Gå til innhold

Kan jeg spise biff? er gravid..

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg er 7 uker på vei, og vi skal ut å spise i dag, kan jeg spise en biff som er medium stekt?

Fortsetter under...

Skrevet

Det er anbefalt å kun spise gjennomstekt kjøtt i graviditeten.

Skrevet

En biff som er rosa (altså medium stekt) har hatt en kjernetemperatur på 65 grader. Og da er alle de bakteriene som man er redde for (som sjeldent forekommer i Norge) fakisk drept.

Jeg har spist biffen min medium i alle mine 3 svangerskap. Alt med måte. Nekter å spise ihjelstekt mat som faktisk ikke er nødvendig å gjøre bare fordi jeg er gravid, når det andre er helt trygt.

Skrevet

Velger å følge rådene på Matportalen og der står det klart og tydelig at kjøttet skal være gjennomstekt eller kokt. Kjøttet skal ikke være rosa og kjøttkraften skal være klar.

Folk får gjøre som de vil, men jeg synes det er et relativt lite offer å velge bort dette i 9 måneder. Finnes mange andre gode ting vi gravide kan kose oss med :-)

Skrevet

joda, men når man for en gangs skyld skal ut å spise så tenker jeg å spise noe jeg liker... liker ikke fisk, så da har jeg fint lite å velge mellom :( men får se hva de har på menyen igrunn....er allefall 3 år siden sist jeg var ute å spiste så...

HI

Skrevet

Du gjør jo som du vil, og oddsen for konsekvens er liten. Jeg tok en medium-well en dag da jeg bar i din situasjon, men må ærlig innrømme at det ikke smakte særlig godt. Jeg visste jo at det kunne være skadelig. Men som sagt skjer sjelden. Men at medium biff har hatt kjernetemp høy nok til å drepe farlige ting er ikke tilfellet altså.

Annonse

Skrevet

En biff som er rosa (altså medium stekt) har hatt en kjernetemperatur på 65 grader. Og da er alle de bakteriene som man er redde for (som sjeldent forekommer i Norge) fakisk drept.

Jeg har spist biffen min medium i alle mine 3 svangerskap. Alt med måte. Nekter å spise ihjelstekt mat som faktisk ikke er nødvendig å gjøre bare fordi jeg er gravid, når det andre er helt trygt.

Jeg er enig her altså... Altså her i Norge på en relativt trygg restaurant(altså ville ikke spist halvveis stekt kjøtt på kebab sjapper feks) så ville jeg bare gjort det altså.

Gjest Juliea+gullet07.03.11
Skrevet

Skal det ikke være 175 grader i minst 4 min for at det er ok? 165 er ikke høy nok temperatur da. Jeg hadde ikke gjort det, spis fugl eller gjennomstekt.

Skrevet

Nå har jeg kun lyst på biff. Sukk....

Skrevet

Skal det ikke være 175 grader i minst 4 min for at det er ok? 165 er ikke høy nok temperatur da. Jeg hadde ikke gjort det, spis fugl eller gjennomstekt.

?

Skrevet

Husker dette vagt fra jeg var gravid og ville spise lam. At jeg kunne putte inn et steke termometer og om det var stabilt 175 grader i 4 minutter var bakteriene drept. Tenkte det gjaldt biffngså, men biff får sjelden en skjøt temperatur siden den stekes så kort så jeg ville ikke spist biff med mindre den bar gjennomstekt.

Skrevet

Hehe. Hvis biffen blir 175 grader inni så skal jeg love deg at du ikke spiser den!

En medium/rå biff er ca 55-60 grader i kjernen. Medium 60-65 over 65 så er den så godt som kremert ;)

Tenk på at kokende vann er 100 grader, og så skal det være 75% varmere enn det?

Skrevet

Som smjeg skrev over vet kr en biff ikke blir så varm, men jeg husker dette gjaldt stek iallefal. Så derfor jeg ikke ville spist biff fordi den ikke er i nærheten... Men er vel bare å sjekke matoortalen jeg husker ikke så godt. Men jeg ville uansett ikke spist en medium biff. Er ikke anbefalt så hvorfor ta sjansen

Annonse

Gjest tilda med to små <3
Skrevet

Jeg tenker at i 9 mnd bør det ikke føles som noe voldsomt stort offer å lese og ta til etterretning det som står på matportalen ;-)

Skrevet

Det gjelder ikke stek heller. Helt ok at man ikke skal spise rått kjøtt, men ikke oppfordre folk til å brenne opp maten, for den vil nesten ta fyr om du steker (uansett hvilket kjøtt det måtte være snakk om) til 175 grader.

Skrevet

Oppfordrer da ikke folk til å brenne

Opp

Maten. Men det er da ikke uvanlig at mat som er i ovn slik en stek gjerne er har en ovnstwmoerstur på over 200 grader til og med.. Skrev det ikke er slik med biff fordi den vil bli ødelagt, men er da ingen som steker en stek på 75 grader den stekes da

Alltid på godt over 100 grader. Herregud

Skrevet

Opp

Maten. Men det er da ikke uvanlig at mat som er i ovn slik en stek gjerne er har en ovnstwmoerstur på over 200 grader til og med.. Skrev det ikke er slik med biff fordi den vil bli ødelagt, men er da ingen som steker en stek på 75 grader den stekes da

Du er gjerne ikke så dreven på kjøkkenet? For dette skjønner du visst ikke....

Skrevet

:-) Er nok 75 grader, ikke 175!

Skrevet

Og HI: Det er ikke verre enn å spise biffen "well done" denne ene gangen! Hvorfor lage et stort problem ut av en bagatell? Med masse godt tilbehør blir det bra, selv om kjøttet er helt gjennomstekt. Kos deg!

Skrevet

Mulig det er noen som blander fahrenheit og celsius grader her.

Skrevet

Neida, hun tror at steketemperatur og kjernetemperatur er det samme...

Forøvrig går det meget fint å steke kjøttet på 75 grader, men da over laaaaaang tid. Det er faktisk da det blir aller best.

Skrevet

Hehe.. Tror du har misforstått kraftig :P

Opp

Skrevet

Opp

Maten. Men det er da ikke uvanlig at mat som er i ovn slik en stek gjerne er har en ovnstwmoerstur på over 200 grader til og med.. Skrev det ikke

er slik med biff fordi den vil bli ødelagt, men er da ingen som steker en stek på 75 grader den stekes da.

Selvsagt steker man på høyere temp, men her var det snakk om steketermometer og innvendig temp!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...