Anonym bruker Skrevet 25. mars 2012 #1 Skrevet 25. mars 2012 Hei. Vi skal ha hund for første gang, en mellomstor, allsidig rase. Synes det er så vanskelig å ta stilling til kjønn. Vi heller mot hannhund, visstnok lite problemer med dominans overfor andre han hunder innenfor rasen, og vi har ingen planer om avl o.l. Noen med tanker?
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2012 #2 Skrevet 25. mars 2012 Kommer jo litt ann på hvilken rase, er ikke slik at det som er best innen ene rasen, er det ovenfor en annen rase Men i fleste tilfeller er hanhund lettest om man velger å sterilisere dem rett før første løpetid, da opplever de ikke testosteron endringen, og blir rolige hunder, men da må man være veldig flink til å se når hunden nermer seg løpetid, og det er ikke lett med første hunden, om man venter til hunden blir små urolig og bråkete er det for sent
Netti*** Skrevet 25. mars 2012 #3 Skrevet 25. mars 2012 Vi forhøre oss veldig før vi kjøpte. Å hannhunder liker seg litt bedre alene enn tisper. Er ikke så selskapssyke, vi har jo jobb og den skulle være alene da. Også var det mange andre grunner men de husker jeg ikke da mannen tok avgjørelsen mens jeg ordna katte :-) så fikk de samme dag :/)
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2012 #4 Skrevet 25. mars 2012 Velg iallefall ikke hannhund og gjør som nr 2 sier, steriliser den for da opplever de ikke testosteron endringen og blir roligere. Synes ikke dette er ok råd å gi en førstegangskjøper av hund. Om hannen blir rolig kommer ann på så mye, rase, oppdragelse og ikke minst aktivitetsnivå. I tillegg er det viktig med sosialisering men andre hunder for at hunden skal bli trygg og du skal slippe dominans. Jeg har hannhund og tispe..... men hannen min er da ikke urolig og bråkete og vanskelig. Hundene her blir aktivisert og de har blitt sosialisert så ikke er hannen dominerende heller. Eneste tiden hannen her uler er når tispa de dagene tispa er høyløpsk. Men jeg vil jaggu meg ikke si at han er den værste da. Tispa mi er rimelig desperat når hun er høyløpsk, er urolig og driver å uler ti ganger værre en hannen. Jeg tror det viktigste av alt er å ikke høre på råd folk her inne. Her vil du få råd fra folk både med mye erfaring og lite erfaring, og det er ikke enkelt å vite hva som kommer fra hvem. Mitt råd er å snakke med oppdretter og gjerne også ta kontakt med tidligere valpekjøpere av oppdretter evt andre seriøse "hundefolk". Hva med å ta en telefon til tillitsvalge i raseklubben? Og spør de om det du spør om her inne. Dra gjerne på besøk til noen som har både tispe og hanne av den rasen dere vil kjøpe. Lykke til
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2012 #5 Skrevet 25. mars 2012 Kommer jo litt ann på hvilken rase, er ikke slik at det som er best innen ene rasen, er det ovenfor en annen rase Men i fleste tilfeller er hanhund lettest om man velger å sterilisere dem rett før første løpetid, da opplever de ikke testosteron endringen, og blir rolige hunder, men da må man være veldig flink til å se når hunden nermer seg løpetid, og det er ikke lett med første hunden, om man venter til hunden blir små urolig og bråkete er det for sent Hoho, da har jeg hørt deg også! Hanhunden har ikke løpetid, det er det tispene som har.. å bare for å prike, så heter det å kastrere en hanhund. å på de fleste dyreklinikker får man ikke lov å kastrere hanhunden, hvis det ikke er en veldig god grunn. Får man rasehund er det enda vaskeligere å få kastrert hunden sin. Så er det sagt. Vi valgte å få en hanhund som 1.hund. Han er ikke noe urolig, bråkete eller dominant hund. Kjempeflott familiehund er han virkelig Men dette med kjønn må dere bare kjenne på selv, å snakke litt med de som dere kjøper hunden ifra. Bare ikke tro at "alle" handhunder blir domminante og bråkete hunder. Det har en mye med oppdragelsen å gjøre:)
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2012 #6 Skrevet 25. mars 2012 Viktigere med rase enn med kjønn, men hun har rett i det hun over her. Det kommer an på oppdragelse. Jeg hadde hannhund som 1. hund. Det var ikke riktig rase for meg, og jeg endte med å streve mye med ham. Det manglet på kunnskap også. Jeg har hatt tisper etter dette (4 stykker), og jeg vil fortsette med det. Tisper er ofte "mykere" i lynnet, og det passer meg. Har også byttet rase, til en rase jeg er fornøyd med og som passer meg. Lykke til! Hund er gøy!
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2012 #7 Skrevet 25. mars 2012 Velg iallefall ikke hannhund og gjør som nr 2 sier, steriliser den for da opplever de ikke testosteron endringen og blir roligere. Synes ikke dette er ok råd å gi en førstegangskjøper av hund. Om hannen blir rolig kommer ann på så mye, rase, oppdragelse og ikke minst aktivitetsnivå. I tillegg er det viktig med sosialisering men andre hunder for at hunden skal bli trygg og du skal slippe dominans. Jeg har hannhund og tispe..... men hannen min er da ikke urolig og bråkete og vanskelig. Hundene her blir aktivisert og de har blitt sosialisert så ikke er hannen dominerende heller. Eneste tiden hannen her uler er når tispa de dagene tispa er høyløpsk. Men jeg vil jaggu meg ikke si at han er den værste da. Tispa mi er rimelig desperat når hun er høyløpsk, er urolig og driver å uler ti ganger værre en hannen. Jeg tror det viktigste av alt er å ikke høre på råd folk her inne. Her vil du få råd fra folk både med mye erfaring og lite erfaring, og det er ikke enkelt å vite hva som kommer fra hvem. Mitt råd er å snakke med oppdretter og gjerne også ta kontakt med tidligere valpekjøpere av oppdretter evt andre seriøse "hundefolk". Hva med å ta en telefon til tillitsvalge i raseklubben? Og spør de om det du spør om her inne. Dra gjerne på besøk til noen som har både tispe og hanne av den rasen dere vil kjøpe. Lykke til Som jeg (#2) sa, så anbefalte jeg ikke dem som førstegangs å gjøre dette, tror du bør lese bedre, jeg sier det IKKE er anbefalt for førstegangs eiere. Er selv oppdretter, og alle som kjøper hunder hos oss får beskjed om at hunden ikke skal steriliseres uten at de er 100% sikre i det de gjør. Var ikke et tips om hva hun kunne gjøre, heller en påminner om at de ikke bør gjøre dette, enda jeg oplever fler og fler som gir dette som et "godt råd". Kanskje jeg som har ordlagt meg feil? Leste ikke så veldig over det jeg skrev her i farten, om det virker som om dette er et råd fra min sin side, så beklager jeg dette på det sterkeste, og glad du nevner at det virker som et råd.
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2012 #8 Skrevet 25. mars 2012 Kommer jo litt ann på hvilken rase, er ikke slik at det som er best innen ene rasen, er det ovenfor en annen rase Men i fleste tilfeller er hanhund lettest om man velger å sterilisere dem rett før første løpetid, da opplever de ikke testosteron endringen, og blir rolige hunder, men da må man være veldig flink til å se når hunden nermer seg løpetid, og det er ikke lett med første hunden, om man venter til hunden blir små urolig og bråkete er det for sent Hoho, da har jeg hørt deg også! Hanhunden har ikke løpetid, det er det tispene som har.. å bare for å prike, så heter det å kastrere en hanhund. å på de fleste dyreklinikker får man ikke lov å kastrere hanhunden, hvis det ikke er en veldig god grunn. Får man rasehund er det enda vaskeligere å få kastrert hunden sin. Så er det sagt. Vi valgte å få en hanhund som 1.hund. Han er ikke noe urolig, bråkete eller dominant hund. Kjempeflott familiehund er han virkelig Men dette med kjønn må dere bare kjenne på selv, å snakke litt med de som dere kjøper hunden ifra. Bare ikke tro at "alle" handhunder blir domminante og bråkete hunder. Det har en mye med oppdragelsen å gjøre:) Beklager, ble vist mer feil enn antatt der. Skal holde meg til å svare når jeg egentlig har tid til det
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå