Gå til innhold

Flytte til oslo med småbarn?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har ikke barn, men bor i Oslo. Er selv innflytter, og elsker byen! Selv om man ikke har nettverk, så kryr det av mennesker her i samme situasjon! Det er så mange steder du kan møte folk i samme situasjon som deg selv! Jeg ville ikke nølt med å flytte! Jeg sa til meg selv da vi flytta hit, at vi kan jo alltids bare flytte hjem igjen hvis vi ikke trives :) Det ble aldri aktuelt, for vi stortrives i byen :)

Jeg håper på å få barn snart, og har ingen betenkeligheter med å la barn vokse opp i Oslo. Det er fantastiske muligheter for barn her, masse å være med på. Som skogsjente elsker jeg marka, og bor rett ved markagrensa. Elsker det faktum at jeg bor en liten t-banetur utenfor sentrum, men kan allikevel rusle opp i skogen og tenne bål! Fantastisk :) Jeg kan gå ut av døra, gå i 10 minutter så er jeg i tetteste skogen og kan gå og gå uten å møte folk. Eller jeg kan hive meg på banen, være i sentrum på 15 minutter og benytte meg av alle sentrums fabelaktige tilbud. Oslo er bare <3 :)

Jeg er enig med SpirenMin. Oslo er en fantastisk by, og spesielt til hovedstad å være. Det er ikke mange hovedsteder som kan skilte med så bra og enkel tilgjengelighet til marka, og flotte boområder med grøntarealer i nærheten.

Det også en sannhet med modifikasjoner, og en litt overdrevet at alle de gode skolene ligger i områder der det koster 5 mill for å bo synes nå jeg da. Men det kommer kanskje an på hva man mener med "de gode skolene"...?

Jeg ville definitivt søkt på jobben hvis jeg var deg, og vurdert å flytte hvis du får. Det er jo uansett sånn at det ikke trenger å være en permanent avgjørelse for all fremtid. Trives du ikke, og vil hjem igjen, er jo det fullt mulig også. =)

Oslo har et utrolig skarpt skille mellom øst og vest. Hvis man kan tenke seg å bo på østkanten og benytte skolene der, så gjør man selvfølgelig det. Men uansett så må man regne med mindre kvadrat og dårligere standard. Litt trist når man skal skape et hjem for sine barn.

#5:

Jeg må si meg uenig der. Det er skille mellom øst og vest, men skarpt er det ikke. Dessuten er det mange områder som ikke er verken øst eller vest, og hvis du med øst mener områder dominert av innvandrere, så finnes det mange områder i "øst light" som er befolket av fin blanding av forskjellige kulturer, noe som gir gode oppvekstvilkår. Jeg liker tanken på at mine fremtidige barn kommer til å vokse opp vegg i vegg med både helnorske barn og barn med annen bakgrunn. Hva kan vel være bedre enn for barn å lære at folk er forskjellige, og at man kan komme godt overens allikevel?

Jeg ville nok ikke flyttet til de områdene hvor norsk er i mindretall, men det finnes så utrolig mange områder hvor det ikke er tilfelle.

Og ang kvadrat og standard: Velger man å bo på vestkanten så må man opp i pris for å få en noenlunde levelig størrelse på leiligheten. Men velger man nord, øst eller sør i Oslo så får man mye mer for pengene. Jeg bor i sør-Oslo, innenfor banen så det er superenkelt å komme seg rundt, men allikevel langt nok unna sentrum og vestkanten til at vi fikk kjøpt en 4-roms for under 2 mill! Til sammenligning så bodde vi nærmere sentrum og der ville vi fått en 2-roms for den prisen, med lavere standard, uten balkong, med parkeringsproblemer, bråk i gatene osv. Her er det som på landet, og jeg elsker det :)

Det er jo selvfølgelig veldig forskjellig hvor man ønsker å bo, og hva man ønsker å ha rundt seg... Hvis man bruker litt tid på å bli kjent i byen før man kjøper leilighet så slipper man å ende opp i en del av byen som man kanskje ikke trives 100% i.

Kom til Oslo, HI, det er absolutt verdt et forsøk! Ihvertfall hvis det er drømmejobben! Som jeg og en annen sa lenger opp, det er jo bare å flytte igjen hvis man ikke trives! Er jo mange år til poden din begynner på skolen, ingen fare å flytte da :)

Annonse

bodde ioslo, men flyttet ut da vi fikk barn. kunne aldri tenkt meg å la barna mine vokse opp i oslo.

Jeg selv har vokst opp der (grünerløkka) og det er ikke ett bra miljø for barn der.

Har også venner fra flere andre steder i oslo og ville ikke latt mine barn vokse opp der heller.. Men det er min mening.

Sånn vi bor nå er det bare en time med tohg til oslo, så ville heller ha satset på å bo litt utenfor å ta toget til jobb. mange som gjør det.

Gjest Juliea+gullet07.03.11

Født og oppvokst i Oslo elsker byen! Flytter til Lambertseter mistenkelig med datteren min, masse grønt områder der, gode skoler!! Ikke utpreget østkant i det hele tatt, men gode priser på leiligheter og masse flotte rekkehus. Kort tur med banen til byen der at er alle tilbud en kan ønske seg. Søk på jobben lykke til og velkommen til Oslo! :)

Oslo har et utrolig skarpt skille mellom øst og vest. Hvis man kan tenke seg å bo på østkanten og benytte skolene der, så gjør man selvfølgelig det. Men uansett så må man regne med mindre kvadrat og dårligere standard. Litt trist når man skal skape et hjem for sine barn.

Tull, det er ikke et 'skarpt' skille og både Oslo skoler fra øst og vest skåret høyt i nasjonaletester - Oslo kom best ut av landsdeler når det gjaldt testene.

Dette skillet er skapt dersom du sammenlikner feks Frogner og Grønland, men det finnes mange områder i indre oslo som er verken/eller, Dvs at de befolkes stort sett av middelklasse med penger samt som det geografisk og kulturelt er mer "øst", feks sagene, torshov, st hans haugen, Nydalen etc.

Vi bodde i Oslo når førstemann ble født, og flyttet når han var ca året.

Kunne ikke tenke meg å bo midt i byen med barn. Jeg liker å føle at det er trygt å slippe barna ut for å leke i hagen, eller på lekeplassen. Det går ikke i sentrum av Oslo.

Men, det går helt utmerket an å jobbe i Oslo og bo i en av kommunene rundt byen. Vi flyttet nordover, og bruker ca en halvtime til byen (vest/sør for Oslo er det fryktelig mye kø)

Jeg stortrives med denne løsningen.

Vi bor på et sted hvor mange er innflyttere, og når mange er i samme situasjon så er det mye enklere å bygge seg et nettverk.

Samtidig bor vi så nærme byen at det fortsatt er mulig å ta seg en tur på kafe eller ut på byen om man vil det.

Oslo er en fin by, vi har bodd her i 12 år nå på litt forskjellige plasser.

Bodde her før vi fikk barn og nå mens barna er små.

MEN, det er et stort men. Jeg vil aldri la barna mine vokse opp og gå på skole i Oslo, av flere grunner, så vi vurderer å flytte ut av byen snart fordi barna har blitt større. Jeg har selv jobbet som lærervikar både i Oslo og utenfor byen. Som lærervikar i Oslo ble jeg kjempesjokkert over tilstandene på noen av skolene og bestemte meg for aldri å utsette mine barn for noe sånt. Og dette var ikke østkantskoler altså.

Men det kan hende vi bosetter oss et lite stykke utenfor Oslo slik at vi har mulighet til å jobbe i byen, men uten at barna må vokse opp her.

Hvis du vil bo nær sentrum anbefaler jeg Sagene, St hanshaugen eller Grünerløkka.

Hei! Jeg tenker det er fordeler og ulemper med Oslo akkurat som det er fordeler og ulemper med bygda - det fine er at du ikke trenger bli om dere ikke trives! Ta sjansen, synes jeg!

For ordens skyld, jeg er opprinnelig fra landet selv, men har bodd i Oslo i mange, mange år, og kunne ikke tenke meg å bo noe annet sted, ikke i Norge ihvertfall. Har et barn på 2, og det er helt topp! For meg er det noen ting som utmerker seg som bra med å bo i byen med småbarn. Det første er at det er utrolig mye som skjer av aktiviteter, teater, museer, alt du kan drømme om, vi er på noe nytt hver helg nesten og trives veldig med det! En annen ting er at det er utrolig mye folk i samme situasjon, så det er aaaaaldri tomt på lekeplassen. Sammenlignet med der hvor mine foreldre bor (de bor i hvert sitt lille tettsted) så er det en drøm, det finnes jo knapt lekeplasser der hvor de bor, fordi alle leker hjemme i hagene sine. Mens her hvor vi bor er vi ti minutter unna den store lekeplassen i Sofienbergparken, og der er det action dagen lang. For det tredje er det veldig sosialt å bo i blokk, når vi kommer hjem fra barnehagen er det bare å slå seg ned i bakgården, også får vi selskap ganske kjapt! Det passer ihvertfall meg bra!

Klart det er negative ting ved å bo i byen, slik som noen nevner at barna ikke kan gå alene ut. Men ærlig talt, jeg ville ikke sluppet sønnen min ut alene der moren min bor heller, ihvertfall ikke på flere år ennå! Jeg tror heller ikke du trenger bekymre deg over at det skjer mye "dritt" som noen skriver - klart det skjer, men det skjer som regel med fulle folk midt på natta. Så det er igrunn lett å styre unna. Det skjer forøvrig endel dritt på bygda og, så jeg ville ikke latt det stoppe meg. Vedrørende gode skoler og slikt, så tror jeg det varierer mye, og vi er litt avventende på den fronten. En fordel med å være i indre øst slik vi er, er at skolene visstnok får endel ressurser for å motvirke problemer knyttet til f.eks. mange etnisiteter, og at de dermed fungerer ganske bra. Men dette har jeg ærlig talt ikke satt meg ordentlig inn i ennå, vi har bestemt oss for å se an til det blir mer aktuelt. Jeg registrerer imidlertid at naboenes barn går på lokale skoler, og flere av disse naboene er meget ressursterke folk (jeg mener ikke nødvengivis økonomisk sett, men utdannigsmessig etc).

En annen ting er selvsagt at man kanskje må bo på mindre plass, men for meg veier det glatt opp for at jeg bor ti minutter unna alt det morsomme som skjer i byen, at jeg kan rusle til sentrum, gå til jobb og i det hele tatt være nær der ting skjer. :)

Oslo er vel en helt grei b,har bodd her i 30 år.Men mange områder jeg absolutt IKKE ville bodd og latt barna mine vokse opp.. Mortensrud,Bjørndal,Sentrum.Grorud,Tveita osv.Du burde være forsiktig med hvor du velger å flytte,eller så vokser barna dine opp midt i ghettoen..

personlig skulle jeg ønske jeg var vokst opp utenfor Oslo..

Annonse

Oslo er vel en helt grei b,har bodd her i 30 år.Men mange områder jeg absolutt IKKE ville bodd og latt barna mine vokse opp.. Mortensrud,Bjørndal,Sentrum.Grorud,Tveita osv.Du burde være forsiktig med hvor du velger å flytte,eller så vokser barna dine opp midt i ghettoen..

personlig skulle jeg ønske jeg var vokst opp utenfor Oslo..

Hva er galt med Bjørndal egentlig? Er selv vokst opp der, og foreldrene mine bor der enda. Har hatt en helt super oppvekst der, og skjønner ikke hva du mener er galt med stedet?

Bjørndal er egentlig et flott sted..men du risikerer at barnet ditt er den eneste norske i klassen.Ikke misforstå,jeg er ikke rasist.Mannen min er ikke norsk selv.Desverre så flytter flere og flere nordmenn fra Bjørndal nettopp pga dette problemet..Min beste venninne flyttet akuratt derfa da det var 2 norske i sønnen sin barnehage.De var også den eneste norske familien igjen i gata.. integrering er flott...men jeg synes det er synd at prosentandelen innvandere er så stor der.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...