Anonym bruker Skrevet 23. mars 2012 #26 Skrevet 23. mars 2012 Det er vel aldri for sent å lære hunden noe nytt, selv en collie kan vel trenes til å ta det mer med ro inne? Jeg vet at de er mer rastløse enn andre, og at de vel egentlig ikke er så gode "inne-hunder" hvis de ikke får brukt seg skikkelig, f.eks på sauekjøring, men jeg har møtt collier som tar livet helt med ro innendørs, og som spøler beina av seg når de er ute Så jeg vil tro det er håp, men det er jo som alt annet når vi jobber med hund, tålmodighet, tålmodighet, tålmodighet Hvis du har stor stue, er det en mulighet å lage en liten "hundegård", altså et område uten teppe på gulvet, hvor barna ikke kommer seg til henne? Vi har venner med barn, og de klarer ikke helt å forholde seg til våre regler ang hunden (ikke dra i halen, ikke ta lekene, ikke hoppe oppå osv) så da må vi skille spisestua av fra resten av stua og la hunden være der inne mens barna er på besøk. Hunden ser ut til å slappe mer av der inne, for hun vet at hun kan sove trygt uten at hun plutselig får en finger i nesen. Vi prøvde med å lukke henne inne på gjesterommet men der pep hun og ville ut. Selskapssyk jo Kanskje dere kan gjøre noe av det samme med deres hund, slik at hun kan få et område hvor hun ikke trenger å ha på seg truse, men samtidig får være i samme rom som dere? Da går det jo an å begrense blodbadet til et lite område, lettere å vaske over når hun slippes ut derfra. Ja, hadde vi hatt bedre plass ;-) Kommer nok til å gjøre det når vi får kjøpt hus til neste år, men foreløpig er det ikke mye ekstra plass her i stuen ;-) Vi har en liten stue/åpent kjøkken|, 2 soverom og et bad, that`s it foreløpig... Men absolutt noe jeg skal prøve når vi får bedre plass! :-)
julibebis12 Skrevet 23. mars 2012 #27 Skrevet 23. mars 2012 Hunden min er heldigvis flink å ha på truse når hun har løpetid, nå gadd jeg ikke lese i mellom alle kommentarene her siden det var så mye negativt... Men du kunne ikke avgrenset huset da? sånn at hun kunne gå uten truse:/ ta vekk tepper i stua eller noe eller sett opp grind så hun kan være i gangen el noe?! Nå ser jeg her at hun over meg har skrevet så og si det samme:P
Bittelura Skrevet 23. mars 2012 #28 Skrevet 23. mars 2012 Frøkna vår var ikke flink første løpetid.. Grisete! Neste løpetid prøvde jeg å belønne: og rose henne når hun vasket seg selv (la på kommandoen: Vask..) Nå kan jeg vise henne flekker hun ikke har sett, si vask: så vasker hun opp etter seg og vasker seg selv:) (sier vasker, men hun slikker;) Ganske kjekt å si det før jeg tar på tispetruse, siden jeg har henne på fanget på buss eller tog. Hun veier 7,5 kg så hun er ikke så stor;) Men hun er flink til å ordne seg selv nå og vasker flekker jeg ikke ser engang;) En BC-blanding er vel rimelig lærevillig:), et par dagers trening, så tar hun det tenker jeg:))
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå