frøkenfrekk Skrevet 23. mars 2012 #1 Skrevet 23. mars 2012 Sikkert vanskelig hvis man ikke selv er tilstede og ser og opplever min 3 år gamle datter, men jeg prøve likevel å be om litt råd. Hun har hatt oppkast og diaré siden tirsdag kveld. Og da er det jo forståelig at hun ikke vil spise. (Hun har drukket godt da....) Nå virker det som oppkast-delen er over, da hun ikke har kastet opp siden onsdag kveld, men hun har løs mage. Det eneste hun har spist siden tirsdag kveld er bittelitt spagetti, et par biter av et rundstykke med kaviar, et par biter av en pannekake og en vitaminbjørn. Hun klager ikke på at hun har vondt noe sted lenger, ikke kjennes det ut som hun har feber nå heller, men hun er utrolig slapp. Det er nesten så jeg ikke kjenner henne igjen. Hun bare ligger der og ser rart på meg, helt sånn apatisk. Prater litt, men bare for å si ifra hvis hun vil ha drikke, hvis jeg skal skru på noe annet på tv etc. Hun har hatt noen små "øyeblikk" hvor hun har smilt og tøyset litt, men det går fort over. Jeg syns det er rart at ikke matlysten har kommet hvertfall LITT tilbake, ettersom hun ikke har kastet opp på snart to døgn. Hva skal jeg gjøre? Skal jeg tvinge i henne noe mat? Jeg tilbød henne yoghurt, og det sa hun at hun ville ha, men så oppdaget jeg at den var gammel, så hun kunne ikke få likevel. Da prøvde jeg meg med eplebiter isteden. Men det var ikke aktuelt. Nå har jeg stekt et rundstykke som hun påstod at hun ville ha uten noe på, men nå ligger hun bare og ser på tallerkenen. Jeg tenker at siden hun ikke har feber, ikke kaster opp og ikke har hatt rennende avføring på en god stund, så burde hun jo ha lyst på NOE. Hun er vanligvis ganske småspist, men når hun til og med sier nei hvis jeg spør om hun vil ha sjokolade eller is (for å teste henne), så ER det noe galt. Hun sier ALDRI nei til søtsaker. Hva i alle dager gjør man? Jeg tenker jo at grunnen til at hun er så slapp er fordi hun ikke har noe energi - nettopp fordi hun ikke har spist på tre dager. Igjen - hva gjør jeg? Tvinge henne? Hun virker så rar og likegyldig. Bryr seg ikke om jeg går i butikken på kvelden eller noe, og vanligvis gråter hun når jeg drar, og vil være med etc. Jeg blir jo litt bekymret. Noen tips og råd?? Mannen min mener at vi bare må "tvinge" henne, for han sier at en 3-åring ikke har vett nok til å vite når hun må spise.... Nei, kanskje ikke, men sultfølelse kjenner hun jo. Men hun vil jo ikke ha noe, og da syns jeg på en måte det er fælt å tvinge henne også.
sillyfilly og Olivia Skrevet 23. mars 2012 #2 Skrevet 23. mars 2012 Det tar ei stund før matlysten er tilbake. Sult også. Ikke tving henne, da risikerer du at hun begynner å kaste opp igjen. Det finnes næringsdrikker på apoteket som du kan gi til henne. Minimax er fra 1 års alder og den med sjokolade smaker ganske godt. Ellers tilby litt av alt på en måte. Litt eplebiter om hun vil ha, litt yogurt, litt brødmat, evt grøt osv.. Fortsett å tilby og om hun fremdeles ikke spiser ville jeg tatt henne med til legen for å sjekke om noe er galt..
