Grynet:) Skrevet 21. mars 2012 #1 Skrevet 21. mars 2012 Jeg holder meg vanligvis unna suketter og brus med kunstig søtningsstoff.. I dag vet jeg at det blir pizza og Pepsi Max med en kollega. Jeg har ikke lyst å fortelle om graviditeten enda, kan det skade å innta noen glass? Noen som vet?
VinterSol+2 Skrevet 21. mars 2012 #2 Skrevet 21. mars 2012 Noen tror ikke det er skadelig i det hele tatt. Men så mye forskning viser at det er det, at man blir anbefalt å holde seg unna. Hvilke mengder det er skadelig i, vet man heller ikke noe om. E det ikke noe sånt som at man bør holde seg til et glass iallefall, om man absolutt må drikke det? Jeg reagerte på aspartam da jeg var liten, og da eg ammet eldste fikk jeg i meg et glass lettsaft søteqt med aspartam ved en feil. Da fikk ammebarnet utslett! Så jeg er veldig forsiktig. Se inne på kostholdsveiledningen til staten, der ligger daet mer oppdatert info enn du får her
b77h Skrevet 21. mars 2012 #3 Skrevet 21. mars 2012 søker du på internett vil du finne utallige sider som beskriver hvorfor det er giftig (ja!) - og hvordan det merkelig nok ble godkjent i usa (noen m litt for mye makt som ville tjene penger...). Når aspartam står i romtemperatur over lang tid (eks lagres lenge i butikk før den kjøpes) spaltes det til to stoffer hvor det ene er FORMALDEHYD - som er kreftfremkallende gift. Tro meg; dette vil du ikke at fosteret skal få i seg! Og at man er gravid trenger jo ikke være grunnen til at man ikke drikker den giften - jeg har ikke drukket (eller spist) det på 5-6 år. Rører det aldri...
Grynet:) Skrevet 21. mars 2012 Forfatter #4 Skrevet 21. mars 2012 Jeg vet allerede at det blir giftig når det ikke er kaldt. er blant annet derfor jeg unngår det. Jeg bestilte cola, fikk Pepsi Max. På pizzaen lå det dårlig stekt pepperoni. To små kalde glass fikk jeg i meg. Fy fasan dårlig følelse!
b77h Skrevet 21. mars 2012 #5 Skrevet 21. mars 2012 Jaja - det går nok helt fint. Så unngår du det bare fremover. I mitt første svangerskap gjorde jeg ALT "rett" - fordi det var ivf og vi visste det før det skulle skje. Nå er jeg blitt gravid kun m hjelp av mannens innsats, og det kom helt overraskende på oss - og første måneden drakk jeg både alkohol, spiste røykelaks, upasturisert ost osv osv... men so far har det gått bra ;-) lykke til videre!
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2012 #6 Skrevet 21. mars 2012 Jeg drikket iallefall den Pepsi Maxen jeg har lyst på uten dårlig samvittigighet... Mye verre å proppe i seg med sukker etter min mening!
Grynet:) Skrevet 21. mars 2012 Forfatter #7 Skrevet 21. mars 2012 Takk.. Det er jo ikke noe å gjøre med det nå heller. Kollegaen er veldig "på" meg ettersom hun vet at jeg mistet i høst, så prøver å unngå all mistanke. Gleder meg veldig til å forhåpentligvis kunne slippe nyheten! Korrupte matindustrien i USA, ja.. Aspartam går gjennom, men urten Stevia som er brukt i tusenvis av år er forbudt. Oh the irony..
Grynet:) Skrevet 21. mars 2012 Forfatter #8 Skrevet 21. mars 2012 Sukker er mye bedre enn Aspartam, tro meg. Listen over skadevirkninger er lang som et ondt år, og slås opp som en "skandale" i intervaller på ca 2 - 3 år.
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2012 #9 Skrevet 21. mars 2012 Dersom man drikker 3 liter elle mer daglig..... Hadde det vært så ille som en del fanatikere sier hadde det vært forbudt i nisselandet Norge!
Gjest Shanti ♥ Skrevet 21. mars 2012 #10 Skrevet 21. mars 2012 Matportalen (offisielle råd til norske gravide) anbefaler å holde seg under 1 liter brus med kunstig søtningsstoff daglig, og i tillegg huske på at cola etc inneholder litt koffein, så man må passe på totalinntaket av koffein/dag. Food and Drug Administration i USA er enig med de norske rådene i at aspartam er trygt. http://www.americanpregnancy.org/pregnancyhealth/artificialsweetner.htm Og pepperonien; den må vel ha vært lenge nok i stekeovnen hvis pizzaen ikke var gjennområ. Kos deg med god samvittighet! Svangerskapsdiabetes pga for høyt sukkerinntak er da potensielt mye mer skadelig enn en liten skvett sukkerfri brus i ny og ne.
_JuNi_ Skrevet 22. mars 2012 #11 Skrevet 22. mars 2012 Hmm,...ser du skrev at røkelaks ikke var bra, men det har jeg fått høre av jordmor at jeg kan spise begge de to andre gangene..
Thea-81 Skrevet 22. mars 2012 #12 Skrevet 22. mars 2012 Mitt motto: Alt med måte! (å fraråde gravide å drikke mer enn 1 liter brus daglig bør vel gjelde de som ikke er gravide også..og bør være innlysende...)
b77h Skrevet 22. mars 2012 #13 Skrevet 22. mars 2012 Angående røkelaks så er det jo kun røkt - ikke stekt el kokt...og derfor kan det vel være fare for parasitter ol som vi tåler godt, men et foster er mer sårbar for. Men skal ikke påstå noe der. Men i forhold til aspartam så har jeg lest så mye dritt om det - at det påstår jeg er giftig. Stoler slett ikke på helsemyndighetene i usa - jeg vet også hvordan det systemet virker!
Sillylilly Skrevet 22. mars 2012 #14 Skrevet 22. mars 2012 Mitt motto: Alt med måte! (å fraråde gravide å drikke mer enn 1 liter brus daglig bør vel gjelde de som ikke er gravide også..og bør være innlysende...) Er så veldig enig!
Grynet:) Skrevet 22. mars 2012 Forfatter #15 Skrevet 22. mars 2012 Hvor mye sukker skal egentlig til for å utvikle svangerskapsdiabetes? Jeg drikker som regel 2,5 dl mot kvalme. Perfekt størrelse. I dag har jeg tatt den helt ut, og inntatt ca 5,9 dl... Den nå så omtalte pepperonien (hehe) lå på en takeaway-pizza. Noen av bitene så ustekte ut, altså fettet er enda i pølsen. Resten så stekt ut, da fettet lå på utsiden og de var mindre og mørkere. Jeg spiste meg i sikksakk gjennom de "tryggeste" stekte bitene og lot som ingenting. Vann under broen, satser på at det går knirkefritt 20 minutters varmebehandling skal visst være tilstrekkelig.
Gjest Shanti ♥ Skrevet 22. mars 2012 #16 Skrevet 22. mars 2012 Risiko for svangerskapsdiabetes er helt avhengig av masse faktorer som arv, utgangsvekt, kosthold osv.. uansett er det greit å holde sukkerinntaket lavt, fordi mye sukker fører til stor baby som fører til vond fødsel og usunt barn. Syns ikke verken 3 eller 6 dL hørtes avskrekkende mye ut, da...
hennipenni Skrevet 22. mars 2012 #17 Skrevet 22. mars 2012 Angående røkelaks så er det jo kun røkt - ikke stekt el kokt...og derfor kan det vel være fare for parasitter ol som vi tåler godt, men et foster er mer sårbar for. Røkelaks vil jeg tro at man kan spise selv om man er gravid. Man kan jo tross alt spise sushi. Sushi er jo verken røkt, stekt eller kokt
Grynet:) Skrevet 22. mars 2012 Forfatter #18 Skrevet 22. mars 2012 Det er jo ikke mye, jeg leste at det er 13 mg koffein i 1 dl cola, og anbefalt daglig inntak ligger mellom 100 - 200 mg. Jeg kommer ikke til å helle i meg en stor flaske alene pr dag, DA hadde det blitt mye sukker.. Jeg har et bevisst forhold til kost og ernæring, er slank og trener. men jeg er veldig avhengig av den gylne lille flaska når kvalmen herjer som verst! Det hjelper jo med en gang, og noen slurker tar det verste.
Gjest Shanti ♥ Skrevet 22. mars 2012 #19 Skrevet 22. mars 2012 Ja, helt enig.. Cola zero og Solo er de store svakhetene her i huset, og jeg drikker med god samvittighet!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå