jente*28 Skrevet 22. mars 2012 #1 Del Skrevet 22. mars 2012 Hei. Jeg er nå i uke 28 og må vel snart tenke på å søke foreldrepenger. Når er det vanlig man gjør dette? Jeg jobber nå rundt 50 % og mottar aap for det resterende. Håper på at jeg klarer å jobbe 50 % helt frem til permisjonen starter for blir gal av å gå hjemme Men det jeg lurer på er om det vil svare seg for meg å ta 100 % eller 80 % ? Kan jeg f.eks ta 100 % og deretter søke om gjennopptak av aap og bare motta dette ? Planen er at jeg etter permisjon må finne meg en ny jobb pga ryggproblemer, så min nåværende jobb er for tung til at jeg kan komme meg tilbake i 100 %. Tenkte at hvis jeg tar 100 % kan jeg motta aap når permisjonen er ute, og kanskje ta noen ekstravakter på min nåværende jobb når far er hjemme, men samtidig holde på å søke ny jobb. Regner med jeg ikke kan starte i ny jobb for aug 2013 pga barnehage. Er det noen som kan gjøre meg litt klokere på hva som vil være mest lønnsomt for meg? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143921047-foreldrepenger-hva-l%C3%B8nner-seg-for-meg-50-aap/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
wella Skrevet 23. mars 2012 #2 Del Skrevet 23. mars 2012 Hei, du kan ta foreldrepermisjon 3 mnd før termin ,men du må ta den 3 uker før termin. Du skrevet at du jobber 50 % og har 50 % AAP.Når det gjelder permisjon 80% eller 100 %, det er veldig viktig at du må vurdere økonomien din. Fordi AAP er already 67 eller 62 % av din inntekt. Hvis du tenker seg å ta 80 % Foreldrepermisjon da du skal ha 80 % av den AAP og 80 % av jobben din og det blit mer mindre utbetalingen men du har inntekt tom 57 uker ( begge foreldre dersom begge har rett på foreldrepenger). Du kan ta AAP igjen etter permisjon. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143921047-foreldrepenger-hva-l%C3%B8nner-seg-for-meg-50-aap/#findComment-144101498 Del på andre sider Flere delingsvalg…
jente*28 Skrevet 23. mars 2012 Forfatter #3 Del Skrevet 23. mars 2012 Før jeg fikk mine plager med ryggen, jobbet jeg og tjente en del mer enn det jeg gjør nå, så derfor er mine aap regnet ut fra inntekten fra jeg var frisk og tjente mye mer, siden det var pga jobb jeg fikk mine plager. Dette utgjør at det jeg får utbetalt i aap så å si tilsvarer den lønnen jeg får for den jobben jeg har nå, uten de ekstra tilleggene. Derfor føler jeg ikke jeg ¨mister¨så mye med aap, utenom jeg har jo en del mindre enn det jeg hadde før jeg ble syk, men økonomien er helt grei. Jeg ønsker og håper jeg får jobbet 50 % frem til 3 uker før termin. Men det jeg tror jeg har kommet frem til er at jeg tar 100 % permisjon, + 5 uker ferie fra i år. Da vil min permisjon ca vare til mars før far tar sin del. Tenkte jeg da kan søke gjennopptak av aap, og far ønsker å kanskje ta 2 dager i uken permisjon, da tenkte jeg at jeg kan jobbe, mens jeg er hjemme de andre dagene. I mellomtiden kan jeg også søke på ny heltidsjobb som passer min helsesituasjon bedre, og håper og finne det til barnehagestart i august neste år. Høres dette greit ut, eller er det greiere med 80 %. Blir helt forvirra av dette her jeg Men setter pris på råd Når må man sende inn søknad på foreldrepenger? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143921047-foreldrepenger-hva-l%C3%B8nner-seg-for-meg-50-aap/#findComment-144102425 Del på andre sider Flere delingsvalg…
wella Skrevet 23. mars 2012 #4 Del Skrevet 23. mars 2012 Jeg ønsker og håper jeg får jobbet 50 % frem til 3 uker før termin. HEr blir jeg lit uskir. Du må ha jobbet siste 6 av 10 ukene for å få foreldrepenger. Jeg vet ikke nå om du har jobb eller du har plan å få jobb. I verfall man må ha jobbet 6 av det siste 10 ukene for å fo foreldrepenger. Jeg foreslår at du må snakke med saksbehandler din og fine riktig beløp av AAP , det høres ut lit spacialt sak ( lit usikker at du får samme lønnet utbelat som AAP som du hadde arbeidsinntekt ) Beklager hvis jeg forsår feil. Du har AAP og du kan søke gjennopptak av AAP etter at du er ferdig med din foreldrepermisjon. Vet ikke hvor du bor i landet fordi alle fylke har lit forskjellige rutiner, Man må søke hverfall 3 mnd før du tar ut permisjon. Du må fylle ut skjmea og hvis du har 50 % stilling arbeidsgiveren din må sende inntekt opplysningerr ( de vet hvor ligger skjema og alt) og du må sende termin bekreftelse som du kan få fra lege eller jprdmor etter uke 26. I fht saken din det er lurt å ta en prat med din saksbehandler eler ring nav på tld. 55 55 33 33 dekan sjekke saken din. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143921047-foreldrepenger-hva-l%C3%B8nner-seg-for-meg-50-aap/#findComment-144103332 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nisand Skrevet 25. mars 2012 #5 Del Skrevet 25. mars 2012 Jeg synes du har tenkt ut en grei løsning. Foreldrepengene regnes ut fra både AAP og arbeidsinntekten din. Du får foreldrepenger tilsvarende det du har i AAP. Velger du 100% dekning vil du få utbetalt det samme som du har i dag med lønn og AAP. Så søker du om gjenopptak av AAP når permisjon er over. Velger du 80% må du passe på at du ikke har opphold på AAP mer enn 52 uker. Er du det må du søke om AAP på nytt, og kan ikke søke kun gjenopptak. Dersom du ikke skulle klare å jobbe helt frem til du går ut i permisjon kan du motta 100% AAP. (tar ta utgangspunkt i at du har gått til maks på sykepenger og ikke har opparbeidet deg ny rett). I og med at du skriver at du har gått grunnlag vil jo ikke dette bli noe tap for deg. Har du 100% AAP når du går ut i permisjon blir det dette som blir foreldrepengegrunnlaget ditt. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143921047-foreldrepenger-hva-l%C3%B8nner-seg-for-meg-50-aap/#findComment-144106957 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2012 #6 Del Skrevet 28. mars 2012 Hei. Lurer på om jeg kan slenge meg på dette emnet jeg også, for her virker det som det er noen som kan litt om dette.... Dere skjønner det at jeg er for tiden delvis sykemeldt pga kroniske ryggproblemer. Har vært det i 2 måneder nå. Det er lite sannsynlig at jeg makter å fortsette i den jobben jeg har nå i full stilling (jeg jobber 80% stilling). Vi har en gutt på over 3 år, og jeg surrer veldig i hodet mitt pga at jeg skulle så veldig gjerne ha ønsket at han hadde fått et søsken... Dette har til nå vært uaktuelt pga at jeg ikke makter både jobb og hjem samtidig... Så det jeg da spekulerer på er hvordan det stiller seg i forhold til sykepenger - foreldrepenger osv. Hvis jeg nå skulle velge å bli gravid etter hvert, vil jeg jo i realiteten sannsynligvis ha vært delvis/ helt sykemeldt i godt over ett år i det jeg går ut i permisjon.... Man kan vel ikke være sykemeldt i over et år uten å gå over i noe arbeidsavklaringspenger eller noe... Men arbeidsavklaringspenger i 7 svangerskapsmåned høres litt merkelig ut også... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143921047-foreldrepenger-hva-l%C3%B8nner-seg-for-meg-50-aap/#findComment-144115533 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå