Lene~mor til tre Skrevet 23. mars 2012 #1 Skrevet 23. mars 2012 Synes det er kjempe vanskelig å vite hva jeg skal ha på snuppa. . Nå er det 14 grader ute, men litt skarp vår vind enda. Igår hadde hun på bomulls body/strømpebukse og bukse. Vårjakke med flece inni, ullsokker og flecebukse og bommulslue/votter. Har lammeskinn i sportsvogna å hadde et teppe på henne + vindtrekk på vogna. . Å hun var varm oventil. Har prøvd å ha henni i flecepose med bare strømpebukse på men da blir hun gjennomsvett i ryggen/kroppen. . Synes hun blir varm uansett hva jeg har på jeg, men synes det er for lite med bare bukse/strømpebukse siden hun bare ligger rolig i sportsvogn å liksom. . hun er vist varm av seg, har kun brukt dyna et par ganger. . I senga har hun kun sovet med pusj og tynn nattpose i hele vinter. . Nå bruker hun kun pysj helseteppe ellers koker hun :-P hehe
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2012 #2 Skrevet 23. mars 2012 Synes det er kjempe vanskelig å vite hva jeg skal ha på snuppa. . Nå er det 14 grader ute, men litt skarp vår vind enda. Igår hadde hun på bomulls body/strømpebukse og bukse. Vårjakke med flece inni, ullsokker og flecebukse og bommulslue/votter. Har lammeskinn i sportsvogna å hadde et teppe på henne + vindtrekk på vogna. . å hun var varm oventil. Har prøvd å ha henni i flecepose med bare strømpebukse på men da blir hun gjennomsvett i ryggen/kroppen. . Synes hun blir varm uansett hva jeg har på jeg, men synes det er for lite med bare bukse/strømpebukse siden hun bare ligger rolig i sportsvogn å liksom. . hun er vist varm av seg, har kun brukt dyna et par ganger. . I senga har hun kun sovet med pusj og tynn nattpose i hele vinter. . Nå bruker hun kun pysj helseteppe ellers koker hun :-P hehe Når hun blir for varm så har du for mye klær! Du må ta av minst ett lag. Det du beskriver er mer enn nok på min sønn på vinterstid... Det er jo som du sier varmt. Beskytter du mot vinden så trenger hun ikke mer enn to lag maks. Og du har 4-5?
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2012 #3 Skrevet 23. mars 2012 Oj, det hørtes mye ut! Min sønn er også en "varmeovn" i seg selv, så jeg kler på han lite. Mamma sier at jeg var likedan og hun sier hun var flau over å ta meg med i barnehagen siden jeg hadde så lite klær på... Min lille på snart 5 mnd har nettopp begynt med sportsvogn (han vokste plutselig ut av bagvogna...!). I dag hadde han kun på seg ullstilongs (av den tynne sorten), ullbody (også tynn) med en tynn genser over. Genseren er en hettegenser, så jeg droppet til og med lua. Istedet for at han hylskriker når han våkner (som han alltid gjør og som jeg etterhvert har skjønt skyldes at han er ALT for varm), så våknet han i dag med gurgling og han lå lenge og snakket med seg selv i vogna før han bestemte seg for å si ifra at han ville opp :-)
zassy☆ Skrevet 23. mars 2012 #4 Skrevet 23. mars 2012 Jeg synes også dette er så vanskelig! Men nå har jeg bytta ut ullposen til den tynnere med flis i (arvet så vet ikke helt hva den kalles?) Har på strømpebukse/body + tynn flisdress (og selvf luer, votter). Her er det ikke like varmt som hos deg, er rundt 8 grader. Hun var passelig varm da jeg tok henne opp i sta så håper jeg har funnet rette formelen nå, når det blir varmere blir det bare en tynn dress eller bare body/strømpis neddi tenker jeg. Man må vel bare kjenne etter, er de for varme/svette så fjern et lag klær.
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2012 #5 Skrevet 23. mars 2012 HI, du kler jo på henne alt for mye. Svetter hun, så betyr det enkelt at du har på for mye!! Du sier strømpebukse, bukse OG fleezebukse utenpå...14 grader? Ta det som et sikkert tegn når jenta di svetter. Da har du for mye. Du kler jo på som om det er minusgrader ute!
Matrosen og Meg:) Skrevet 23. mars 2012 #6 Skrevet 23. mars 2012 Her er sønnen min også veldig varm av seg, og jeg blir helt stresset av denne påkledningen. I dag har han sovet to timer ute i vogn, han hadde på seg strømpebukse, body, joggebukse, joggegenser og selvfølgelig en lue. Har gått over til vårlue nå. Han lå på et fleeceteppe og hadde vanlig dyne over seg. og han var ganske varm. Så fra nå blir det bare strømpebukse og joggegenser på disse varme dagene. Selvfølgelig body og lue, men ser nesten på det som en selvfølge. Jeg blir som sagt nesten stresset av dette, men jeg er mer redd for at han skal bli for varm, siden han er varm av seg er derfor livredd for at han har for mye klær og ringer bestemora hans for å få noen råd. Det ble ihvertfall for varmt med to lag i dag, så da må jeg minske litt.
Gjest <3gutt11&?2012+engler<3 Skrevet 23. mars 2012 #7 Skrevet 23. mars 2012 Hørtes da veldig mye ut HI, prøv å få av henne hvertfall 2-3 lag, og bukse utenpå strømpebukse når det er så varmt i lufta :-/ ungene her hadde nok kokt da Tipset mitt er heller å bruke bare strømpebukse, og om du synes hun virker litt kald på underkroppen med bare det, så legg over et fleespledd eller lignende, legg det så det kommer litt luft til på sidene, så blir det ikke for varmt eller for kaldt (er hvertfall det som løser det her) Om hun sover ute i vogna, så setter du jo bare vogna i ly fra vinden, så slipper du å tenke på at hun blir kald av det, så slipper du også å kle på så alt for mye Beste tipset er å kjenne på henne bak i nakken, lettest å finne ut om hun har det for varmt/kaldt, fikk også tips av helsesøster, om å kjenne på innsiden av lårene (utenpå strømpebuksa) om det er passe varmt der, eller litt for kald/varmt
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2012 #8 Skrevet 23. mars 2012 Du koker jo barnet ditt, HI !!! Alt for mye klær. Du sier jo selv at hun er varm av seg, likevel kler du på henne som det skulle vært 0 grader og at hun er kald av seg.... Kle av.... Ville du selv hatt på så mange lang i 14 grader?
Fru Monalisa Skrevet 23. mars 2012 #9 Skrevet 23. mars 2012 Jeg har kun på snuppa (5mnd) vanlige klær (body + sparkebukse) i vogna når hun skal sove når det er så varmt. Også en tynn bomullslue eller kyse. Som i dag da jeg satt henne litt opp, tok jeg på en joggejakke siden overkroppen kom ut og hun satt i skyggen. Var akkurat passe varm vil jeg si. Jeg har aldri brukt strømpebukse på henne under klærna (annet enn kjole). Vi har det jo godt og varmt inne og når vi har vært ute har hun ligget i dunpose, evt inntulla i et teppe de aller kaldeste dagene. Hun har aldri vært kald, men heller ikke så varm at hun har svetta. Hun blir UTROLIG grinete hvis hun blir for varm, f.eks. inne når temperaturen blir for høy og hun har kjole over strømpebukse og body.
Lene~mor til tre Skrevet 23. mars 2012 Forfatter #10 Skrevet 23. mars 2012 Hehe nå hadde hun kun på strøpebukse og bommulsbukse, sokker, body og vår ytterjakke + lue. Kun fleceteppe over seg i vogna/ rundt beina. . Å da ble hun bare litt varm i kinna/ansiktet men trot det er fordi hun hadde for tykk lue. . Må få kjøpt en tynnere en. Tok bort lammeskinnet å så nå sitter hun kun i åpen sportsvogn. . Synes jeg kler henne lite jeg iforhold til andre, var på barseltreff igår å da var det flere som fortsatt hadde voksipose og skinnpose. . Kun jeg som ikke hadde pose i vogna. . :-o hehe. Problemet er jo at det er kun midt på dagen det er så varmt, på morgenen var det jo bare 4 + ;-)
cent Skrevet 23. mars 2012 #11 Skrevet 23. mars 2012 Tenk på at mange har 16-17 grader på soverommet om natta og da har babyen gjerne på seg pysj og dyne. Når det er 14 grader ute trenger nok ikke babyen så voldsomt mye mer klær på enn når det er 16 grader inne - og så må man jo selvfølgelig ta hensyn til evt. vind og sol. Når det har vært 14 grader ute har jeg hatt lammeskinn, ullstrømpebukse, vanlig bukse, vanlig dyne og stormtrekket til vogna i tillegg til ei strikkajakke i ull (siden han gjerne veiver med armene utenfor dyna) og det virker passe på min gutt. Når det er kjøligere har jeg brukt en tynn ulldress over ullstrømpebukse og ullbody og det virker passe.
Lene~mor til tre Skrevet 23. mars 2012 Forfatter #12 Skrevet 23. mars 2012 Hadde snuppa mi hatt på alt det der hadde hun vært som en kokt hummer. . Hehe. Ull kan hun ikke ha på inntil kroppen da får hun eksem/utslett og blir varm. . Ikke kan hun ligge på lammeskinn eller ligge i flecepose/vognpose nå heller. . Det blir for varmt, dyna å blir for varm. Idag var hun våken når vi trilla da, hadde kun flece teppe over seg å kun tynn bommulsbody/strømpebukse og bukse + vårjakke og lue. Trenger kanskje ekstra teppe om hun sovner. Ingen underlag i vogna, å stormtrekk over da for å beskytte mot den skarpe vinden ;-) jeg har på like mye som henne selv og er varm når jeg går eller er i sola/står i le men merker fort at det blir litt kjølig i skyggen og hvis jeg sitter helt rolig.
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2012 #13 Skrevet 24. mars 2012 Tenk på at mange har 16-17 grader på soverommet om natta og da har babyen gjerne på seg pysj og dyne. Når det er 14 grader ute trenger nok ikke babyen så voldsomt mye mer klær på enn når det er 16 grader inne - og så må man jo selvfølgelig ta hensyn til evt. vind og sol. Når det har vært 14 grader ute har jeg hatt lammeskinn, ullstrømpebukse, vanlig bukse, vanlig dyne og stormtrekket til vogna i tillegg til ei strikkajakke i ull (siden han gjerne veiver med armene utenfor dyna) og det virker passe på min gutt. Når det er kjøligere har jeg brukt en tynn ulldress over ullstrømpebukse og ullbody og det virker passe. Så mye når det er 14 grader?? Hvor mye har du på når det er 10 minus da?????
Gjest stårma Skrevet 24. mars 2012 #14 Skrevet 24. mars 2012 Her er det også varmt, ca 15-16grader og sol i går. Lillegull på 7,5måneder som sitter i sportsvogn hadde på seg bomullsbody&strømpebukse, snekkerbukse, nøstebarn ullfleecedress, tynn ulllue og ullsokker. Nøstebarn ullflecedressen har vi brukt i hele vinter med varme klær under. I vognen har han en tynn vognpose som jeg åpner opp på sidene. Han var helt perfekt kledd i går, høres kanskje mye ute sammenlignet med noen av dere over, men for mitt barn så var han blid og fornøyd og helt passe varm i nakken i går. Har kjøpt en vårjakke fra cubus som jeg tenker at vi skal begynne med nå, da tenker jeg ha på han ca det samme som i går bare bytte ut dressen med jakke. Alle barn er forskjellige, ikke døm andre så mye! Er så mange bedrevitere her. Husk på at det er forskjell fra baby til baby, og det er forskjell om de sitter i sportsvogn eller ligger i bagvogn, og det er forskjell fra vogn til vogn om hvor lun den er.
Gjest stårma Skrevet 24. mars 2012 #15 Skrevet 24. mars 2012 Husk også på at vi mammaene beveger oss mer når vi dytter rundt på vognen med solen stekende i ryggen;) mens babyene ligger relativt stille oppi vognen. Jeg synes det er bedre å ha på litt mye klær og flere lag, så kjenner jeg på han og åpner opp eller kler av litt underveis.
cent Skrevet 24. mars 2012 #16 Skrevet 24. mars 2012 Tenk på at mange har 16-17 grader på soverommet om natta og da har babyen gjerne på seg pysj og dyne. Når det er 14 grader ute trenger nok ikke babyen så voldsomt mye mer klær på enn når det er 16 grader inne - og så må man jo selvfølgelig ta hensyn til evt. vind og sol. Når det har vært 14 grader ute har jeg hatt lammeskinn, ullstrømpebukse, vanlig bukse, vanlig dyne og stormtrekket til vogna i tillegg til ei strikkajakke i ull (siden han gjerne veiver med armene utenfor dyna) og det virker passe på min gutt. Når det er kjøligere har jeg brukt en tynn ulldress over ullstrømpebukse og ullbody og det virker passe. Så mye når det er 14 grader?? Hvor mye har du på når det er 10 minus da????? Det er ikke så fryktelig mye med vanlig dyne, body, strømpebukse og ei tynn strikkajakke altså. Til forskjell fra hva man har på når man sover inne har han da på seg ei jakke i tillegg. Syns ikke det er greit at de skal ligge og veive uten jakke i friluft, da blir det fort trekk på overkroppen og man kan fort bli forkjølet, i hvert fall blir jeg det om jeg er kledd for tynt på overkroppen på våren. For å svare på spørsmålet ditt, når det er 10 minus har jeg lammeskinnsposen, ullstilongs, ullbody og en tynn ulldress og det er mer enn varmt nok.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå