engelimitthjerte Skrevet 22. mars 2012 #1 Skrevet 22. mars 2012 Er bare i uke 4, men veldig usikker hva vi skal finne på i sommer. Har ferie de tre siste ukene i juli og da vil jeg forhåpentligvis være i uke 17-20. Grunnen til at jeg er så usikker er fordi jeg har mistet i uke 17 i svangerskapet jeg var i før jul. Samboeren min har jo veldig lyst at vi skal dra til usa, men jeg er redd for å reise med fly mer enn 2 timer:/ Har dere noen planer for ferie om alt går slik som ønsket?
Førstegangsmini Skrevet 22. mars 2012 #2 Skrevet 22. mars 2012 Vi tenkte å ha Norgesferie i år, egentlig fordi planen var å prøve å bli gravid i sommer, men så gikk det litt raskere enn vi hadde planlagt. Du kan google flylegen der finnes råd ifm fly, tror andre trimester skal være det beste trimesteret. Der er det også råd ift hvordan man kan forberede seg meg støttestrømper osv.
engelimitthjerte Skrevet 22. mars 2012 Forfatter #4 Skrevet 22. mars 2012 Så koselig at du ble gravid så tidlig da:) blir vel godt med ferie i norge, værtfall når man har en liten spire voksende i magen:) Ja har googlet litt, men kommer da frem til at friske gravide kan flyge frem til uke 36. Er vel ikke beregnet som frisk gravid, siden jeg har vært sykemeldt helt siden jeg mistet og det er nå 3 mnd siden. Har da vært plaget med smerter i kroppen og veldig sliten. Føler nå at jeg svikter samboer, som sir at jeg ikke må være så bekymret.. lettere sakt enn gjort!
engelimitthjerte Skrevet 22. mars 2012 Forfatter #5 Skrevet 22. mars 2012 Egypt, så stilig da:b er det lang flyreise dit og hvor langt er du på vei, når dere drar?
lille_knirk Skrevet 22. mars 2012 #6 Skrevet 22. mars 2012 Jeg mener det er ca 6 timer med fly! Jeg klarer ikke å sove på fly uansett så kommer nok til å gå meg en del turer rundt i flyet... Er 22 uker når vi reiser. Skal bo på ett av Startour sine all inclusiv hoteller, så jeg kommer vel kun til å tørre å spise mat på hotellet. Har et barn fra før, og ferien er lagt opp etter hans ønsker som er badeland på hotellet, bamseklubb, show og ligger på stranden. Mao en deilig og avslappende ferie for meg og mannen:-)
November-spire-79 Skrevet 22. mars 2012 #7 Skrevet 22. mars 2012 Blir ikke ferie på oss i sommer siden far er student og vi vil bruke penger på bil Det er jo kjekt å ha når man får en liten baby å ta vare på. Men det blir uansett koselig......skal sole meg her hjemme i Norge
Tutla Skrevet 22. mars 2012 #8 Skrevet 22. mars 2012 Blir norgesferie på oss. Må avlyse påskeferien til utlandet på grunn av litt utfordringer med svangerskapet. Gynekologen min frarådet meg å reise, så da holder vi oss hjemme i påsken. Så får vi se om ting har forandret seg til sommeren og at vi kan reise ut på tur. Håper jo for all del at jeg skal slippe å gå hele sommeren hjemme, har jo lyst å la de andre to barna få oppleve noe kjekt før vi får en liten til i hus........
charnelle Skrevet 22. mars 2012 #9 Skrevet 22. mars 2012 Vi tar ferien i slutten av juni, da er jeg 6,5 måneder på vei. Valget faller på Hellas, ikke for langt å reise, og trygt i forhold til mat og bakterieflora. Pluss alt det andre som gjør de greske øyer til et fantastisk reisemål.
Novembernurkimagen<3 Skrevet 22. mars 2012 #10 Skrevet 22. mars 2012 Her er planen Sverige eller Danmark med bil for å handle babyutstyr lille knirk: når jeg var i Egypt på fem stjerners all inclusive ble både jeg og dem jeg reiste med kraftig magesyke. Vi spiste kun på hotellet. Ikke for å skremme deg, men jeg hadde syntes det var ok å vite selv. Jeg vet ikke hvor vanlig det er, for din del håper jeg at vi bare var maks uheldige
Gjest Shanti ♥ Skrevet 22. mars 2012 #11 Skrevet 22. mars 2012 Drømmer om en tur til New York i.l.a. 2.trimester, selv om det er en litt lang flytur.. Drikke godt med vann, bevege seg mye på flyet og sjekke solstormvarsel, så bør det gå bra! Er veldig skeptisk til å reise til land med økt risiko for toxosmitte, det ville ødelagt hele ferien for meg... Med de rette forhåndsreglene burde det vel gå bra, men som sagt - gleden blir borte.. charnelle, Hellas og andre middelhavsland er jo typiske toxo-land.
Ariel_86 Skrevet 22. mars 2012 #12 Skrevet 22. mars 2012 Vi skal til Tyrkia i juni, jeg er da 17 uker:) tror det skal gå fint, får låne leilighet der og vi har vært der flere ganger før:) Lilleknirk: vi var i Egypt i fjor, og alt gikk fint helt til vi dro til tusen og en natt show og spiste grillmat:) Hehe da ble det diaré resten av turen.. Men tror dere skal klare dere bra:)
engelimitthjerte Skrevet 22. mars 2012 Forfatter #13 Skrevet 22. mars 2012 Ser at flere av dere skal reise mange timer i fly i svangerskapet. Hvet ikke om jeg noen gang klarer å bestemme meg for hva vi skal i sommer.. er så redd for å miste på nytt igjen, om jeg selv kan forhindre det:/
charnelle Skrevet 22. mars 2012 #14 Skrevet 22. mars 2012 (endret) Nå må man slutte å være hysterisk med å unngå å reise til Syd-Europa bare fordi det er mer utbredt med toxoplasmose der. Så lenge man tar samme forholdsregler som man tar i Norge er det ikke noe farligere å være der enn i Norge. I tillegg er 10-20% av befolkningen her i Norge immune mot toxoplasmose, så for mange er dette ikke noen problemstilling i det hele tatt. http://www.lommelegen.no/legesvar/toxoplasmose-i-europa Endret 22. mars 2012 av charnelle
Elsa88 Skrevet 22. mars 2012 #15 Skrevet 22. mars 2012 I sommer så blir først bryllup yey. Og så blir det bryllupsreise, vil være i 5 måned da men vet ikke hvor det blir enda, men stor sjanse til Tallinn
Gjest Shanti ♥ Skrevet 22. mars 2012 #16 Skrevet 22. mars 2012 Nå må man slutte å være hysterisk med å unngå å reise til Syd-Europa bare fordi det er mer utbredt med toxoplasmose der. Så lenge man tar samme forholdsregler som man tar i Norge er det ikke noe farligere å være der enn i Norge. I tillegg er 10-20% av befolkningen her i Norge immune mot toxoplasmose, så for mange er dette ikke noen problemstilling i det hele tatt. http://www.lommelege...asmose-i-europa Sier ikke at jeg ikke forstår de som gjør det eller at jeg mener det er uansvarlig på noe vis.. Bare at for meg ville turen blitt ødelagt av bekymringer iom at man må være ekstra påpasselig i sydligere strøk fordi det fins mer toxo i kjøtt og salat osvosv. Nevnte deg fordi du fronta Hellas som "trygt i forhold til mat og bakterieflora"
charnelle Skrevet 23. mars 2012 #17 Skrevet 23. mars 2012 Nå må man slutte å være hysterisk med å unngå å reise til Syd-Europa bare fordi det er mer utbredt med toxoplasmose der. Så lenge man tar samme forholdsregler som man tar i Norge er det ikke noe farligere å være der enn i Norge. I tillegg er 10-20% av befolkningen her i Norge immune mot toxoplasmose, så for mange er dette ikke noen problemstilling i det hele tatt. http://www.lommelege...asmose-i-europa Sier ikke at jeg ikke forstår de som gjør det eller at jeg mener det er uansvarlig på noe vis.. Bare at for meg ville turen blitt ødelagt av bekymringer iom at man må være ekstra påpasselig i sydligere strøk fordi det fins mer toxo i kjøtt og salat osvosv. Nevnte deg fordi du fronta Hellas som "trygt i forhold til mat og bakterieflora" Her betyr uttrykket "trygt" at gravide som følger de rådene som de normalt følger, er like trygge på ferie som i Norge. Toxoplasmose er riktignok mer utbredt i Sør-Europa, men det er akkurat de samme matvarene som man skal holde seg unna! Skjønner ikke at det er noe mer farlig? Det blir som om man er livredd for å få HIV fordi man er i et land hvor dette er utbredt til tross for at man tar sine forhåndsregler... Regner jo med at de aller fleste oppegående gravide uansett holder seg unna uvasket salat og rått kjøtt både her hjemme og i Syd-Europa! Ser ikke helt hvor faren for smitte ligger da.... Når det gjelder bakterieflora og fare for mage og tarminfeksjoner er Hellas, Spania og Italia ikke verstingland sammenlignet med en del eksotiske reisemål, blant annet Egypt. Som gravid ville jeg heller unngått reisemål der bakteriefloraen er veldig annerledes og en stor prosentdel får "rennarumpe". Forholdsregler man også kan følge der, men mye vanskeligere å kontrollere enn å unngå matvarer som kan inneholde toxoplasmose.
*Mummimamma og LilleGull* Skrevet 23. mars 2012 #18 Skrevet 23. mars 2012 Vi skal en uke til Kreta i juni, vil da være 19-20 uker på vei. Jeg har ingen betenkeligheter med å reise - forrige svskap var vi i Tunisia en uke når jeg var 8-9 uker, og som nevnt over her er jo første og siste trimester regnet for å være mindre "trygge" enn det andre...
hennipenni Skrevet 23. mars 2012 #19 Skrevet 23. mars 2012 Skal to uker til Spania i begynnelsen av juli og vil da være 25-26 uker på vei.
b77h Skrevet 23. mars 2012 #20 Skrevet 23. mars 2012 Jeg er nok av den mer bekymringsfulle typen, og jeg er selv veldig usikker på om vi skal ta en ferie i starten av juni...evt til Mallorca. Vi har ei jente på 2 og det hadde vært koselig m en ferie bare oss tre, før nestemann kommer i okt... Men samtidig er jeg bekymret for om det kan føre til ekstra risiko - i forhold til mat, flyreise ol... Ville uansett ikke reist i juli/aug pga varmen. Og til deg som har samboer som vil til USA; jeg ville aldri flydd så langt om det ikke var helt nødvendig. Det gir større sjanse for blodpropp og man vet jo ikke hvordan man er i form på den tiden - spesielt siden du er dårlig nå. Du skal absolutt ikke ha dårlig samvittighet overfor samboeren - det burde heller han ha, som setter deg i den situasjonen! Vi har også mistet før, og da får man et helt annet forhold til det å gå gravid. Nei, det ville jeg ikke tatt sjansen på... Og Egypt ville jeg også unngått - det er ekstremt mye høyere sjanse for infeksjoner og diare der enn andre steder. Og som gravid er man jo ekstra utsatt.
Gjest Shanti ♥ Skrevet 23. mars 2012 #21 Skrevet 23. mars 2012 b77h, om man drikker godt med væske, beveger seg mye på flyet og sjekker solstormvarsel er da ikke en lang flytur noen særlig risiko? Mallorca er ca 4 timer og New York ca 8 - de få timene utgjør ikke mye om man er bevisst på forebygging. Ville vært mye mer skeptisk til å reise til Mallorca pga toxo. http://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/gravide/listeria_og_toxoplasma_kan_skade_fosteret (se nederst)
Gjest Shanti ♥ Skrevet 23. mars 2012 #22 Skrevet 23. mars 2012 Nå må man slutte å være hysterisk med å unngå å reise til Syd-Europa bare fordi det er mer utbredt med toxoplasmose der. Så lenge man tar samme forholdsregler som man tar i Norge er det ikke noe farligere å være der enn i Norge. I tillegg er 10-20% av befolkningen her i Norge immune mot toxoplasmose, så for mange er dette ikke noen problemstilling i det hele tatt. http://www.lommelege...asmose-i-europa Sier ikke at jeg ikke forstår de som gjør det eller at jeg mener det er uansvarlig på noe vis.. Bare at for meg ville turen blitt ødelagt av bekymringer iom at man må være ekstra påpasselig i sydligere strøk fordi det fins mer toxo i kjøtt og salat osvosv. Nevnte deg fordi du fronta Hellas som "trygt i forhold til mat og bakterieflora" Her betyr uttrykket "trygt" at gravide som følger de rådene som de normalt følger, er like trygge på ferie som i Norge. Toxoplasmose er riktignok mer utbredt i Sør-Europa, men det er akkurat de samme matvarene som man skal holde seg unna! Skjønner ikke at det er noe mer farlig? Det blir som om man er livredd for å få HIV fordi man er i et land hvor dette er utbredt til tross for at man tar sine forhåndsregler... Regner jo med at de aller fleste oppegående gravide uansett holder seg unna uvasket salat og rått kjøtt både her hjemme og i Syd-Europa! Ser ikke helt hvor faren for smitte ligger da.... Når det gjelder bakterieflora og fare for mage og tarminfeksjoner er Hellas, Spania og Italia ikke verstingland sammenlignet med en del eksotiske reisemål, blant annet Egypt. Som gravid ville jeg heller unngått reisemål der bakteriefloraen er veldig annerledes og en stor prosentdel får "rennarumpe". Forholdsregler man også kan følge der, men mye vanskeligere å kontrollere enn å unngå matvarer som kan inneholde toxoplasmose. Jeg ville f.eks. aldri rørt salat på en restaurant der nede (det ville jeg ikke her heller, men det er fordi jeg er litt hysterisk, regner med de fleste andre gravide spiser det her ) Men joda: jeg er ikke uenig med deg. Er man bevisst på å følge rådene, og har tilstrekkelig med kunnskaper, så er Syd-Europa trygt. Om man er litt mindre nevrotisk enn meg kan det faktisk tenkes at man ville fått en hyggelig ferietur også Vanlig "rennarumpe" er vel ikke skadelig for fosteret med mindre man blir usedvanlig uttørka eller får feber. http://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/gravide/listeria_og_toxoplasma_kan_skade_fosteret
engelimitthjerte Skrevet 23. mars 2012 Forfatter #23 Skrevet 23. mars 2012 (endret) Blir bra med sommer og ferie, uansett om man skal være hjemme eller dra langt bort. For vår del blir det vel biltur i sommer, samboeren min blir vel fornøyd med det også Det jeg nå er usikker på, er om jeg skal dra en tur til oslo over påska, men noen sir at man ikke burde reise med fly i første trimester. Gud! Jeg blir gal av alle disse tingene jeg ikke kan gjøre siden jeg har mistet en gang tidligere:/ Endret 23. mars 2012 av prøverpåny
Gjest Min1.baby Skrevet 23. mars 2012 #24 Skrevet 23. mars 2012 Hei. Skulle egentlig til Rhodos i august,men syns det er litt nærme,(termin slutten av oktober),så vi booket om turen vår til at vi reiser dit i mai istede. gleder meg. har jo vært der hver sommer siden 2005 nå så..er ganske trygg på å reise dit.
Mrs.Steel Skrevet 23. mars 2012 #25 Skrevet 23. mars 2012 Blir norgesferie på oss. Men det var igrunn planlagt fra før uansett. Har x-antall hytter vi skal besøke. Er litt bekymret for den ene, da det er et stykke å gå inn i veldig kuppert terreng. Vil være i overgangen til siste trimester da, men sambo får ta seg av bagasjen om det blir krise. Til dere som vurderer utlandet, reis! Jeg jobber i reiselivet og av alle de mange tusen som reiser hvert år er det bare ett fåtall som man hører om blir syke. En veldig liten brøkdel. Men tips; hold dere unna salater, frukt og buffeter. Det er der bakteriene ofte florerer. Alt som er kokt og stekt er stort sett trygt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå