Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Her er link til enda en forskningsrapport som viser påvirkning av barn når mor bruker mobil som gravid...

http://www.abcnyhete...-adhd-symptomer

Andre rapporter viser det samme, og bl.a at mus blir sterile i 5.generasjon v/ stråling tilsvarende mobilbruk. Mange rapporter viser adferds- og læringsvansker. Det er også dokumentert at mobilstråling (fra master og mobiler) gir doble dna-brudd, samt åpner blod/hjerne-barrieren (svært alvorlig). Og ikke minst dreper sæd-celler...

Også lurt å tenke på når babyen er der; ikke ring m babyen på fanget.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143920915-minimer-mobilbruk-i-svangerskapet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selv bruker jeg "belly armor"... Spesielt når jeg har pc på fanget! :)

http://www.bellyarmor.com/

Pleddet fåes kjøpt på "enklere liv" her i Norge iallefall, ellers så er det lett og greit å bestille ifra nettsiden deres -tok litt under en uke :)

takk for tipset om det teppet! Det ser jo kjempefint ut - og kan jo også brukes over baby om man må ta en tlf ol... Jeg har et tynt stoff i "sølv" som også stopper stråling, men det ser absolutt ikke så fint ut som dette.

Man bør ikke sitte med pc i fanget (heller ikke når man ikke er gravid...). Den oppvarmingen du kjenner, som er ubehagelig, er en ting - men strålingen som pcen sender ut hvis den har trådløst nett er mye farligere. Og den strålingen kjenner man ikke.

En annen ting å være obs på:

- skru av trådløst nettverk om natten - gå helst over til kablet.

- trådløs fasttelefon er noe av det verste; de stråler konstant hele døgnet, selv når de ikke er i bruk.

- og babycall ville jeg unngått mest, mest mulig. Kun brukes når man virkelig trenger den.

Enig i at man bør være litt forsiktig med å omgi seg med disse duppedittene til enhver tid og tenke på å bruke laptopmatter etc. for å verne magen litt. Men paranoiaen har gått langt etter min mening hvis man begynner å skru av nettverk tlf. etc rundt seg... Og at man fordi man mener en ting er farligere enn en annen kan gjøre den "minst farlige" er et merkelig argument (les: spise spekemat).

Hilsen en med mastergrad i tekniske duppeditter og nettverk og sånt;)

Annonse

takk for tipset om det teppet! Det ser jo kjempefint ut - og kan jo også brukes over baby om man må ta en tlf ol... Jeg har et tynt stoff i "sølv" som også stopper stråling, men det ser absolutt ikke så fint ut som dette.

Man bør ikke sitte med pc i fanget (heller ikke når man ikke er gravid...). Den oppvarmingen du kjenner, som er ubehagelig, er en ting - men strålingen som pcen sender ut hvis den har trådløst nett er mye farligere. Og den strålingen kjenner man ikke.

En annen ting å være obs på:

- skru av trådløst nettverk om natten - gå helst over til kablet.

- trådløs fasttelefon er noe av det verste; de stråler konstant hele døgnet, selv når de ikke er i bruk.

- og babycall ville jeg unngått mest, mest mulig. Kun brukes når man virkelig trenger den.

Ja, både pleddet og magebeltet jeg har har dette "sølvstoffet" på baksiden av seg :)

Når pc er på fanget, bruker jeg også alltid pcmatte eller "bord" under pga varmen.

Og morsomt at du nevner det, for her har vi ordnet så internett skrur seg av imellom kl 01 og 07 f.eks...

Og babycallen vi har valgt er ikke trådløs, for å unngå stråling..

Jeg har en stefar som er veldig "på" disse tingene, iogmed at han reagerer veldig på stråling (skremmende hvordan jeg kan "snike" meg til å skru på nettet på mob tlf, uten at han ser det, og plutselig brummer han "hvem har på mobilen sin, skru av nettet" fordi han får vondt i hodet.. ;) )

Så vi forsøker å tilpasse oss, selv om det ikke er lett i dagens samfunn. :)

Det er faktisk ikke hysterisk i det hele tatt. Men garantert noe det vil bli mer fokus på i fremtiden, fordi i dag er vi alle prøvekaniner i et samfunn som bare de siste årene har fått strålingskilder overalt...

Og samtidig med denne økningen, øker også antall barn m læringsvansker, ADHD ol...

Og det blir flere og flere eloverfølsomme, som sliter i det samfunnet vi har m trådløst overalt.

