Gjest <3gutt11&?2012+engler<3 Skrevet 23. mars 2012 #1 Skrevet 23. mars 2012 Dette er mitt andre flaskebarn, men har støtt på noe vi aldri opplevde med sønnen vår. Tulla tåler ikke morsmelka mi, men etter et "kast om kast" hvor det ble vekslet mellom false og pupp de første 5 dagene hun levde (grunnet store smerter hos henne og div forsøk på hva som kunne hjelpe henne) ble hun forvirret av dette med pupp og flaske, tenker da på suge teknikk. Men dette gikk seg heldigvis til da vi fant ut at det var morsmelka mi som var problemet, og gikk for flaske alene. Nå har vi derimot et nytt problem, hun små sutter bare, altså; hvert måltid på dagtid består av 10-50 ml bare! (hun er nå to uker gamel) Dette er jo slitsomt i lengden, for det betyr mat ca hver 30-60 minutt! Det jeg har startet å lure på, er jo da om dette kan være pga at hun har vært gjennom både flaske og amming? For ved ammingen så la jeg henne til brystet så fort hun viste tegn til å ville suge, og da kunne det forekomme at hun bare diet litt, før hun sovnet eller bare ville ligge i armer å kose. Kan det være hun har videreført ammingen til flaska? Eller er det bare en periode greie som noen barn går gjennom? Er jo slitsomt i lengden, når man tenker på hvor mye mme som går til spill, hvor mange ekstra runder med sterilisering det blir osv.. (Gud jeg skulle ønske ammingen funket denne gangen!!)
min<3 Skrevet 23. mars 2012 #2 Skrevet 23. mars 2012 Hun har ikke bare et veldig sugebehov og trenger smokk? Drikker hun 50ml hver time ca,så blir hun aldri ordentlig sulten tenker jeg da.
Dini Skrevet 23. mars 2012 #3 Skrevet 23. mars 2012 (endret) sikker på du bruker riktig tåtesmokk (selve sugedelen) min måtte ha en spesiell en, og ikke den runde, den er mer flat.. kanskje som hun over sier at du bør prøve med sutt? Er ikke alltid mi heller (som er 2 mnd) vil ha mer enn 60 ml og hun får sutt i tillegg, men er hun sulten nekter ikke jeg henne mat. Hva med å prøve å "utsette" måltidet litt med å gi henne litt lunkent vann? kanskje hun bare er tørst? (min ble bare sinna av det, men vet om andre der det funker) Om ikke det funker, har du prøvd å mate med kopp? (sånn spesiell en de mater spedbarn på nyfødtposten for at ikke ammingen skal gå galt) Endret 23. mars 2012 av Westroze *25.01.12*
El1 Skrevet 23. mars 2012 #4 Skrevet 23. mars 2012 Sønnen min var akkurat sånn og vi småmatet han hver halvetime, dette var ca en uke etter at vi kom hjem fra sjukehuset (jeg hadde da sluttet å amme). Jeg veit ikke om dette kan hjelpe deg, men løsningen hos oss var at vi gjorde han sulten ved å bære, bysse osv og det holdt at vi gjorde dette denne ene gangen, da spiste han 100 ml og vi fikk helt nye rutiner på matingen.
Vimseliten Skrevet 24. mars 2012 #5 Skrevet 24. mars 2012 50 ml pr måltid hos en baby på to uker er mye da .... Prøv å bytt smokk på flaska, eller gi han smokk. Knerten her har enormt suttebehov, og det gjorde at han ville ha flaska ofte. Etter at han begynte å ta smokken går det 3-4 timer mellom hvert måltid.
Gjest <3gutt11&?2012+engler<3 Skrevet 24. mars 2012 #6 Skrevet 24. mars 2012 Har prøvd å bytte flaskesmokk, og hun har smokk hun sutter på ellers, så vet jo at hun har stort suge behov, startet med smokken på barselen allerede.. Hun kan sove hele natta (6-7 timer) uten å ville våkne for mat, det ga vi fort opp (det å vekke henne for å gi maten) da det bare endte i rent sinne.. For å si det slik det går mest i 10-20 ml pr måltid, og da er det veldig hyppige måltider, noe som snart tar knekken på både henne og meg, hun får nesten ikke sovet på dagtid, da hun våkner konstant for mat, og ikke klarer hun å roe seg så lett etter maten heller, må bysses en del (men ingen tegn til smerter av noe slag, tror rett og slett hun koser seg med byssingen) Byssingen funker nok ikke for å få henne sulten, da hun sovner av det, eller, hun sovner nok ikke om hun er sulten, men slik som hun hyler når sulten trår til, så kan man ikke vente en stund ekstra for å "få henne sulten nok". Hun vil kun være hos meg, helst ligge i armene mine hele tiden, noe som tærer på energien hos meg (hun hyler konstant fra jeg legger henne ned/gir henne til faren, til jeg plukker henne opp igjen) Hun vil helst sove hos meg på natt (oppå meg) og det er jo forståerlig at hun trenger nærheten, nekter henne ikke det, men jeg makter ikke å samsove, klarer ikke sove med ungen i senga, så jeg går på minimalt med søvn om dagen. Samboeren eller andre har ikke store muligheter til å kunne avlaste meg, og jeg rekker nesten ikke spise iløpet av dagen. Tanken nå er at dette Må endre på seg, er greit å bære på henne til tider, men snart er det normal hverdag igjen, hvor samboeren skal ut av huset på dagtid igjen, og da er jeg alene med henne og broren hennes på 13 mnd, ser ikke helt hvordan det skal gå seg til å ha begge to alene, om jeg må bære på henne 24/7 :-/ Bæresjal funker ikke på henne, skal prøve ut bæresele til uka, i håp om et gjennombrudd med den.. Eneste metoden så langt å få henne til å ligge alene, er for meg å bysse på henne fra hun er ferdig med måltidet, til hun sovner, bysse litt ekstra, så forsiktig legge henne ned i vugga, der det da må ligge varmt pledd jeg tuller henne inn i.. Men når den prosessen er overstått, så går det jo da 10-15 mn, så er hun våken for mat igjen.. Dette har pågått i snart en uke.. P.s: de 50 ml er de få gangene hun tar et måltid, så kan vente 2-3 timer igjen.. men det blir bare sjeldnere og sjeldnere. Helsesøster kommer på hjemebesøk på tirsdag, så håper hun har noe tips eller noe til oss.
Vimseliten Skrevet 24. mars 2012 #7 Skrevet 24. mars 2012 Er hun plaget med luft kanskje? Det kan og være at hun reagerer på MMEen, her måtte vi bytte fra NAN til HIPP pga diverse plager og skriking. Måtte også gi minifom før hvertmpltid de første mnd, og ha litt ammete i flaska. HEr blir han og veldig sutrete og vil bæres og greie hvis han ikke får rapet skikkelig... Vet ikke om det er tilfelle hos deg, var bare noen tanker jeg hadde altså...
Gjest Hippoღ Skrevet 24. mars 2012 #8 Skrevet 24. mars 2012 Medela har noen fantastiske flasker. De skal være så lik bryst som mulig. Da må de suge for å få ut melk. Vi er kjempe fornøyd med de fås på apotek
Gjest <3gutt11&?2012+engler<3 Skrevet 25. mars 2012 #9 Skrevet 25. mars 2012 I natt sov hun 7,5 timer i strekk, våknet opp og drakk bra med melk, neste gang hun våknet var 3 timer etter, og ca like mange ml, jeg storebror er syke, har ikke en gang tenkt over at det kan være at hun ikke er helt i form heller, før jeg hørte henne hoste i går kveld og i natt. Men det ser ut til at det hele har gått seg til etter en lang natt med søvn.. Må jo se ann dagen før man kan si noe sikkert, men det var ikke noe tull med å kun drikke 10-30 ml på morgenen nå, og hun har sovet gjevnt 5-6 timer i strekk på natt og likevel drikket kun 10-30 ml på morgenen. Får håpe det stemmer dette nå, så slipper det å være noe større grunn for det hele Men takk for gode råd og innspill! Luft i magen er det nok ikke, ingen tegn til det hvertfall.. Så får man håpe det bare er at hun ikke er helt i slaget hun heller.. Altså, jeg ønsker jo ikke at hun er syk, men om hun er det er det jo en lett forklaring på tullet denne uka, så man slipper mange dager med testing og feiling av div for å få henne bedre..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå