Gå til innhold

Hjelp, kan ikke stole på en referanse jeg har oppgitt i jobbsøknader:(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså saken er den at jeg kun er vikar og jeg har veldig lyst på fast ansettelse, derfor søker jeg på aktuelle stillinger, men når referansen skal si noe om meg er det ikke mye positivt og komme med, dette vet jeg fordi tanten min ringte referansen uten at referansen visste at dette var en i slekten min.

Men samtidig er jeg så flink en vikar at de har mulighet og gi meg endel vakter, men det kan virke som de tviholder på meg, men ikke ønsker og gi meg mulighet til og jobbe et annet sted. Er sint og skuffa nå og aner ikke hva jeg skal gjøre. Har vært vikar hos dem i 1 1/2 år og ønsker og komme meg videre.

Tante mener jeg forøvrig mener jeg bør kontakte øverste leder og varsle ifra, men er redd det kan bli brukt mot meg at jeg tok en test og lot tante late som om hun hadde tenkt og ansette meg.

Skrevet

Fy faen så dårlig gjort! Hadde konfrontert referansen med dette jeg!

Skrevet

Når man oppgir referanse, spør man om hva de vil si. Jeg er ofte oppført som referanse for folk, når jeg blir oppringt svarer jeg ærlig.

Mye fravær, Ja eller nei

Skaper konflikter, Ja eller nei

Passer til ansvar, ja eller nei

Har referansen svart noe negativt om deg, kan det fort stemme. Er du sikker på at du VET du er egnet som den beste til ny jobb? Hvis ja, spør referansen din hva hun/han vil svare. Tar referansen helt feil, ikke oppgi henne/han, er det kjærne av sannhet, gå i deg selv. Det ER noen ansatte der ute jeg ikke ville anbefale videre, eller skulle gjerne gjort da jeg gjerne vil bli kvitt personen, men jeg svarer alltid ærlig på referansespørsmål.

Skrevet

Når man er referanse skal man si nøyaktig det man tenker om personen og arbeidsinnsatsen. Det gjør jeg selv. Man er voksen nok til å ikke tråkke ned på noen om man ikke har grunn til det.

-så kansje du bør se litt på din egen arb.innsats?

Skrevet

De aller aller fleste referanser svarer bare ærlig på det de blir spurt om. Så kanskje du heller skulle gå litt i deg selv?

Mannen min har blitt spurt om å være referanse for en sekretær på jobben som han alltid har hatt et godt forhold til. Hun er også overbevist om at hun gjør en god jobb. Men fakta er at hun gjør en dårlig jobb, og mannen min må jo være ærlig når noen ringer og spør.

Skrevet

Hvis man takker ja til å være noens referanse, så burde man ha vett til å si fra til den man er referanse for om man ikke kjenner seg komfortabel med det, og man burde si fra om hva man kommer til å nevne- positivt og negativt.

Er referansen en overordnet så vil det være et lojalitetsbrudd dersom de sier negative ting om deg som ikke har vært tatt opp med deg før, da han/ hun er pliktig å gjøre dette.

Jeg ville ha tatt dette opp med referansen din, og jeg ville nok ha spurt en annen.

Skrevet

Når man oppgir referanse, spør man om hva de vil si. Jeg er ofte oppført som referanse for folk, når jeg blir oppringt svarer jeg ærlig.

Mye fravær, Ja eller nei

Skaper konflikter, Ja eller nei

Passer til ansvar, ja eller nei

Har referansen svart noe negativt om deg, kan det fort stemme. Er du sikker på at du VET du er egnet som den beste til ny jobb? Hvis ja, spør referansen din hva hun/han vil svare. Tar referansen helt feil, ikke oppgi henne/han, er det kjærne av sannhet, gå i deg selv. Det ER noen ansatte der ute jeg ikke ville anbefale videre, eller skulle gjerne gjort da jeg gjerne vil bli kvitt personen, men jeg svarer alltid ærlig på referansespørsmål.

Ingen som sjekker referanser vil stille ja/ nei- spørsmål.

Og hva mener du "å skape konflikter" og "å passe til ansvar" går ut på?

Skrevet

Hvis man takker ja til å være noens referanse, så burde man ha vett til å si fra til den man er referanse for om man ikke kjenner seg komfortabel med det, og man burde si fra om hva man kommer til å nevne- positivt og negativt.

Er referansen en overordnet så vil det være et lojalitetsbrudd dersom de sier negative ting om deg som ikke har vært tatt opp med deg før, da han/ hun er pliktig å gjøre dette.

Jeg ville ha tatt dette opp med referansen din, og jeg ville nok ha spurt en annen.

Der tar du helt feil.

Det er den du selv som må spørre referansene dine om hva de vil si om deg.

Det er ikke noe lojalitetsbrudd å fortelle sannheten når man er oppgitt som referanse av deg selv.

