Anonym bruker Skrevet 24. mars 2012 #1 Skrevet 24. mars 2012 Som så mange andre kvinner blir jeg mer hissig og sårbar i dagene rett før mensen. Etter jeg fikk hormonspiral for snart 3 år siden ble det bedre en stund. Nå er derimot PMS'en blitt skikkelig ille. Det tok litt tid før jeg så sammenhengen, og en stund var jeg nesten bekymret for om jeg var blitt bipolar. Ca en uke før mensen (4-7 dager før) blir jeg skikkelig nedenfor. Alt føles som et ork. Jeg er trøtt, orker ikke rydde og gjøre noe i huset, det blir ofte grandis eller annen lettvindt middag fordi jeg ikke orker å lage noe (lager vanligvis sunn mat, gjerne fra grunnen), gruer meg til å hente barna i bhg, til å hjelpe med lekser, til å gå på jobb, orker ikke klemmer og kyss fra mannen, blir fort sint osv. Men det verste er følelsen av en salgs utbrenthet. Så kommer mensen, og "poff", som ved et trylleslag er jeg som normal igjen. Er positiv og blid, sprudlende og gleder meg over livet. Selvsagt kan det være tunge dager da også, men ikke slik som rett før mensen. Denne formen for PMS begynner å gå både meg og mannen på nervene. Jeg er en person som har ganske god kontroll over følelsene mine, men jeg klarer faktisk ikke å ta meg sammen i dagene før mensen. Selv med den største anstrengelse klarer jeg ikke å unngå å bli sur, negativ og føle meg utkjørt. Det er så utrolig frustrerende! Så nå leter jeg etter noe som kan dempe PMS'en. Hva som helst! Finnes det noen medisin, noen urter, ett eller annet?
Bonanza Skrevet 24. mars 2012 #2 Skrevet 24. mars 2012 Hei! Vil bare takke for at Du tar opp temaet jeg, for dette var som å lese om meg selv!! Så håper på mange kloke råd her;-)
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2012 #3 Skrevet 24. mars 2012 Vil bare si at jeg vet akkurat hvordan du har det. Jeg gruer meg. Og det er ikke mange fine dager etter eggløsning. Jeg har pms i 10 dager! Tror jeg blir en ensom gammel mø.
Athina' Skrevet 24. mars 2012 #4 Skrevet 24. mars 2012 Vitex fungerer som bare rakkern mot pms, det er bare å google det så ser dere masse glade historier Og jeg skriver av erfaring for jeg hadde ulidelige pms plager og kraftig mens, men jeg har blitt en annen person :-) Begynte med 1 x 400 mg i 2 uker og så gikk jeg opp til 2 x400 Husk at man skal øke over tid og trappe ned over tid når man tar dobbel dose
thricane Skrevet 24. mars 2012 #5 Skrevet 24. mars 2012 Å herregud, skriver du om meg? Kjenner meg sÅ igjen. Skal teste vitex
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2012 #6 Skrevet 25. mars 2012 Vitex fungerer som bare rakkern mot pms, det er bare å google det så ser dere masse glade historier Og jeg skriver av erfaring for jeg hadde ulidelige pms plager og kraftig mens, men jeg har blitt en annen person :-) Begynte med 1 x 400 mg i 2 uker og så gikk jeg opp til 2 x400 Husk at man skal øke over tid og trappe ned over tid når man tar dobbel dose Takk for tips! Skal prøve dette Eneste jeg ble litt skeptisk til er dette med sexlysten. Har liten til middels lyst nå, og er redd den skal bli mindre til tross for at det står at den kan øke også. Men det er vel bare til å forsøke og se hva som skjer. HI
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2012 #7 Skrevet 25. mars 2012 Har akkurat samme problem. Hvor kjøper man Vitex?
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2012 #8 Skrevet 25. mars 2012 Som å lese om meg selv. Grusomt Hva er vitex? Naturmedisin? Reseptlagt? Eller hva..?
Athina' Skrevet 25. mars 2012 #10 Skrevet 25. mars 2012 Jeg kjøper den her: http://www.helsekosten.dk/vitex-p-16340.html Og her kan dere lese litt om den: http://www.rolv.no/urtemedisin/medisinplanter/vitex_a-c.htm Jeg sverger til den, og jeg er nok ikke den eneste :-) Selges også i norge men ikke med denne mg og renheten, så det er lurt å handle her og du verden de sender fort :-) Er bare å begynne å ta de når du får de i posten og man bruker de gjennom hele syklusen, men hvis man blir gravid så skal man slutte med de :-) Mange bruker Vitex for å bli gravid også, så det har også en positiv effekt der :-) Men som sagt bare google det, masse glade historier i tråder på forskjellige forum :-) Og bare for å ha sagt det, jeg har ingen bivirkninger, og husk at det må brukes over tid, men for min del ble pms plagene borte nesten med engang :-)
gorboro Skrevet 18. november 2015 #11 Skrevet 18. november 2015 Andre med erfaringer? Har ikke lyst å begynne på antidepressiva!
Anonym bruker Skrevet 18. november 2015 #12 Skrevet 18. november 2015 Noen har også veldig god effekt av å være konsekvent med et riktig kosthold (hva som er riktig kan være individuelt). Omega3 og magnesiumtilskudd kan også for noen være nok til å normalisere pms'en. Man bør også sørge for å optimere tarmbakteriene sine, så tilskudd med gode tarmbakterier er anbefalt. Noen har nok med akupunktur. Andre må kombinere flere av disse tingene for å komme i mål. Anonymous poster hash: df721...921
Anonym bruker Skrevet 18. november 2015 #13 Skrevet 18. november 2015 Jeg tar 20 mg Escitalopram Anonymous poster hash: 08732...0db
Anonym bruker Skrevet 18. november 2015 #14 Skrevet 18. november 2015 Sjokolade... Anonymous poster hash: 08ce6...288
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå