☆☆☆ Skrevet 22. mars 2012 #1 Skrevet 22. mars 2012 (endret) På søndagsmorgenen våknet jeg med rier og det rant av meg da jeg stod opp. Ringte føden og fikk beskjed om å komme inn. Det ble tatt CTG og bindet ble sjekket, slo negativt ut på fostervann. De mente det kunne være en vannblære som hadde strukket. Riene dabbet av. Det ble gjort en vaginal undersøkelse og jeg vår umoden og hadde under 1 cm åpning. I etterkant av undersøkelsen fosset det ut brungrønt fostervann, og det ble uaktuelt å få reise hjem. Timene gikk, og ved 16-tiden vår riene begynt å bli tøffe. Fortsatt ingen åpning, men litt kortere cervix. Jeg fikk ikke bruke badekaret pga det fargede fostervannet, men fikk dusje for lindring. Det var himmelsk, det var ikke vondt i det hele tatt i dusjen. Men der fikk jeg ikke bli mer enn halvtimen før jeg skulle ta CTG igjen. Jordmoren kommenterte meg opp i fødesenga og insisterte på sideleie. Jeg protesterte fordi jeg hadde vondt i hoftene, men fikk beskjed om at gravide likte å ligge på siden så slik skulle det bli. Babyen var stresset og pinen ble forlenget 20 min til og 20 min til fram til det hadde gått 3 timer og jeg lå og gråt av smerte. Jeg fikk ikke endre stilling utover å flytte meg over på andre siden, noe som vår like vondt. Jeg kunne heller ikke flytte meg uten at jordmor var der, pga CTG-sensoren. Legen bestemte at det skulle bestille epidural, jeg bad om å få dusje igjen. Det hindret akkurat like godt som første gangen. Et kvarter i dusjen og jeg var i fin form igjen, og fikk gå oppe, noe som vår overkommelig. Det ble bestilt epidural likevel, da jeg fremdeles ikke hadde åpning og måtte få stimulerende drypp. Det vært mye bedre etter dette, jeg slappet godt av under riene. Men det vår blitt natt, og jeg var utslitt av mine uproduktive rier. Kl 2 sovna babyen og de snakket om å måtte ta keisersnitt. Hun våknet da jeg tvang i meg mat. Kl 4 stoppet riene. Epidural ble skrudd av og dryppet øket uten effekt, men jeg hadde full åpning. Jeg fikk en time på meg før de ville bruke vakuum. Jeg ble redd, nærmest hysterisk, jeg var så utslitt. Jeg bestemte meg før å presse uten rier, noe som var vondt som fy. Etter noen press måte jeg hvile litt og trekke oksygen fra maske, før jeg satte i gang igjen. 50 minutter tok det før jeg fikk henne ut på denne måten, og det ble litt rivning. Det er ikke noe jeg kommer til å gjøre ofte dette med fødsler, men det er uansett verdt det. Jeg sitter igjen med verdens nydelige unge, et ømt underliv og en rapport som sier at den aktive fødselen startet kl 2 om natta og varte i 5 timer. De timene gjør jeg om igjen når som helst, bare jeg slipper pinen i forkant. Jeg mener fødselen varte i over 20 timer.. Endret 22. mars 2012 av ★
☆☆☆ Skrevet 22. mars 2012 Forfatter #2 Skrevet 22. mars 2012 Litt skrivefeil her og der ser jeg, pga autocorrect..
prøver1991 Skrevet 22. mars 2012 #3 Skrevet 22. mars 2012 Gratulerer så masse Kos deg masse i barseltiden
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå