jeg har vært i Tyrkia ganske mange ganger, vært der juli/aug og det er det varmeste jeg har vært med på, samt at det var vanvittig høy luftfuktighet. Etter den turen reiser jeg enten i juni eller september, er varmt da også, men ikke såå ille. jeg hadde aldri reist i juli/aug, og hvertfall ikke med barn. Men hver sin smak:)

Skrevet

Var i Tyrkia i juni med 6 mnd gammel baby. Brukte solfaktor 50, hun lå mellom bena mine på solsengen, eller på egen solseng i skyggen. Kjøpte badering med hull til bena så hun kunne bade.

Bleier og badebleier kjøpte jeg der(pampers/huggies). Hadde med grøt hjemmefra, men kjøpte barnemat på glass der nede ( de har også grøt der). Hadde med en liten reisevannkoker som jeg laget grøtvann, kokte flasker og smukker i. Det var megasmart!!

Hun sov i vogna nÅr vi var ute. Og var med ut å spiste på kvelden. Hun hadde en helt annen døgnrytme på turen, men det normaliserte seg fort etter hjemreise :)

Eneste er august. Tror det kan bli fryktelig varmt....

Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen :)

Tror vi skal prøve å forandre tidspunket litt ja.. Må bare få det til å passe for alle sammen. Vi var der i Juni i fjor, jeg og samboeren og babyn i magen, hehe. Da var det varmt, men ikke den intense varmen.. Var kjempe deilig :) Jeg har vært i tyrkia 9 ganger tilsammen, men det er leenge siden jeg var der i juli/august, så husker liksom ikke helt hvordan den varmeste tida er. Takk for tips :)

Hvordan gjorde dere det når barnet skulle sove på dagen, gikk dere inn da, eller kan det sove ved solsengen feks?

Skrevet

Vi lot babyen sove i vognen i skygge. Fuktet en gassklut som jeg la over henne som avkjøling og det likte hun veldig godt. Vi kunne ta av en del av males en også sånn at det bare var netting der, så da ble det litt mer luftig der også.

Annonse

Skrevet

Vi lot babyen sove i vognen i skygge. Fuktet en gassklut som jeg la over henne som avkjøling og det likte hun veldig godt. Vi kunne ta av en del av males en også sånn at det bare var netting der, så da ble det litt mer luftig der også.

Males en = kalesjen

Skrevet

Jeg reiste i august med 6 uker gammel baby.Det gikk så fint så.Viktig å gi masse væske.

Skrevet

Jeg elsker Tyrkia, men ikke i juli/august! Det er grusomt rett og slett, varmen er uutholdelig. 40-50 varmegrader. Anbefaler mai og september! Nyyyydelig da! Og i september er det masse indirim (salg) ;)

Skrevet

Tror dere ikke det finnes babyer i Tyrkia fra før? Det kan jeg fortelle dere at det gjør da jeg har sett det med egne øyne!

Dra på tur og kos dere! Er da ikke noe anderledes for deres baby enn de som allerede er der nede.

Jeg hadde kanskje revurdert hvis turen skulle være i januar/februar, men nå har dere faktisk to mnd med sol og sommer i Norge før dere reiser. Da får baby vendt seg til varme.

Vi har reist masse med vår tulle. Første gang når hun var 4 mnd. Ingen problem i det hele tatt. Vi ble tilogmed anbefalt å reise av helsesøster:)

Gjest Heartbroken
Skrevet

Tror dere ikke det finnes babyer i Tyrkia fra før? Det kan jeg fortelle dere at det gjør da jeg har sett det med egne øyne!

Dra på tur og kos dere! Er da ikke noe anderledes for deres baby enn de som allerede er der nede.

Jeg hadde kanskje revurdert hvis turen skulle være i januar/februar, men nå har dere faktisk to mnd med sol og sommer i Norge før dere reiser. Da får baby vendt seg til varme.

Vi har reist masse med vår tulle. Første gang når hun var 4 mnd. Ingen problem i det hele tatt. Vi ble tilogmed anbefalt å reise av helsesøster:)

Tenk at du har sett at det bor babyer i Tyrkia!!! Og så med egne øyne! Jeg har hørt rykter om at de ikke blir født som toåringer i Tyrkia heller, men har aldri sett det med egne øyne altså!

Datteren til en kollega bor i Tyrkia med mann og barn, og de er alltid i Norge i august, for hjemme må de bare være inne hele dagene pga varmen.

Og i januar/februar ligger vel temperaturen på ca 15 grader i Tyrkia, så hvorfor hadde du revurdert å reise da?

Virker ikke helt som du vet hva du snakker om?

Skrevet

Nå vet ikke jeg om det er meg det er noe galt med da, men jeg ELSKER Tyrkia på den tiden. Jeg og min familje plages overhode ikke av varmen, og jeg har vært der mange ganger når det har vært hetebølge å regne, Både med og uten barn. INGEN av oss har vært plaget. Det gjelder bare å ta forhåndsregler som overalt ellers når man skal ut å reise. Har man barn som det er vanskelig å få i drikke , da bør man kanskje vurdere en annen tid en den varmeste , siden det er ganske avhengig av at de drikker mye når det er så pass varmt. Ellers handler det om å smøre dem GODT og OFTE, noe som de også bør godta. Ikke heller er det så dumt å investere i en UV drakt. Veldig viktig er det også å se til at de har noe på hodet og når de er i sola og fukta toppen på capsen/solhatten med jevne mellomrom. En annen ting som er veldig viktig å huske på , er å ikke gi de små alt for kald drikke, fordi kald drikke i varm mage kan gi mage trøbbel. Som regel bruker vi uansett å ha en liten siesta mitt på dagen når solen er som sterkest. Det er godt å ha en hvilepause fra all aktivitet, og da kan man jo legge den til den aller varmeste tiden hvis man vil det. Reis dere, og kos dere. Jeg trur ikke dette vil bli et problem i hele tatt jeg,.

Skrevet

Er jo veldi klar over det finnes babyer i tyrkia også, men det blir nesten som om du skulle jobbet i 40-50 grader hver dag i 8-9 timer? hadde du klart det?? er jo ikke noe anderledes for deg enn for tyrkerne???
Skrevet

Tyrkerne er jo vant til varmen, det er ikke vi. Mange tyrkere går dessuten ikke ut på dagtid pga varmen.

Skrevet

Hadde aldri gjort det! Altfor varmt i tyrkia i juli/aug. gjerne over 40 grader!!

Skrevet

Vi har mange tyrkiske venner. De er Chokerte over at vi turister er i solen midt på dagen!!

August er VARM!! Men da vi reiste med baby, var vi tidlig oppe og på stranden, gikk hjem kl 12 og derned igjen kl 16.

Kl. 19 er det supert og være på stranden, sol og 31c!!!! I vannet

Skrevet

Mini sov i vognen 2 ganger om dagen (der vi var). Reiseseng fikk vi på hotellet, men hadde med skinn/dyne/pute til henne. Kjørte Aircondition på rommet, så hun trengte det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...