Gå til innhold

Fare for overstimulering ved PCOS - noen erfaring?

Anbefalte innlegg

Jeg og samboeren min skal til IVF-behandling i Haugesund, og var nå i mars på forsamtale på sykehuset. Vi gleder oss veldig til dette, noe som i og for seg er bra, men dessverre førte det til at jeg ble så overveldet at tanker, refleksjoner og spørsmål har kommet litt i ettertid. Og siden det finnes så mange fantastiske damer her inne som er utrolig flinke til å dele sine erfaringer, så tenkte jeg at jeg skulle prøve å spørre her! :)

I samtalen vi hadde med legen nevnte han selvfølgelig faren for overstimulering siden jeg har PCOS, men nevnte ingenting om faren ble større jo flere cyster man har. Ultralydundersøkelsen viste at jeg har 30-40 cyster på ene eggstokken, og 55 på den andre. Jeg har tidligere ikke fått vite av legene hvor mange det har vært, bare at det har vært "flere", så jeg ble litt sjokkert siden jeg tenkte (og har forstått det på legene) som at det var rundt 20. I ettertid har jeg begynt å tenke: Er det så at faren for overstimulering er større for meg siden jeg har såpass mange? Eller er faren like stor for de som har 15 som de som har 60? Er det noen som har erfaringer med dette, eventuelt råd til hva jeg burde snakke med legen om/være oppmerksom på?

Fortsetter under...

Vi var også i Haugesund denne måneden, og fikk akkurat samme beskjeden, da jeg også har PCOS. Fikk ikke noe informasjon om at faren evt økte jo flere cyster man har, men de var veldig forsiktige med første doseringen med hormoner, slik at det er mindre sjanse for overstimulering. Regner med det er gjort med deg også?

Jeg skal begynne med en liten dose på 100 mg, når jeg skal begynne. Venter på mensen, så er det full rulle. :) Lykke til!

Det er fare for overstimulering hos PCOS-damer pga disse "drueklasene" (eggstokkene, altså), så det stemmer det :)

Og siden du hadde såpass mange cyster, så er nok faren ekstra stor for deg :) Siden de vil jo bli påvirket av at du utvikler flere folliker på kort tid. PCOS-eggstokker er jo ekstra produktive i forhold til normale eggstokker :)

Jeg har bare hatt ett forsøk hittil, i 2010, og da sa de det samme til meg, pga PCOS diagnosen min.

Men jeg hadde da spist lavkarbo i ca 1 år, og når de tok innvendig UL av meg hadde jeg ingen cyster. Bare 2-3 folliker, noe som ikke er unormalt.

De turde derimot ikke gamble på noe, så jeg gikk bare på 112,5 ie, og det gikk ikke så bra... Fikk bare ut 3 egg, hvor kun 2 var "ok".

Så neste gang skal jeg ha høyere dose, da lavkarboen gjør eggstokkene mer "normale" :)

Masse lykke til!

Vi var også i Haugesund denne måneden, og fikk akkurat samme beskjeden, da jeg også har PCOS. Fikk ikke noe informasjon om at faren evt økte jo flere cyster man har, men de var veldig forsiktige med første doseringen med hormoner, slik at det er mindre sjanse for overstimulering. Regner med det er gjort med deg også?

Jeg skal begynne med en liten dose på 100 mg, når jeg skal begynne. Venter på mensen, så er det full rulle. :) Lykke til!

Høres ut som at det kanskje faren øker jo flere man har, for jeg skal begynne med 75 IE når jeg begynner, og så gå opp til 100 IE fra dag 6, men sykepleieren spesifiserte at dette må kanskje vurderes etterhvert.

Så koselig å høre, masse lykke til! :D Jeg skal begynne på Primolut-N 1.april, og så er det bare å kjøre på etter det.

Kan jeg forresten spørre om dere bor i nærheten av Haugesund og at det er derfor dere er der, eller om dere har lang reisevei?

Det er fare for overstimulering hos PCOS-damer pga disse "drueklasene" (eggstokkene, altså), så det stemmer det :)

Og siden du hadde såpass mange cyster, så er nok faren ekstra stor for deg :) Siden de vil jo bli påvirket av at du utvikler flere folliker på kort tid. PCOS-eggstokker er jo ekstra produktive i forhold til normale eggstokker :)

Jeg har bare hatt ett forsøk hittil, i 2010, og da sa de det samme til meg, pga PCOS diagnosen min.

Men jeg hadde da spist lavkarbo i ca 1 år, og når de tok innvendig UL av meg hadde jeg ingen cyster. Bare 2-3 folliker, noe som ikke er unormalt.

De turde derimot ikke gamble på noe, så jeg gikk bare på 112,5 ie, og det gikk ikke så bra... Fikk bare ut 3 egg, hvor kun 2 var "ok".

Så neste gang skal jeg ha høyere dose, da lavkarboen gjør eggstokkene mer "normale" :)

Masse lykke til!

Forsto det som at lavkarbo kunne påvirke dette ja, men jeg eier ikke evne til å skulle avstå fra mat jeg liker for en diett (har heldigvis ikke vært nødt til det hittil da jeg har sluppet unna alt av symptomer på PCOS bortsett fra smerter og uregelmessig menstruasjon). Men utrolig fint å høre at det har gjort det mer normalt da! :) Når skal dere prøve igjen?

Lykke til! :D

Nei, skjønner godt at mange velger å ikke leve lavkarbo, for det er tungt!

Og jeg har noen kg for mye, men går ikke på det som en diett, men som en livsstil, da jeg føler meg så mye bedre med dette kostholdet :) Mer energi, slipper menssmerter, hårveksten blir veldig redusert, finere hud osv osv :)

Forsøket vårt i 2010 var hos en privat klinikk (Hausken), så nå har vi hatt en lang prosess med å komme inn i det offentlige :) Håper på at neste forsøk blir senest til sensommeren :)

Annonse

Bare et lite spørsmål til dere med PCOS: er det mest vanlig med kort eller langt regime for å unngå overstimulering?

Vi venter på å få komme til forsamtale i Haugesund i april. Skjønner deg godt AnitaLilja, det er jammen meg mange tanker og spørmål som dukker opp i en sånn situasjon. Masse lykke til! :)

Bare et lite spørsmål til dere med PCOS: er det mest vanlig med kort eller langt regime for å unngå overstimulering?

Vi venter på å få komme til forsamtale i Haugesund i april. Skjønner deg godt AnitaLilja, det er jammen meg mange tanker og spørmål som dukker opp i en sånn situasjon. Masse lykke til! :)

Jeg hadde kort regime, og mener å ha lest rundtom at det er vanligst hos PCOS-damer :)

AnitaLilja:

Så kjekt, da er det ikke lenge igjen for dere må jeg si! :) Veldig spennende tider i vente, har vel aldri ønsket mensen så velkommen som jeg gjør nå for tiden... Hehe.. Vi bor på Sotra, så har 3,5 times kjøring til Haugesund, men DET er det verdt. ;)

Nei, skjønner godt at mange velger å ikke leve lavkarbo, for det er tungt!

Og jeg har noen kg for mye, men går ikke på det som en diett, men som en livsstil, da jeg føler meg så mye bedre med dette kostholdet :) Mer energi, slipper menssmerter, hårveksten blir veldig redusert, finere hud osv osv :)

Forsøket vårt i 2010 var hos en privat klinikk (Hausken), så nå har vi hatt en lang prosess med å komme inn i det offentlige :) Håper på at neste forsøk blir senest til sensommeren :)

Godt å høre at du har hatt god effekt av det da! :)

ønsker deg alt godt videre, og lykke til med neste forsøk når den tid kommer! Krysser fingrene for at det ikke blir så lenge til ;)

Bare et lite spørsmål til dere med PCOS: er det mest vanlig med kort eller langt regime for å unngå overstimulering? Vi venter på å få komme til forsamtale i Haugesund i april. Skjønner deg godt AnitaLilja, det er jammen meg mange tanker og spørmål som dukker opp i en sånn situasjon. Masse lykke til! :)

Jeg vet ikke hva som er vanlig, men jeg vet ihvertfall at jeg har blitt satt på kort regime når jeg skal begynne på hormonene. Har også blitt satt på relativt liten dose (75 IE de første dagene) for å minske faren for overstimulering. Skal bli interessant å se hvordan det blir! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...