Skrevet

Når noen ringer meg for refferanser sier jeg hva jeg mener, både pisitivt og neggativt. I en slik sammenheng ligger lojaliteten min hos den som spør, ikke hos den som har jobbet for meg. Jeg oppfatter det slik at andre også som regel er erlige i forhold til referansre, i hvertfal i min bransje. Til og med NAV-ansatte har vært erlige om negative tingnår de har blitt oppgitt som referanse.

Skrevet

Når noen ringer meg for refferanser sier jeg hva jeg mener, både pisitivt og neggativt. I en slik sammenheng ligger lojaliteten min hos den som spør, ikke hos den som har jobbet for meg. Jeg oppfatter det slik at andre også som regel er erlige i forhold til referansre, i hvertfal i min bransje. Til og med NAV-ansatte har vært erlige om negative tingnår de har blitt oppgitt som referanse.

Så NAV-ansatte er mindre ærlige enn andre?

Undrer meg over hvordan du har blitt arbeidsgiver i en bransje der NAV-ansatte er aktuelle kandidater, da de oftest har høy kompetanse og du ikke engang er skrivefør.

Skrevet

Seriøst? Sitter du virkelig med ansvar og ledelse så du blir oppgitt som referanse?

Skrevet

Seriøst? Sitter du virkelig med ansvar og ledelse så du blir oppgitt som referanse?

Nei, men jeg ble overasket over hvor klare svar jeg fikk på spørsmål om neative ting om en arbeidssøker da jeg spurte hun som var veileder, eller hva det nå var, fra NAV. Jeg hadde ventet at de ville være ivrigere på å få klientene ut i jobb enn å skaffe meg best mulig ansatte. Jeg hadde ikke forventet å bli opplyst om forsentkomming og fravær fra jobbsøkerkurs ol.

Skrevet

Der tar du helt feil.

Det er den du selv som må spørre referansene dine om hva de vil si om deg.

Det er ikke noe lojalitetsbrudd å fortelle sannheten når man er oppgitt som referanse av deg selv.

Hvorfor tror du at jeg mener at man skal lyve som referanse, og at dette betyr å være lojal? å lyve for å støtte noen er ikke lojalitet, det er mangel på integritet.

Med lojalitetsbrudd, så mener jeg i selve arbeidsforholdet. At det vil være alvorlig om en leder har mye negativt å si om en ansatt, som kommer som en overraskelse på den ansatte.

Skrevet

Eller så er det alltid mange spørsmål man bør stille seg når man sjekker referanser:

Er referansen en nær venn? Har referansen noe å tjene på at den ansatte skifter jobb, f.eks. økt eget ansvar og oppgaver av interesse? Har referansen noe å tape på at den ansatte skifter jobb, f.eks. økt egen arbeidsmengde som ikke er velkommen? Kjenner referansen ordentlig til oppgavene og utførelsen hos den som søker, eller er referansen f.eks en leder som kommuniserer lite med de ansatte og er lite involvert?

Skrevet

Hi her! Får med meg denne diskusjonen, men jeg er virkelig selvkritisk og jeg har ikke mye fravær og ikke lager jeg spesielt mye intriger, men jeg sier fra når jeg ikke synes jeg får jobben min gjort fordi andre kommer med utsagn som de ikke klarer og få gjort sine arbeidsoppgaver, og endel av de jeg jobber sammens med får seg også en sykemelding ved den minste motstand, dette er jo ikke noe jeg kan gjøre noe med og jeg har aldri konfrontert de det gjelder med dette.

Jeg har jobbet over 100% i perioder og en måned jobbet jeg 3 av 4 helger pga mye sykefravær og for og hjelpe bedriften, og viss det er da slik at jeg ikke utfører jobben min presis er det da svært underlig at de spør om jeg kan jobbe ekstra i helgen fordi det er oppstått sykefravær??

Jeg kan ikke innfinne meg i at den jeg har oppgitt som referanse sier noe som ikke stemmer så inntil videre vil jeg høre med en av mine kollegaer som jeg jobbet med for 3 år siden om personen kan stille som referanse.

HI

Skrevet

Bare som en liten komentar. Jeg kan godt be folk jeg ikke er helt fornøyd med om å jobbe en helg hvis jeg har behov for folk. Selv om man har ting å utsette på arbeidet til en person er de sjeldent helt verdiløse.

Hvis du har fått høre ting du mener er helt galt synes jeg du bør spørre den som sa det. Det kan være en misforståelse, men det kan også være at du har områder der du bør forbedre deg. De fleste av oss har det. Ofte ser vi ikke selv hlt hvordan vi virker på andre.

Skrevet

Bare som en liten komentar. Jeg kan godt be folk jeg ikke er helt fornøyd med om å jobbe en helg hvis jeg har behov for folk. Selv om man har ting å utsette på arbeidet til en person er de sjeldent helt verdiløse.

Hvis du har fått høre ting du mener er helt galt synes jeg du bør spørre den som sa det. Det kan være en misforståelse, men det kan også være at du har områder der du bør forbedre deg. De fleste av oss har det. Ofte ser vi ikke selv hlt hvordan vi virker på andre.

?

Hun skal da ikke måte tåle usannheter om arbeidsutførelsen sin dersom dette ikke stemmer, og "å se hvordan man virker på andre" er da på ingen måte relevant her- med mindre du mener at hun burde ha smisket seg til bedre referanse og ikke vært seg selv?

Man skal heller ikke oppleve at man må fokusere altfor mye på hvordan andre oppfatter en på jobb. Dersom dette er tilfellet, så har man mest sannsynlig en ukultur som godtar janteloven, sosial kontroll som maktmiddel, og et dårlig psykososialt arbeidsmiljø.

Skrevet

Nei, man skal ikke tåle usanheter, men det er ikke bestandig arbeidsgiver og arbeidstaker har samme oppfattelse av hva som er "sannheten". En referanse fortelle hvordan han/hun oppfatter personen. Det er ikke sjelden det avviker litt fra hvordan personen oppfatter seg selv.

Skrevet

Jeg har vært referanse for en som jeg hadde litt problemer med å anbefale til andre. Hun gjorde forsåvidt en ok jobb faglig, men det var mange andre ting som gjorde at jeg ikke visste helt hva jeg skulle si. Men når jeg tenkte meg grundig om, så var det mye at vi ikke hadde personligheter som passet, og at hun gikk meg litt på nervene

Så når de ringte fra der hun hadde søkt jobb, så forholdt jeg meg ganske så nøytral og snakket om hennes faglige kvalifikasjoner. (hennes personlighet gjorde faktisk at hun ikke fungerte helt optimalt i jobben, så det er ikke helt irrelevant) Og da de spurte om hun hadde noen negative sider, så måtte jeg jo si det også... Men jeg fortalte henne etterpå hva jeg hadde sagt om henne, sånn at hun kunne forberede seg på utfyllende spørsmål om det på intervjuet.

Så jeg synes det er rart at din referanse gjorde ting på den måten de ble gjort... Men så tenker jeg også at det ikke er helt sikkert at dere har samme oppfatning om hvordan du fungerer i jobben...

Skrevet

Det høres fair ut #20. Og da har du også vist at du kan stå inne for det du har sagt med integritet. Dette er en ganske vanlig måte å gjøre det på.

Men #19; det skal ikke være slik at det du forteller i stor grad avviker fra det den ansatte selv tenker/ er klar over at er sine svakere sider. Om du er leder, så bør du i så fall jobbe litt med kommunikasjonen dere i mellom og ha flere medarbeidersamtaler.

Skrevet

Jeg skal gi noen eksempler.

La oss si jeg har en ansatt som gjør jobben sin greit nok. Hun trenger mer tid og hjelp enn de fleste andre for å lære nye ting, men har nå lært det. Hun er av dem som stadig er misfornøyd med ett eller annet og aldri er av dem som bidrar til at stemningen blir spessielt god.

Hvis hun da i en søknad beskriver seg selv som et possitivt menneske som lærer fort blir jeg selvfølgelig nødt til å si at det ikke er mitt inntrykk av henne hvis jeg blir spurt. Jeg vil likevel ikke si at det er noe jeg som arbeidsgiver burde tatt opp med henne for å påpeke at hun måtte endre.

Skrevet

La oss si jeg har en ansatt som gjør jobben sin greit nok. Hun trenger mer tid og hjelp enn de fleste andre for å lære nye ting, men har nå lært det. Hun er av dem som stadig er misfornøyd med ett eller annet og aldri er av dem som bidrar til at stemningen blir spessielt god.

Hvis hun da i en søknad beskriver seg selv som et possitivt menneske som lærer fort blir jeg selvfølgelig nødt til å si at det ikke er mitt inntrykk av henne hvis jeg blir spurt. Jeg vil likevel ikke si at det er noe jeg som arbeidsgiver burde tatt opp med henne for å påpeke at hun måtte endre.

Kanskje ikke, men du bør være ærlig på at det er noe du har fortalt, synes jeg. Dessuten er det vel ikke så ofte du får direkte spørsmål som er knyttet til søknaden? Det har ikke jeg fått de gangene jeg har vært referanse i hvert fall.

Og når jeg har ringt referansene til de som skal ansettes har jeg heller ikke spurt om konkrete utsagn stemmer... Men det er jo mulig andre gjør det på den måten.

Skrevet

Det er noe du absolutt bør ta opp og forhøre deg med den ansatte om, siden du nå vet at dere tydeligvis har svært ulike oppfatninger akkurat der. Om den ansatte lærer fort er jo ellers sjelden noe man kan ha noen mening om, det er jo noe som kan bevises eller motbevises.

Det høres ellers ut som om dere kanskje har ulike definisjoner av hva positiv og lærer fort egentlig innebærer? Så ta en prat.

Hvorfor oppga han/ hun deg som referanse forresten?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...