Da er det bedre å være føre var - og i det minste sette seg inn i all forskning som finnes. Eks på www.stralevern.no

Endret av b77h

Enig i at man bør være litt forsiktig med å omgi seg med disse duppedittene til enhver tid og tenke på å bruke laptopmatter etc. for å verne magen litt. Men paranoiaen har gått langt etter min mening hvis man begynner å skru av nettverk tlf. etc rundt seg... Og at man fordi man mener en ting er farligere enn en annen kan gjøre den "minst farlige" er et merkelig argument (les: spise spekemat).

Hilsen en med mastergrad i tekniske duppeditter og nettverk og sånt;)

Jeg mener nå det er hysterie å ikke spise spekemat på 9 mnd når du bor i Norge. å være oppmerksom på stråling rundt seg, er ikke hysteri.

Jeg synes det blir litt vel hysterisk.. Greit man kan være obs og gjerne kjøpe babycall uten stråling osv, men slutte å bruke nettet på mobilen, ringe, bruke dataen.. hehem.. Men såklart, dette er jo opp til hver enkelt.

Spekemat derimot, der synes jeg ikke det er hysterisk å være avholden- selv i norge.

Det er en grunn til at det ikke anbefales.

Annonse

Så langt er det vel knapt en forsøksmus som har dødd av trådløs nettverks-stråling. Men det skader jo ikke å være føre var.

Men hvis man først skal bekymre seg for stråling, bør en starte med å sjekke radonstrålingen i huset sitt. 300 mennesker dør årlig i Norge på grunn av radonstråling, og helsefaren ved radonstråling er svært godt dokumentert.

En rask titt på selve studien viser et svært begrenset utvalg og selvfølgelig problemet med overføringen mellom mus og mennesker (som alt annet kan man jo ikke teste dirkete på mennesker av etiske grunner). Jeg mener på ingen måte at man ikke skal tenke på dette i det hele tatt, men at man bør være obs på hvilke studier man tar for god fisk. Dette er et viktig foregangsstudie som krever mye mer forskning på omnrådet. Det er heller ikke bra for mennesker og fostere å være ute i luftforrurensning, men vi unngår jo ikke en tur til sentrum av den grunn...

Mao tror jeg det er viktig at man tar generelle forhåndsregler, som med alt annet, men at man også tenker etter hvordan man kan tilrettelegge for at hverdagen vi lever i skal fungere.

(jeg mener ikke å si at studien i seg selv er dårlig. Det er utført på en god måte, men utvalget (antall mus) er begrenset og overføring til mennesker begrenser nok en gang generaliseringen. I tillegg er det ikke sånn at musene som ikke ble utsatt for stråling hadde superhukommelse og musene som ble utsatt for dette var helt fjerne. Det skiller noen prosenter her. Problemet er at media syns ikke dette er en spennende sak om det skal legges fram på denne måten... ;) Derfor er det viktig å ta forskining gjengitt i media med en klype salt og heller gå til kilden.)

Litt forskningsnerd her merker jeg, men vi kommende mødre/mødre/foreldre blir utsatt for mye som er farlig for barnet, galt å gjøre, men som kanskje er overdrivelser fra andre. Da gjelder det å finne ut hva man selv er komfortable med og ikke høre på alt alle andre mener.

Vi praktiserer et slags "føre var"-prinsipp i hjemmet vårt. Det innebærer at vi har valgt å ikke ha trådløst nettverk, men heller kjører alt gjennom kabler. På hytten, hvor det er trådløst nettverk, slår vi det av om natten og når det ikke må benyttes. Det er en veldig enkel og grei kjøreregel, uten at man skal behøve å bli kalt paranoid av den grunn. Man utsettes for trådløse nettverk og stråling overalt, og da er det befriende å kunne velge vekk den verste "forurensningen" og eksponeringen i sitt eget hjem. Vi vil simpelthen ikke ta sjansen, og barn er mer følsomme enn voksne. Forskning har vist sammenheng mellom f.eks leukemiforekomst hos barn og jevnlig eksponering for stråledoser. Min mann er elektroingeniør og har lang utdanning og arbeidserfaring og til og med han er svært skeptisk og tilbakeholden mtp stråling og dens virkning. Statens politikk når det gjelder stråling og strålevern er svært omdiskutert, og jeg stoler ikke blindt på anbefalinger fra Statens Strålevern. Jeg har en Mastergrad i HMS, risikostyring og samfunnssikkerhet, og jeg har studert temaet inngående. Tror det er viktig å ikke stole blindt på Staten, og heller stille seg litt kritisk til diverse anbefalinger. Vi har jo alle sett hvordan det gikk med vaksinen mot H1N1/Svineinfluensa, som et eksempel. Jeg er jammen glad jeg fulgte egen intuisjon og ikke vaksinerte min familie.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...