Gå til innhold

Middagsglass eller hjemmelaget?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vår på 17mnd har hittil kun fått middagsglass, men har smakt på vår mat med varierende hell....de gangene vi spiser pasta al forno med enten kyllingkjøttdeig eller karbonadedeig sluker han det - samme gjelder om vi har laget lasagne.

Men noe inni meg sier at det er feil å gi de små mye halvfabrikat. De gangene vi feks har kjøtt og grønnsaker skulle man tro i form av lilles reaksjon at det var noe giftig han fikk servert. Uansett hvor lite eller mye det moses... (mens grønnsaker på glass går rett ned...). Jeg har kjøpt et par bøker hvis hovedfokus er hjemmelaget barnemat.

Så til det jeg egentlig lurer på; når begynte ditt barn og spise det meste/alt av deres mat? Og er jeg en dårlig mor som gir så mye middagsglass?....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Begge mine barn hatet middagsglass, så de har alltid spist det vi spiser (med visse unntak). Ville prøvd å venne ham av med disse middagsglassene, de er vel egentlig ment for barn under 1 år? (Eller tar jeg feil?) Mine barn er veldig glade i fiskegrateng med potet og gulrot og smør, Frikadeller med erter og brunsaus, alt med pasta, pannekaker og pølser.

Kanskje barnet ditt vil prøve mat i små biter i stedet for most?

Gjest <3gutt11&?2012+engler<3
Skrevet

Her gikk vi fra middagsglass til hjemmelaget da sønnen vår var 10 mnd, synes det er så dårlig variasjon på middagen, det er jo de samme slagene heletiden, og når man smaker på det selv, så smaker det ikke godt.. Lillesøster får nok hjemmelaget fra vi skal starte med mat tilvenning.

Storebror avviste også hjemmelaget mat i starten, men med litt små "leking" med flyvende skje gikk det lett over, han måtte bare bli vant til maten først :) Nå er han 13 mnd og avviser kun røkte kjøttpøser og pannekaker :) Fisk og fjærkre er det beste han vet, og grønnsakene er nok det første han forventer å få servert :)

Gjest <3gutt11&?2012+engler<3
Skrevet

Begge mine barn hatet middagsglass, så de har alltid spist det vi spiser (med visse unntak). Ville prøvd å venne ham av med disse middagsglassene, de er vel egentlig ment for barn under 1 år? (Eller tar jeg feil?) Mine barn er veldig glade i fiskegrateng med potet og gulrot og smør, Frikadeller med erter og brunsaus, alt med pasta, pannekaker og pølser.

Kanskje barnet ditt vil prøve mat i små biter i stedet for most?

Er middagsglass for både 12 mnd og 15 mnd ;)

Skrevet

Mine barn har alltid spist det samme som oss, men selvfølgelig tilpasset. Dvs jeg gir de samme type mat som oss fra de er babyer, bare moser den. Etter som de blir større endrer jeg bare konsistens til grovere og grovere. Knuser med gaffel og etterhvert deler opp i små, små biter. Siden de vant med smakene har det ikke vært noe problem å gi de ren fisk/kjøtt/grønnsaker etc. Er det konsistens eller smak han reagerer på da? Høres også ut som han liker mat med litt smak? Det går jo an å spice opp kjedelig mat med sauser, dressinger, stuinger osv som smaker litt.

Skrevet

Her har jeg laget middag til trollet 90 % av dagene fra han begynte å spise mere fast føde, syns selv de glassene virker skikkelig ekle hehe. Da han var 8 mnd spiste han middag sammen med oss første gang (voksen mat) og gikk gradvis over til å bare spise vår mat etter det. Da han var rundt 10 mnd spiste han bare voksen mat (har da ikke salt i maten) Utfordringen er jo å lage noe han kan spise, sånn som biff er litt vrient med bare 6 tenner :P Men han elsker så og si alt vi gir han, og har alltid gjort det :)

Skrevet

Hehe høres ut som min på 18 mnd! Har også prøvd det meste, brukt akkurat samme ingredienser som i glassene, most, ikke most, fylt opp middagsglass så han tror det kommer fra glass, men neida! Lille særingen min!

Prøver ca halvparten av dagene med vår middag, de andre dagene gir jeg glass så jeg vet at noe grønnsaker går inni den lille sta kroppen:-)

Antar at det går seg til, vi fortsetter bare å prøve uten å stresse å mase, han får spise eller ikke...

Må legge til at ellers er han altspisende, så vi har heldigvis ikke problem med å få i poden mat:-)

Tar gjerne i mot tips på området jeg også:-)

Skrevet

Jeg begynte å gi vår middag når han var rundt 8-9mnd. Kom litt an på hva vi hadde. Hadde vi taco eller andre ting som ikke var lett eller nok mettendes for han så fikk han glass i tillegg.

Begynte å gi han kun vår middag når han var rundt 12mnd. men det hender at han får et middagsglass i blandt osm en lunjs, eller et mellommåltid om han er i en periode der han ikke spiser noe. (Småspist barn i liten vekt) Syns i tillegg det har vært greit å ha med middagsglass om vi er på tur, for middagsglass er bedre enn maten på essoen for han, lettere å spise osv. (Reiser ofte til svigers, 8timer med bil.)

Nå er jo faktisk ikke middagsglass så halvfabrikert da, de er jo ikek såå ille, men det er lurt å venne barnet til å spise middag, samme som resten av familien. Kan jo ende opp med et barn som blir kresent. Mye av maten i middagsglass smaker jo ingenting, eller papp. Er i tillegg mye med tomatsaus som ikke smaker godt.

Skrevet

Vår på 17mnd har hittil kun fått middagsglass, men har smakt på vår mat med varierende hell....de gangene vi spiser pasta al forno med enten kyllingkjøttdeig eller karbonadedeig sluker han det - samme gjelder om vi har laget lasagne.

Men noe inni meg sier at det er feil å gi de små mye halvfabrikat. De gangene vi feks har kjøtt og grønnsaker skulle man tro i form av lilles reaksjon at det var noe giftig han fikk servert. Uansett hvor lite eller mye det moses... (mens grønnsaker på glass går rett ned...). Jeg har kjøpt et par bøker hvis hovedfokus er hjemmelaget barnemat.

Så til det jeg egentlig lurer på; når begynte ditt barn og spise det meste/alt av deres mat? Og er jeg en dårlig mor som gir så mye middagsglass?....

Nå blir jeg sikkert halshugget, men en på 17 mnd trenger altså ikke spise mat fra glass eller finmoset mat. Mat som resten av familien spiser smaker 100 ganger bedre (forhåpentligvis :) og ved å lage maten selv vet vi eksakt hva som er i den og man unngår som oftest kresne barn som kun vil ha kyllingnuggets (yum yum)

som sagt, bare halshugg meg, men det er min mening :)

Skrevet

Gav bare middags glass når vi hadde noe sterkt eller noe som hun ikke kunne ha frem til hun var ett år. Ellers har jeg lagd alt selv. Hun får fra vår mat, som er lagd fra bunnen. Jeg synes de glassene smakte kjempe kjedelig....

Hva med å gi små biter som han kan spidde med gaffel eller spise med fingrene? Det er ofte litt morsommere med farger og sånn som kan spise med hendene. En god saus med mye smak. Barn liker smak! Men det kan være lurt å gi en og en grønnsak om han ikke er vant til å spise grønnsaker i biter.

Skrevet

Vår gutt strakk seg etter vår mat allerede da han var ca 7 mnd. Vi har forsøkt å la ham smake mye forskjellig hele veien. Det var jo ikke mye han fikk i seg før det ble noen tenner, men etterhvert kan vi stort sett bare sette tallerken foran ham, han er 16 mnd nå. Det betyr ikke at vi ikke bruker ferdigglass! Har alltid noen i skuffa. Spiser vi noe som er for sterkt, og ikke kan tilpasses små mager (indisk karrirett f.eks.) så får han glass. Det samme gjelder når vi vil spise etter at han har lagt seg, og det er minst en gang i uka.

Men det beste tipset mitt er å IKKE dele opp all maten i småbiter, da blir det for vanskelig å spise selv - og bestikk krever laaang trening. Brokkoli er genialt, perfekt for små hender å holde i stilken og gomle i seg blomsten (heter det det?). Gi en kvart stor potet eller ei halv pølse, og la ungen leke med maten (og lukk øynene for alt griset) og la det stå til. De fleste unger vil jo prøve selv, og det er lettere om de faktisk får tak på maten :)

Skrevet

Du er IKKE en dårlig mor som bare gir glass!

Viktigste er at ungen får mat og glassene inneholder jo vitaminer og mineraler osv de også. Mange mener at glassene smaker lite og vondt men jeg synes nå heller ikke at grøten smaker særlig godt jeg -ei heller MME så så lengen barnet liker maten så er det jo det viktigste!

Min jente ville kun ha disse glassene med middag frem til hun var ca 11 mnd. Da ble det brått slutt og det var kun vår middag som gjaldt. Jeg prøvde flere ganger med hjemmelaget før dette men det kom rett ut igjen (skuffet mor;-) Men hs sa nå i hvertfall til meg at jeg ikke skulle tenke på det faktum at barnet bare spiste middag på glass...

Nå derimot må jeg si det er myyye enklere når hun spiser vår mat! Vel og merke med mindre salt og litt hodebry for å lage ting hun kan ha men fryser ned rester om det er igjen porskjonsvis så får hun det de dagene vi er på tur/vil spise selv etter hun er lagt osv...

Lykke til:-) Ordner seg til slutt - bare å fortsette å prøve:-)

Skrevet

Det viktigste er tross alt at barnet får mat :)

Min erfaring er at små barn ofte spiser bedre når de får spise det selv. Ja, det blir en del grising, men det er verdt det :-)

Skrevet

Gi barnet en kokt gulrot eller en brokkoli-bukett i hånden. Gi han gaffel og skei. Server litt pastarør, potetbiter, ris, kylling eller hva dere nå har til middag på en egen tallerken foran barnet. La han sitte sammen med dere ved bordet og holde på med sitt mens dere spiser fra deres tallerken. Jeg lover deg at før neste uke er omme spiser barnet helt normal mat sammen med hele familien.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...