Gå til innhold

Når kan barn sitte på pute og bruke den vanlige selene i bilen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Husker ikke kg på det. Har en på 7 år og en på 4 år. De har begge seter enda. Minsten sitter med egene seler i setet.,men stetet begynner å bli lite synes jeg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sjekk Trygg Trafikk sine sider. Skal stå noe om det der.

Skrevet

Vi har byttet ut bilsetet rundt 4-års alderen på våre barn, da har vi innført slike puter med rygg og sidestøtte.

http://www.barnashus...r/25-36-kg.html

Bare pute uten støtte fra siden og for hodet er ikke anbefalt i det hele tatt.

Skrevet

Fra rundt 4-årsalder skal barna sikres i beltestol. Når de passerer 135 cm er det "friere", da kan de f.eks sitte foran.

Skrevet

Fra rundt 4-årsalder skal barna sikres i beltestol. Når de passerer 135 cm er det "friere", da kan de f.eks sitte foran.

Det kommer an på høyde og vekt.

Min 4 åring er bare 95 cm og 13 kg. Blir nok enda lenge til hun kan bruke beltestor som er fra de er stabilt over 15 kg.

Skrevet

Fra 22 kg. og oppover, utrolig. Selv ville jeg aldri ha satt en fireåring i beltestol - det er lovlig, men anbefales absolutt ikke.

http://www.tryggtraf...barn_4_-_10_ar/

No blir jeg litt usikker på hva du mener her?? Det anbefales jo beltestol fra 4 år, men så lenge barna er 15 kilo eller mer. Gutten vår er bare 4, men han er 19 kilo og han sitter i en beltestol, anbefaling fra tryggtrafikk... Det er faktisk farlig å ha barn som er 15 kilo eller mer i et sete med 5 punktsele. Grunnet at trykket ved eventuel kollisjon vil bli helt feil.
Skrevet

Jeg har en lang treåring og fikk beskjed om å bruke bilbelte, da han veier litt over 15 kilo. Fikk beskjed om at det var tryggere ved en kollisjon enn med selene i belte, som ikke var beregna for barn på over 15 kilo. Vet ikke om det kanskje kommer ann på hvordan bilstol man har jeg?

Skrevet

Fra 22 kg. og oppover, utrolig. Selv ville jeg aldri ha satt en fireåring i beltestol - det er lovlig, men anbefales absolutt ikke.

No blir jeg litt usikker på hva du mener her?? Det anbefales jo beltestol fra 4 år, men så lenge barna er 15 kilo eller mer. Gutten vår er bare 4, men han er 19 kilo og han sitter i en beltestol, anbefaling fra tryggtrafikk... Det er faktisk farlig å ha barn som er 15 kilo eller mer i et sete med 5 punktsele. Grunnet at trykket ved eventuel kollisjon vil bli helt feil.

Sitter de framovervendt er det anbefalt med beltestol framfor bilstolens integrerte seter om de er over 15 kg.

Sitter de bakovervendt derimot, kan de sitte sånn langt lenger enn 4 år/15 kg.

Skrevet

det er tillatt å ha dem på bare pute fra 15 kg. men det er ikke anbefalt fordi de får ingen sidestøtte/hodestøtte eller styring av beltet på overkroppen.

Dessverre er det slik med barn og bilsikkerhet at tillatt er ikke alltid det samme som forsvarlig. Det mest fornuftige er å ha barnet i en beltestol/pute med rygg helt til det er så stort at det ikke passer i stolen lenger.

Skrevet

Sitter de framovervendt er det anbefalt med beltestol framfor bilstolens integrerte seter om de er over 15 kg.

Sitter de bakovervendt derimot, kan de sitte sånn langt lenger enn 4 år/15 kg.

Ja nettopp.. Men du skriver at det er lovlig med beltestol fra 4 år, men ikke absolutt ikke anbefalt.. Og det er jo feil..
Skrevet

de har puter på biltema som er godkjent fra 13 kg... men synest selv det er litt drygt å sette en 3 åring på 13 kg på slike puter.

Skrevet

hmmm... Er det virkelig noen som har så dårlig råd at dem kjøper bil stoler/puter til barna sine på biltema? Dårlige ukjente merker!

Skrevet

hmmm... Er det virkelig noen som har så dårlig råd at dem kjøper bil stoler/puter til barna sine på biltema? Dårlige ukjente merker!

de på biltema er jo like gode som merke seter. de er godkjent etter hva det nå heter. ingen selger jo bilseter som ikke er godkjente. og ja noen har faktisk dårlig råd at de kjøper bilseter fra biltema. du er sikkert en som bare har merke klær til ungene dine.

Skrevet

Er di virkelig så trangsynt at du ikke skjønner at det selvfølgelig finnes folk som kjøper bilstoler på biltema?

Vanskelig å leve i sin egne lille boble skjønner jeg, ikke alle kan ha god råd. Noen må faktisk være i den andre enden også.

Skrevet

Vel, de har jo de samme merkene på biltema som f.eks babyshop da, altså Britax og Besafe osv., + kanskje noen andre merker. Spiller jo ingen rolle hvilken butikk man kjøper da det er de samme setene.

Skrevet

Ok, da beklager jeg!

Her jeg bor har biltema bare egen produserte seter (ikke besafe, britax osv....)

Skrevet

Ok, da beklager jeg!

Her jeg bor har biltema bare egen produserte seter (ikke besafe, britax osv....)

Bare Biltema merket på bilstoler her jeg bor også. Og det var det i Bergen, der jeg nylig flyttet i fra, også.

Skrevet

de på biltema er jo like gode som merke seter. de er godkjent etter hva det nå heter. ingen selger jo bilseter som ikke er godkjente. og ja noen har faktisk dårlig råd at de kjøper bilseter fra biltema. du er sikkert en som bare har merke klær til ungene dine.

Godkjente er de ja. For som du sier, ingen selger seter som ikke er godkjente. Men godkjent er dessverre ikke ensbetydende med at de er sikre.

Skrevet

Det kunne faktisk ikke falt meg inn i halvsøvne å kjøpe billig, ukjent merke når det gjelder barnesikring i bil. Det er utrolig viktig å sikre barna ordentlig i bil, akkurat der tar jeg ingen sjanser.

Ergo: billig biltemadritt er uaktuelt.

Skrevet

Vi har en test og merkeordning her i landt som sikkrer at alle seter som selges er gode nok. Dette gjelder også setene solgt på Biltema. Det som faktisk betyr mest for sikkerheten er at setet faktisk blir brukt og at det er riktig montert. Om setet er kjøpt på Biltema eller i en babybutikk betyr minimalt.

Skrevet

Så klart riktig bruk har mye å si. Men ikke kom her å si at biltema sete vil beskytte barnet like godt som besafe og maxi cosi osv... Det er bare tull. Det er jo en grunn for at dem blir testet å det er for å vise folk hvilke godkjente seter som gjør det bra eller dårlig. Det mest tragiske jeg ser er folk med nye fine biler, og et billig dritt sete bak.... Tror dem den nye fine bilen beskytter så bra at barna ikke trenger ordentlig seter? Legger også merke til at det er flere av barna i bhg til sønnen min som ikke bruker sete/pute. Synes det er omsorgs svikt å ikke beskytte barna sine ordentlig i bil.

Skrevet

Vi har en test og merkeordning her i landt som sikkrer at alle seter som selges er gode nok. Dette gjelder også setene solgt på Biltema. Det som faktisk betyr mest for sikkerheten er at setet faktisk blir brukt og at det er riktig montert. Om setet er kjøpt på Biltema eller i en babybutikk betyr minimalt.

"Godkjent" vil si at materialene setet er lagd av er godkjent og at det gir et minimum av sikkerhet.. Det betyr IKKE at setet er like bra som et annet sete der produsenten har brukt tid og penger for å forske på hva som faktisk er best for sikkerheten.. De billig setene som selges på Bil Tema har nok aldri vært i en sikkerhetstest og ville falle helt igjennom i en slik test sammenlignet med kjente seter... Selv godt kjente seter gjør det jo tidvis dårlig i testene så hvordan kan du da hevde at billig setene er like bra???? Det faller på sin egen urimelighet...

Skrevet

At et seteer godkjent betyr at det oppfyller noen minimumskrav. Det er STORE forskjeller hva sikkerhet angår, det viser jo de utallige testene gang på gang. Når det kommer til sikring i bil er kun det beste bra nok for meg selv om jeg ikke alltid har hatt så god råd...

Skrevet

Man har som regel bare tre seter i forskjellig størrelser. Skjønner ikke hvorfor folk skal kjøpe billige seter bare for dem har dårlig råd. Jeg har heller ikke god råd, men jeg har to barn som kun har hatt maxi cosi og britax seter. Er jo bare å legge av litt hver mnd så har man fort råd til et bra sete :) ville aldri tilgitt meg selv om det hadde skjedd barna mine noe og jeg hadde vist jeg kunne sikkret dem bedre :/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...