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2012 #3 Skrevet 23. mars 2012 Å herregud, kjenner jeg blir stressa av Å lese innlegget ditt. Nei, dere skal IKKE tvinge henne! Hun spiser nÅr hun er klar! Kroppen er i ulage opptil 72 timer etter siste løse avføring/ oppkast, sÅ gi det tid og legg alle tanker om tvang til side. Huff :-(
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2012 #4 Skrevet 23. mars 2012 Så lenge hun drikker er det ingen fare! Dere må aldri tvinge et barn til å spise, det kan virkelig være skadelig altså. Tenk så traumatisk det må være å bli tvangsforet når man ikke har matlyst. Prøv å få i henne noe med både næring, salt og gjerne sukker. F.eks eplejuice blandet med Farris, smoothie, saftis, potetgull, salte kjeks e.l. Ville ventet litt med melkeprodukter, det kan gjøre magen i ulage igjen. Kjøp sånne små beger med fruktmos i babyhyllen, de er gode og har litt næring. Her er det populært med ristet brød med smør og sukker på ved sykdom, det er lett og spise og gir litt energi. Matlysten kommer den, og 3 dager uten mat er overhodet ikke farlig så lenge hun tar til seg væske. Prøv å lage hjemmelaget saftis av juice, det er friskt og godt.
Pjuskesnusken Skrevet 23. mars 2012 #5 Skrevet 23. mars 2012 Ikke stress så mye med maten.. Gutten min er sånn hver gang han er syk, senest akkurat nå. Han vil ikke ha noenting... Jeg tilbyr han ting, vil han ikke ha det er det greit, kanskje spiser han en bit av det og en bit av noe annet.. Lar han godt få litt potetgull, is, eller sjokolade hvis han ikke spiser noe som helst. Bare hun får i seg drikke så er det greit. De spiser når uggenheten er over. Bare tenk på deg selv når du har hatt omgangssyken, det tar tid før matlysten kommer, som voksen spiser man kanskje litt fordet, bare for å få noe i magen, men barna tenker jo ikke sånn.. Ikke noe krise.. de spiser til slutt.
Honningmelon Skrevet 23. mars 2012 #6 Skrevet 23. mars 2012 Du kan ikke regne med at matlysten er tilbake så fort, og det er ikke noe galt av den grunn. Sist jeg hadde omgangssyke, så tok det to uker før matlysten var normal igjen. Og du skriver jo at hun absolutt ikke er i form igjen enda, at hun er veldig slapp osv. Da har man ikke mye matlyst. Fokuser heller på å få i henne nok drikke, så kommer matlysten etter hvert.
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2012 #7 Skrevet 24. mars 2012 Mitt barn hadde spisenekt i 7 dager etter å ha avsluttet omgangssyke og diare... Dag 5 ringte jeg desperat helsestasjonen, som dessverre ikke hadde så mye å bidra med. Men plutselig den 7 dagen ringte barnehagen, og sa at han plutselig hadde spist masse pasta med ketchup! Og så var det som om ingenting hadde hendt . Jeg prøvde å mase og presse og gjorde det nok verre med det, men forsøk å ha barnet med under måltider, og tilby noe som ser fristende ut.
Isola&Lille+julegave Skrevet 24. mars 2012 #8 Skrevet 24. mars 2012 Det tok 1 uke før lille min hadde normal apetitt etter omgangssyke nå gir noen uker siden. Gi henne eplemost, saft, biola er bra (selv om melk). Tilby mat, gi henne akkurat det hun har lyst på . God sykemat er foreksempel Marie heks/gjendekjeks. Loff med smør og ev bittelitt syltetøy og avsilt havresuppe pleier de å få i seg litt av. Mat er ikke så viktig. Matlysten kommer når kroppen er klar. Du må for guds skyld IKKE tvinge henne!!!!!!!
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2012 #9 Skrevet 24. mars 2012 Ikke tving henne til å spise. Når ungene er syke her så setter jeg frem litt forskjellig på bordet slik at de kan gå og ta om det frister. Ingen ting frister når jeg spør de, men når det kommer skåler med litt ritz kjeks, frukt og grønnsaker som er kuttet opp sniker de seg bort for å smake etterhvert. Når de er syke så er alt av godteri også lov, av en bit sjokolade kvikner de litt til så å spørre om de vil ha en sjokoladebit mens jeg lager maten har ofte gjort at de har kviknet litt til og kommet til matbordet for å smake litt. Litt er bedre enn ingenting, og jeg vet jo selv at det tar tid før matlysten kommer tilbake etter en skikkelig omgang med omgangsyken. Is går på høykant her i huset når de er syke, mye sukker så de kvikner litt til og da bruker mor anledningen til å prøve å lure de med litt mat.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå