msunicorn Skrevet 23. mars 2012 #1 Skrevet 23. mars 2012 Hittil har det ikke vært spesielt koslig. Første 6 ukene hadde jeg et åpent blødende sår på ene brystvorta. Så har jeg hatt problemer med utdrivningsrefleksen, og denne gangen er det puppenekt som er problemet. Blir stressa av mindre. Av og til skal hun ha annenhver time, men plutselig når hun legges til blir hun rasende! Så prøver jeg å vente til det har gått 3-4 timer,men da blir DET feil også. Resultatet blir vond brystspreng. Og hver gang det er tid for amming blir jeg anspent og nervøs, for man vet aldri om hun vil ha eller ikke. Kos med amming...
Mamma4livet Skrevet 23. mars 2012 #2 Skrevet 23. mars 2012 Dersom det er en trøst så er det helt vanlig med problemer i starten. Jeg hadde også svært såre bryster, 2 brystbetennelser som resulterte i synkende produksjon. Har også slitt med utdrivningsrefleksen fordi jeg gruer meg for å amme fordi det gjorde så vondt. Trøsten er at det går seg til, men her er noen råd: 1. Prøv å slappe av når du ammer. Tenk på noe som gjør det avslappet. 2. Få lege/helsestasjonen til å skrive ut sprayen Syntocinon. Denne er veldig effektiv å bruke for å få melka raskt i gang når jenta di er utålmodig. 3. Prøv å tilby brystet ditt før hun blir for sulten eller trøtt. Jeg vurderte sterkt å slutte når gutten min var få uker fordi jeg gråt av smerte når jeg ammet, men i dag går det superfint. Jeg er glad jeg holdt ut da det nå er koselig å amme og VELDIG praktisk. (ser hvor mye styr det er for andre mødre som må varme mat, dag og natt) Stå på! Klem
Balder911 Skrevet 23. mars 2012 #3 Skrevet 23. mars 2012 Amming er nok veldig psykologisk:) Har slitt med mye av det samme som du, men har kjempet meg i gjennom, og nå er det finest i hele verden:) Virker som de små har kort vei fra "jeg får ikke ned en dråååpe melk til" til " herregud jeg dør av sult" Her er den perioden på ca 30 sekunder, man kan bli stresset av mindre.. Forstår deg så godt! Forsøk å legg til ofte, ved minste tegn på at hun ikke vil, så avbryt. Senk skuldrene og tenk at du fikser dette, det er du som er voksen og hun som er liten og uforutsigbar. Jeg prater også mye med min, sier sånn "akkurat nå forstår jeg ikke hva du vil, men jeg gjør så godt jeg kan" "dette her fikser vi, ta det med ro" Hjelper nok på min psyke, samtidig tror jeg de kjenner at man gjør alt man kan og er rolig. Hun blir kanskje litt for sulten om du venter 4 timer? Om min blir det blir det helt kaos, da skriker han seg i søvn, og sover 15 min før han spiser. Og da er han glupsk, svelger luft og kaster opp etterpå. Så min erfaring er at å utsette lenge blir verre. Om utdrivningsrefleksen krangler kan du få tak i Syntocinon, og bruke det i situasjonene hvor du kjenner at pulsen stiger og melken gjemmer seg i ryggraden;) Noen bebiser har også et tydligere språk enn andre, alle er forskjellige. Du har kanskje fått en med litt vilje som snakker med store bokstaver? Vår er litt sånn, og de dagene som funker best er de dagene jeg har han sjalet og kan være oppmerksom på de minste signalene før de eskalerer. Da er jeg tidligere på, og han rekker ikke å hisse seg opp før han får brystet. Det er heller ikke sånn at bebiser er sultne til eksakt samme tidspunkt hver dag og spiser med samme mellomrom mellom hver amning. Noen ganger tar de mye, andre ganger mindre og her må man stole på barnet. Når variasjonen kan være fra 20 til 170-200 ml pr måltid (gjennomsnitt 75 ml) sier det seg selv at de noen ganger går lengre mellom måltidene og andre ganger er sultne etter en time. Kanskje hun også tar brystet en gang i blant for kos, nærhet? Er ikke bare mat i brystet, husk det:) Angående brystspreng- forsøk å håndmelke ut det verste når det går så langt slik at du unngår problemer(stokninger) og baby slipper unna en masse formelk som kan lage litt tøys i magen. Dog ikke mye slik at du øker uten å behøve det Bare noen tanker:) Men du- det er ikke lett, og alle mor-barn par har en ulik amningssituasjon. Lett å tenke at alle andre får det til, men sånn er det ikke. Jeg har foreksempel liggeammet i 3 hele måneder pga kraftig utdrefleks før det løste seg for oss, det krever litt logistikk;) Du er superflink, og når det først løser for dere kommer du ikke til å angre! Senk skuldrene, tenk på at ingen barn sulter i hjel, og at jo større hun blir, jo mer kompetent blir hun også. Amning er ikke noen man kan, det er noen man lærer seg sammen med baby, og som tar ulik tid for ulike bebiser. Samspillet mellom dere vil bli bedre om du tror på deg selv og på at hun vet hva som er best for henne! Lykke til, jeg heier på deg:)
*Melody* Skrevet 23. mars 2012 #5 Skrevet 23. mars 2012 Trådstarter... jeg vil bare si at det der er som å høre min historie. Mini er 8 mnd nå og flaskeunge. Den første uken hadde jeg også blødende sår på brystvortene. Helt grusomt vondt og han fikk blod i melka og gulpet brunt... Men etter første uken så gikk det greit. Da han begynte å nærme seg 6 uker ble han utålmodig ved puppen og utdrivingsrefleksen min ble hemmet av det pga stress. Det kunne faktisk ta så mye som 4min på det verste før melka kom og ungen strevde og strevde. Jeg gruet meg som mannen med ljåen hver gang jeg skulle amme og det gjorde bare saken verre. Da han var 7 uker fikk jeg syntocinon nesespray hos legen. Vindundermiddel? Ja... i 2 uker ca. Og man bruker hjerne en hel sånn i uken. Til slutt funket ikke den noe særlig heller.. Med en unge som spente seg bakover som en banan ved puppen hver gang det skulle ammes og bare kranglig og tårer for begge to så fant vi ut at vi skull prøve flaske. Fikk et nyt liv for å si det sånn. Pumpet til han var 4mnd og blandet med mme og frøs litt ned. Han fikk daglige mengder med mm frem til han var 6mnd iblandet melk og grøt. Etter vi starter med mme sov han fort hele natten også. Du må gjøre det du mener er riktig. Kan godt hende dette løsner seg for deg og at ammingen fungerer. Men når du verken du eller ungen trives lengre etter en stund med prøving så er det ingen skam å begynne med flaske. Blir folk av flaskebarn også. Husk at pumpa ikke blir utålmodig ...men det er veldig slitsomt i lengden det også. Tar mye tid. Men jeg fikk lettet samvittigheten fordi da visste jeg a han fikk inder litt mm også. Er jo voldsomt ammepress syns jeg. Men er jo bra med amming Lykke til )
to tettitett Skrevet 23. mars 2012 #6 Skrevet 23. mars 2012 Har slitt med noenlunde det samme... Syns heller ikke det er superkos, skulle så veldig gjerne hatt den rolige fine stunden med jenta mi... Mitt 'triks' har vært å bruke smokken. Gir mat før hun bikker over, lar det gå mellom to og tre timer mellom hver amming... Merker jeg at hun er urolig, trykker jeg inn smokken slik at hun roer seg inntil brystet, ut med smokk, inn med pupp... Då suger hun allerede.. Gjentar prosedyren noen ganger, til melken kommer og då ordner det seg som regel.. Er hun fortsatt urolig, ammee jeg gående/ byssende... Det har blitt bedre og bedre, nå må jeg bare gjøre dette av og til... Jeg ønsker å fullamme pga mye eksem i familien og min største er hardt rammet... Ellers hadde jeg sikkert gitt opp... Men trøsten er ihvertfall som flere skriver at ting blir bedre og det er herlig å oppleve at det faktisk er kos også, at jenta mi nå kan ligge ved brystet og snakke og smile å spise litt i tillegg:-) Håper det ordner seg for deg! Er kjempeslitsomt!
Cimorene Skrevet 25. mars 2012 #8 Skrevet 25. mars 2012 (endret) Varme omslag på brystene før amming kan være et lurt triks for å få i gang utdr.refleksen raskere, varme vaskekluter funker fint. Og å håndmelke litt før du legger babyen til. Men mme er jo bra for babyen det også, og det å kose med babyen i armkroken mens h*n får flaske er jo et godt alternativ til at du skal sitte der og være i helspenn av smerter. Babyen merker lett at du er stresset og reagerer jo på det. Og ikke la noen presse deg til å amme hvis du egentlig ikke vil, babyen din kan merke det og tro at det h*n du avviser. Man må ikke på død og liv amme for å være en god mor altså. Endret 25. mars 2012 av Cimorene
msunicorn Skrevet 25. mars 2012 Forfatter #9 Skrevet 25. mars 2012 (endret) takker for svar. Kjekt med gode råd og å vite at flere har vært borti problemet. Her er det fortsatt ammetrøbbel, hvis jeg kan kalle det det. Har denne nesesprayen i hus, men først må jeg jo vite om hun vil ha mat! Igår så hadde det gått 3 timer siden siste amming. Så våkner hun, jeg tar spray for jeg regner med at hun er sulten. Men NEIDA, hun bøyer seg bakover og raser mens melka bare renner. Gøy!...Not.. Resultatet blir steinharde og vonde bryst. Så kan hun sovne og sove i 15 min, og hvis jeg da legger henne til så kan hun spise. Mens jeg sitter der med hjertet i halsen og holder pusten. Idag så ville hun ikke ha mat igjen, prøvde flere ganger men hun bare skreik. Gikk vel 4 timer så ville hun ha litt, men hun var ikke fornøyd, ville helst ha sluppet så det ut til. Senere prøvde jeg flere ganger med neste måltid..da hun endelig tok puppen da ammet jeg henne leenge og begge puppene ble tømt. Jeg vet jo at jeg bare må slappe av og heller prøve igjen senere når hun ikke vil ha, men jeg blir bare stressa og lei meg. GLEDER meg til hun begynner med brødskive og KUmelk Endret 25. mars 2012 av msunicorn
msunicorn Skrevet 26. mars 2012 Forfatter #11 Skrevet 26. mars 2012 Hvor gammel er frøken? Hei! Hun er 3 mnd og 1 uke..
81-Mamma<3<3 Skrevet 26. mars 2012 #12 Skrevet 26. mars 2012 Utdrivningstips: maser brystvorten litt, Evt stryk hånda litt over brystet mens du har klærne på (da blir du ikke sår). Vent litt,- ett lite min kanskje, og klem på brystvorten for å se om det kommer melk! På kyr må man også få i gang utdrivningsrefleksen, dette gjøres ved at man vasker kjapt juret rent før maskinene settes på. Men det går en liten stund før kroppen reagerer! Det er lett at man legger ungen til for tidlig, da får den ingen melk og blir urolig. Og du blir sår!! Og husk å lufttørke puppene! La de gjerne henge ute så mye som mulig
msunicorn Skrevet 27. mars 2012 Forfatter #13 Skrevet 27. mars 2012 Takk for tips. Har jo prøvd dette også uten særlig hell. I utgangspunktet så har utdrivningsrefleksen min vært kjempebra, men etter at jeg ble syk for 14 dager siden så har jeg hatt trøbbel. Går jo bra bare jeg slapper av, men nå for tida er det helt umulig ettersom ungen tydeligvis ikke har matlyst. Jeg er vant til å amme hver andre eller tredje time men nå så vil hun ha bare hver 4-5 time, under tvil ser det ut til. Blir stressa av det jeg, at 90 % av gangene jeg prøver å legge henne til så vil hun ikke ha. Gruer meg noe helt j..... til å amme. Så vil hun ha bare en pupp så det blir lenge mellom-og steinhard og vond pupp. Må være en elendig mor som ikke klarer å se tegn på at hun er sulten sikkert. Fullammet mitt første barn i 6 måneder nesten uten problemer så kjenner jeg er bitter og lei meg. Lurer på om det er flere med barn på samme alder som gir ammer med 4,5 til 5 timers mellomrom?..Jeg må jo bare regne med at hun rett og slett ikke er sulten når hun ikke vil ha.
Balder911 Skrevet 27. mars 2012 #14 Skrevet 27. mars 2012 Hvordan spiser hun på natten? Har så kyst til å gi deg en klem:) Har akkurat hatt de samme tankene, men har kommet over de. Går hun opp i vekt som hun skal?
msunicorn Skrevet 27. mars 2012 Forfatter #15 Skrevet 27. mars 2012 Ammet 00.30 og 05.00 inatt. Virket ikke særlig interessert den siste gangen. Så nå er det snart 4,5 time siden sist og jeg har nettopp tilbydd mat, men neiida:( En uke siden 3mnd-kontroll og der var vekta normal, men skal innom helsestasjonen og veie henne iløpet av uka, for å se om hun legger på seg. Gjør hun det så har vel jeg en slags super-mettende melk da, ettersom det går så mange timer mellom..
Cimorene Skrevet 27. mars 2012 #16 Skrevet 27. mars 2012 Husk nå på at som babyen blir eldre, så blir sugeteknikken deres bedre og mer effektiv og magesekken større, så de trenger ikke melk like ofte og spiser kjappere enn før. I begynnelsen tok en ammerunde over en time hos meg, med ny runde annenhver time, men nå (5 mnd) tar det knapt ti minutter med ny runde sånn ca hver tredje time (varierer veldig, fra 5 timer på formiddagen, til en time på kvelden). Så lenge babyen din trives og vokser som normalt, spørs det om du bekymrer deg for mye. Forsøk å håndmelke ut en del melk hvis du får brystspreng. Eller gjør det der tulipangrapet. Hvis brystet er stramt og hardt, så vil jo det være mye verre for babyen din å få ordentlig tak og det vil være vondt for deg. Ikke tving barnet til brystet, det kan føre til brystvegring, men heller tilby ofte. Se på ammehjelpens sider, der er det mange gode råd å hente. Lykke til, det går seg ofte til. Du er absolutt ikke den eneste som plages.
msunicorn Skrevet 27. mars 2012 Forfatter #17 Skrevet 27. mars 2012 Husk nå på at som babyen blir eldre, så blir sugeteknikken deres bedre og mer effektiv og magesekken større, så de trenger ikke melk like ofte og spiser kjappere enn før. I begynnelsen tok en ammerunde over en time hos meg, med ny runde annenhver time, men nå (5 mnd) tar det knapt ti minutter med ny runde sånn ca hver tredje time (varierer veldig, fra 5 timer på formiddagen, til en time på kvelden). Så lenge babyen din trives og vokser som normalt, spørs det om du bekymrer deg for mye. Forsøk å håndmelke ut en del melk hvis du får brystspreng. Eller gjør det der tulipangrapet. Hvis brystet er stramt og hardt, så vil jo det være mye verre for babyen din å få ordentlig tak og det vil være vondt for deg. Ikke tving barnet til brystet, det kan føre til brystvegring, men heller tilby ofte. Se på ammehjelpens sider, der er det mange gode råd å hente. Lykke til, det går seg ofte til. Du er absolutt ikke den eneste som plages. Tusen takk for svar! Skjønner at hun kanskje ikke trenger å suge like lenge som før, men syns at 1-2 minutter er for lite. Når brystet er fullt så blir det vanskelig for henne å svelge unna når utdrivningsrefleksen kommer for fullt, det fører ofte til at hun ikke vil ha mer, men blir sint.. Men så lenge hun legger på seg så er det klart at jeg bekymrer meg unødig. Må si at jeg har blitt skikkelig deppa av dette. Sårt at ikke ammingen går som smurt og at vi begge koser oss med det.
Cimorene Skrevet 27. mars 2012 #18 Skrevet 27. mars 2012 Tusen takk for svar! Skjønner at hun kanskje ikke trenger å suge like lenge som før, men syns at 1-2 minutter er for lite. Når brystet er fullt så blir det vanskelig for henne å svelge unna når utdrivningsrefleksen kommer for fullt, det fører ofte til at hun ikke vil ha mer, men blir sint.. Men så lenge hun legger på seg så er det klart at jeg bekymrer meg unødig. Må si at jeg har blitt skikkelig deppa av dette. Sårt at ikke ammingen går som smurt og at vi begge koser oss med det. Mm, sterk utdrivingrefleks... Jeg også har det. Jeg Må håndmelke/pumpe ut hvis brystet er for fullt, ellers så er det som om babyen min "drukner" i melka. Hun må jo i så fall styrte melka og får det ofte i halsen, og plages da også med luftplager. Vi plagdes også med at jeg hadde for mye melk og så tok det litt tid før utdrivingsrefleksen kom seg i gang, men den var sterk når den først kom. :/ Les på denne linken: http://ammehjelpen.no/artikkel/69/Brystspreng-mye-melk-og-overproduksjon Min brukte leppene sine som en ventil, for å bremse ned melka. Altså at hun knep igjen leppene sine hardt rundt brystvorta, det var dritvondt! Men har fått ned produksjonen til et greit nivå nå, så amminga de siste mnd har vært en drøm.
msunicorn Skrevet 27. mars 2012 Forfatter #19 Skrevet 27. mars 2012 Ja det spørs om jeg har mye melk for det andre brystet lekker bestandig når hun dier av det ene. Hun har alltid hatt problemer med å svelge unna når den verste strømmen kommer. I det siste så har hun tydelig luft i magen under amming, syns noen ganger at hun begynner å prompe allerede før hun har rukket å suge noe som helst. Isted når jeg ammet henne(etter 5 timer siden sist) så fikk hun store problemer med å svelge når melka kom for fullt, begynte å ta i, og bæsjet skikkelig. Da ville hun ikke ha mer. Den ammestunden varte ikke mange minuttene. Og puppen min virket nesten like full etterpå.
Cimorene Skrevet 27. mars 2012 #20 Skrevet 27. mars 2012 Ja det spørs om jeg har mye melk for det andre brystet lekker bestandig når hun dier av det ene. Hun har alltid hatt problemer med å svelge unna når den verste strømmen kommer. I det siste så har hun tydelig luft i magen under amming, syns noen ganger at hun begynner å prompe allerede før hun har rukket å suge noe som helst. Isted når jeg ammet henne(etter 5 timer siden sist) så fikk hun store problemer med å svelge når melka kom for fullt, begynte å ta i, og bæsjet skikkelig. Da ville hun ikke ha mer. Den ammestunden varte ikke mange minuttene. Og puppen min virket nesten like full etterpå. Få hjelp av en ammehjelper. De har skikkelig god peiling, og man kan ta det over tlf, mail eller de kan komme på besøk til deg. Jeg fikk null hjelp fra helsestasjonen min, de så det ikke som et problem siden jeg jo hadde mye melk og babyen la på seg bra. Etter hjelpa, og etter at produksjonen har avtatt litt slik at den er i takt med babyens appetitt, så ser jeg stor forskjell. Babyen min plages nesten ikke med luft lenger, gulper mye mindre, er mer rolig og jeg har ikke vondt lengre ved amming og plages ikke lenger med brystspreng.
msunicorn Skrevet 28. mars 2012 Forfatter #21 Skrevet 28. mars 2012 Var på helsestasjonen igår og veide frøkna og snakket med jordmor. Hun hadde lagt på seg 120 gram på 1 uke, noe som var innenfor det ønskelige. Så skal veie igjen om en uke. Jordmor sa at det ikke var "etter boka" at det gikk 4-5 timer mellom ammingene, men hun sa at så lenge babyen virker frisk og rask og har våte bleier så måtte jeg bare slappe av og la det gå så lang tid. Selvfølgelig tilby brystet tidligere også, men ikke tvinge henne hvis hun ikke ville ha. I går og inatt har ammingene gått rolig for seg, svelger som en helt men blir ikke sint heldigvis. Skal prøve å slappe av og bare innse at hun kommer til å spise tilslutt, selv etter 5 timer..
Brillefint - Jadda! Skrevet 28. mars 2012 #22 Skrevet 28. mars 2012 Blir det mye sutring før hun "gir etter" og spiser? Du er virkelig kjempeflink som står sånn på!
Cimorene Skrevet 28. mars 2012 #23 Skrevet 28. mars 2012 Håper det går bedre med dere. Skikkelig kjipt når det blir krøll med amming. Lykke til
msunicorn Skrevet 28. mars 2012 Forfatter #24 Skrevet 28. mars 2012 Blir det mye sutring før hun "gir etter" og spiser? Du er virkelig kjempeflink som står sånn på! Nei de eneste gangene hun sutrer er når hun er trøtt, eller hvis jeg legger henne til når hun ikke vil ha. Er ikke snakk om at hun gir etter. Spenner hele kroppen og sier klart ifra! Hvis hun vil ha så søker hun etter brystet med en gang..er bingo hver eneste gang syns jeg, og hjertet dunker som besatt når hun tar brystet. Nå f.eks er det 4 timer siden sist og hun ville heller sove enn å spise..så jeg sitter liksom på nåler og venter på at hun skal gi lyd fra seg, for da må jeg opp å prøve å gi henne. Tror jeg er mest redd for at hun skal nekte enda lenger når det har gått så lang tid i utgangspunktet også. Blæ.skulle ønske jeg var en person som ikke var så følsom og bekymret, at jeg heller var en som ga litt mer F og tenker at det ordner seg!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå