Gjest Shanti ♥ Skrevet 24. mars 2012 #1 Skrevet 24. mars 2012 Hei! Er på en liten visitt fra 2.trimester og håper på innspill Vi drømmer om en liten, siste storbyferie (New York) i.l.a. 2.trimester.. men er usikker på hvor sent man kan dra før det bare blir slitsomt og tungt med magen? Det ser nemlig ut till at timeplanen vår er fylt opp helt til uke 22-23... Noen som har vært på storbyferie i 2.trimester - og i så fall - hvor langt var dere på vei, og var det slitsomt eller helt greit? (Jeg er klar over skepsisen med lange flyturer osv, men tenker det går bra med rette forhåndsregler.)
prøver1991 Skrevet 24. mars 2012 #2 Skrevet 24. mars 2012 jeg ville ikke turt å dra til utlandet i det hele tatt, for skjer fødsel så ville jeg følt meg tryggere i norge uansett hvilket land det er snakk om. Det er jo alltid sjanse for prematur fødsel.
Vogndilla Skrevet 24. mars 2012 #3 Skrevet 24. mars 2012 Jeg var på kanariøyene når jeg var 21-22 uker, og det var litt slitsomt men gikk helt fint. Er du i god form er det jo ikke noe problem Tror de fleste flyselskaper har en grense på uke 36 mens de fleste anbefaler ågjøre unna sånt mens man er i 2.trimester, fordi da er man i best form.
Gjest Shanti ♥ Skrevet 24. mars 2012 #4 Skrevet 24. mars 2012 Takk! Bør kanskje satse på å få unnagjort ferien så fort råd er, da, om kanariøyene i uke 21-22 var litt slitsomt... Storbyferie vil jeg tenke er "verre" enn badeferie...
Gjest Shanti ♥ Skrevet 24. mars 2012 #5 Skrevet 24. mars 2012 jeg ville ikke turt å dra til utlandet i det hele tatt, for skjer fødsel så ville jeg følt meg tryggere i norge uansett hvilket land det er snakk om. Det er jo alltid sjanse for prematur fødsel. Mange gravide drar på utenlandsferie, og risikoen for prematur fødsel er heldigvis veldig liten om man ikke har spesielle risikofaktorer! Og har en viss tiltro til helsevesenet i USA..
prøver1991 Skrevet 24. mars 2012 #6 Skrevet 24. mars 2012 jeg ville ikke turt å dra til utlandet i det hele tatt, for skjer fødsel så ville jeg følt meg tryggere i norge uansett hvilket land det er snakk om. Det er jo alltid sjanse for prematur fødsel. Mange gravide drar på utenlandsferie, og risikoen for prematur fødsel er heldigvis veldig liten om man ikke har spesielle risikofaktorer! Og har en viss tiltro til helsevesenet i USA.. uansett, så ville ikke jeg tort det, men alle er jo heldigvis forskjellige
Gjest Shanti ♥ Skrevet 24. mars 2012 #7 Skrevet 24. mars 2012 jeg ville ikke turt å dra til utlandet i det hele tatt, for skjer fødsel så ville jeg følt meg tryggere i norge uansett hvilket land det er snakk om. Det er jo alltid sjanse for prematur fødsel. Mange gravide drar på utenlandsferie, og risikoen for prematur fødsel er heldigvis veldig liten om man ikke har spesielle risikofaktorer! Og har en viss tiltro til helsevesenet i USA.. uansett, så ville ikke jeg tort det, men alle er jo heldigvis forskjellige Ja, heldigvis! På samme måte som jeg ikke ville turt/ønsket å reise til land med økt risiko for toxoplasmosesmitte... vi har alle våre ting.
prøver1991 Skrevet 24. mars 2012 #8 Skrevet 24. mars 2012 jeg ville ikke turt å dra til utlandet i det hele tatt, for skjer fødsel så ville jeg følt meg tryggere i norge uansett hvilket land det er snakk om. Det er jo alltid sjanse for prematur fødsel. Mange gravide drar på utenlandsferie, og risikoen for prematur fødsel er heldigvis veldig liten om man ikke har spesielle risikofaktorer! Og har en viss tiltro til helsevesenet i USA.. uansett, så ville ikke jeg tort det, men alle er jo heldigvis forskjellige Ja, heldigvis! På samme måte som jeg ikke ville turt/ønsket å reise til land med økt risiko for toxoplasmosesmitte... vi har alle våre ting. og du sier di ikke har det i USA? spør jordmor du. jordmor fortalte nemlig meg at man burde unngå å dra til andre land enn land som er i skandinavia, pga toxoplasmosesmitten er i utrolig mange land
Gjest Shanti ♥ Skrevet 24. mars 2012 #9 Skrevet 24. mars 2012 (endret) Toxoplasmose kan man utmerket pådra seg også her hjemme i Norge. Parasitten trives i varme og fuktige strøk (f.eks. Syd-Europa) og er derfor ekstra utbredt der. Nordlige USA vil jeg regne med er på linje med Norge. Uten at jeg blir mer slepphendt med matrådene av den grunn selvsagt Jeg er helsepersonell selv, og jordmødre sier ufattelig mye rart.. En f.eks. sa at spekeskinke var trygt om pakken var nyåpnet. Hallo liksom Endret 24. mars 2012 av Shanti ♥
Mamma&skatt Skrevet 24. mars 2012 #10 Skrevet 24. mars 2012 Jeg var i london i ei uke i uke 17, og det gikk helt fint. Ha gode sko og flere pauser i løpet av dagen og pass på å drikke nok vann, så går det nok bra. Ville vært mest skeptisk til flyreisen, tar lang tid til usa og det er jo lettere å få blodpropp som gravid.
Gjest Shanti ♥ Skrevet 24. mars 2012 #11 Skrevet 24. mars 2012 Jeg var i london i ei uke i uke 17, og det gikk helt fint. Ha gode sko og flere pauser i løpet av dagen og pass på å drikke nok vann, så går det nok bra. Ville vært mest skeptisk til flyreisen, tar lang tid til usa og det er jo lettere å få blodpropp som gravid. Takk!! Hadde det vært greit å reise også noen uker senere, tror du, eller ville det blitt mye mer slitsomt da? Er veldig obs på blodpropprisiko.. Har ingen andre risikofaktorer for blodpropp, skal drikke godt og bevege meg mye på flyet og ha på støttestrømper. Og sjekke solstormvarsel for kosmisk stråling
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2012 #12 Skrevet 24. mars 2012 I uke 22-23 bør det ikke være noe problem. Jeg har vært på storbyturer senere enn det og skal til utlandet nå i uke 33. Eneste er gåinga som kan være litt slitsom hvis man har litt problemer med bekkenet, men hvis du tar turen som den kommer i forhold til formen din blir d nok bra
*LilleTroll + spira Skrevet 24. mars 2012 #13 Skrevet 24. mars 2012 Det er ganske vanlig å dra på såkalt babymoon, en siste tur før to blir tre :-) Jeg og min mann var i Roma da jeg var i 7. mnd sist. Helt supert, italienerne var super hensynsfulle ovenfor meg og magen min :-) Flyturen var ikke stress. Husk støttestrømper, drikk masse vann og beveg deg! Det kommer helt an på hvilken form du selv er i. Man er ikke nødvendigvis så rund i uke 22-23. Er i uke 29 (i morgen) og hadde glatt reist! Vi er forskjellige alle, men jeg lar ikke bekymringer styre livet mitt.. Jeg tar vanlige forhåndsregler. Det gjør jeg uansett når jeg er i utlandet. Nå er det brea noen ekstra ting å tenke på, som at kjøtt er gjennomstekt osv (men det skal man jo huske på her hjemme og, så ikke noen forskjell der!). Hør med legen din du! Få med papirer på når termin er og ha svangerskapspapirene med (de skal du jo ha med deg over alt uansett!). Sjekk med flyselskapene! De har forskjellig grense for hvor sent i svangerskapet man kan dra på interkontinentale reiser! Gooood tur, skulle ønske jeg og var så heldig :-)
*LilleTroll + spira Skrevet 24. mars 2012 #14 Skrevet 24. mars 2012 Det er ganske vanlig å dra på såkalt babymoon, en siste tur før to blir tre :-) Jeg og min mann var i Roma da jeg var i 7. mnd sist. Helt supert, italienerne var super hensynsfulle ovenfor meg og magen min :-) Flyturen var ikke stress. Husk støttestrømper, drikk masse vann og beveg deg! Det kommer helt an på hvilken form du selv er i. Man er ikke nødvendigvis så rund i uke 22-23. Er i uke 29 (i morgen) og hadde glatt reist! Hihi, autocorrect. Skulle ikke skrive rund i uke 22-23, men TUNG :-) Vi er forskjellige alle, men jeg lar ikke bekymringer styre livet mitt.. Jeg tar vanlige forhåndsregler. Det gjør jeg uansett når jeg er i utlandet. Nå er det brea noen ekstra ting å tenke på, som at kjøtt er gjennomstekt osv (men det skal man jo huske på her hjemme og, så ikke noen forskjell der!). Hør med legen din du! Få med papirer på når termin er og ha svangerskapspapirene med (de skal du jo ha med deg over alt uansett!). Sjekk med flyselskapene! De har forskjellig grense for hvor sent i svangerskapet man kan dra på interkontinentale reiser! Gooood tur, skulle ønske jeg og var så heldig :-)
Gjest Shanti ♥ Skrevet 24. mars 2012 #15 Skrevet 24. mars 2012 Dette høres lovende ut!! Tusen takk for deling av erfaringer.. Tar gjerne imot flere!
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2012 #16 Skrevet 25. mars 2012 Vi var i Berlin i uke 28, uten noen problem. Hadde med bekreftelse på at det var tryggt at jeg kunne fly - den var nødvendig når vi skulle hjem Vi storkoste oss - tilpassa jo tempoet etter meg, men gjorde egentlig det samme som vi pleier på ferie. NY er jo en lenger flyreise, men dersom du ikke har noe ekstra risiko for blodpropp ville ikke jeg bekymret meg. Har selv en ekstra risiko, men fikk likevel klarsignal fra legen til å dra til texas i uke 15, og det er enlengre tur en NY.
Gjest Shanti ♥ Skrevet 25. mars 2012 #17 Skrevet 25. mars 2012 Det høres jo veldig lovende ut, uke 28 er jo en god del senere enn vi vurderer! Tusen takk!! Så gjelder det bare å overtale barnefar..
Fru.Vestavind Skrevet 26. mars 2012 #18 Skrevet 26. mars 2012 Uansett kva du kjem fram til, vil eg anbefale støttestømer og gode sko! Både med tanke på flyreise, men og trasking i by. Det blir travligare og travligare etter kvart som magen veks:) Og ver ekstra påpasseleg med salt, sidan stillesitting på fly er magnet i seg sjølv når det kjem til hovne bein/vatn i kroppen;)
Gjest Shanti ♥ Skrevet 26. mars 2012 #19 Skrevet 26. mars 2012 Tusen takk!! Støttestrømper og lite salt blir det definitivt, joggeskoa bruker jeg hver dag fra før av
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå