Gå til innhold

Anbefalte innlegg

og hva har jeg krav på ??

Ingen vil vel ansette ei gravid, hva kan jeg søke på og bør søke på NAV ?

Når ungen er født får jeg bare engangsutbetaling da??

Er det noen så har vært i lignende sitvasjon og kan hjelpe meg, er ganske desperat... =(

Fortsetter under...

Jeg hadde først meldt meg arbeidsledig sånn at du får dagpenger, så hadde jeg tatt kontakt med et vikarbyrå og sett om de hadde noe midlertidig arbeid til deg. Får du lønn eller dagpenger har du også krav på foreldrepenger i permisjonen.

Lykke til :)

søk på en ny! Ikke si noe om graviditeten enda.

Jeg fikk jobb i 4. mnd og jobbet helt til jeg skulle ut i permisjon. jeg sa ingenting før etter ca 2 mnd. det gikk helt fint. de har ikke lov å spørre deg. sitter i samme knipen denne gangen også. har bare vikariat ut ca. 6.mnd. men det er vel få som vil ansette en på 7 mnd. på vei :P

Så finn deg noe nå, du kan fortsatt jobbe i mange mnd. :)

Hei!

Søk på jobb så fort du kan før magen kommer :) For all del ikke si noe på jobbintervju om at du er gravid.

Eller: Det er lønna di 6 av de siste 10 månedene før permisjonsstart som teller. Du kan ta ut permisjon allerede fra 12 uker før termin!! :) Dvs at om du går 3 måneder arbeidsledig nå og starter permisjonen 12 uker før termin, har du fremdeles vært i lønnet arbeid 6 av de siste 10 månedene før permisjonsstart, og har rett på permisjonspenger etter din gamle lønn. Litt kjipt å starte permisjonen så tidlig før barnet kommer, kanskje. Sjekk opp på nav.no, er ganske sikker på dette..

Eller: Dagpenger teller også som lønn, om du velger å gå på dagpenger til barnet kommer vil permisjonspengene dine beregnes utfra det og ikke lønna i jobben du hadde...

Annonse

Er det noen så har vært i lignende sitvasjon og kan hjelpe meg, er ganske desperat... =(

Hei :) jeg var i samme situasjon.Men fikk veldig hjelp av Nav. Jeg går nå på dagpenger og har de samme rettighetene som om jeg skulle jobbet. Jeg er aktiv søker, men vanskelig å få jobb, siden jeg er nå 6 mnd på vei. :) men jeg også mistet jobben min når jeg var 3 mnd på vei, fordi de hadde ikke plass til meg i budsjettet dems. synes det er helt ok, men skulle ønske jeg var i jobb. Men jeg må bare godta at situasjonen min og ikke la det gå inn på meg, fordi stress og beskymringer er ikke bra for babyen.

Bare søk ny jobb hvis du er i form for det. Alternativt gå på dagpenger, det teller akkurat som om du hadde vært i jobb. Gjør bare at foreldrepenger blir bittelitt lavere vel, for dagpenger er jo bare rundt 60% av siste lønn.

Men hvis du søker jobb - ikke si noe om at du er gravid. Du treng ikke å si noe om det og de har ikke lov å spørre om det. Mitt vikariat utløp da jeg var 2 måneder på vei. Gikk på dagpenger i 3 måneder og har startet ny jobb da jeg var 19 uker på vei. Er førstegangs, så jeg så vel bare litt småfeit ut :)

Har snakket med sjefen 2-3 uker etter jeg startet om at jeg er gravid og når jeg skal ut i permisjon og det gikk helt greit det.

Lykke til!

Var i samme situasjon for noen år siden - jeg tok vikariater på en skole, så det ordnet seg fint for meg:-)

Viktig å vite at dagpenger er sidestillt med arbeidsinntekt, så du vil opparbeide deg rettigheter til mammaperm, selv om du ikke skulle få deg en jobb. Men som de andre sier: SØK!

Ta vikariater hvis du ikke får deg fast jobb som nevnt over. Du kan jobbe så mye du kan (og orker) for å holde snittet på mnd inntekten oppe. Dagpenger er et alternativ, men det er jo så lite i forhold til lønn..

Jeg var i samme knipe, men fikk meg jobb og bare positive meldinger når jeg annonserte min graviditet.

Lykke til!

Vil aller først begynne med å takke anonym 1238 for opplysningene. Jeg viste ikke at man kunne starte 3 mnd før på perm og ikke tenkt helt at man kunne dele disse 6 av 10 mnd på den måten du forklarte. Ja selv om jeg viste det var 6 av 10 mnd.

Har vel ikke tenkt så nøye på det.

Er selv i samme situasjon og trodde jeg ike kunne ta mer en 14 dager ferie siden man må ha oppdrag minst hver 14 dag for å få godkjent den mnd.

Men så over til HI

Gratulerer med graviditeten :)

Nå vet jeg jo ikke hvilken arbeidsgruppe/yrke du tilhører for der er det jo veldi forskjell på om man kan jobbe ekstra eller ikke.

Jeg selv tilhører helsevesnet så vi er vant til at mange livnærer seg med 100% inntekt selv om de ikke har noe fast.

For tiden er jeg også arbeidsledig da jeg innerst inne ønsker å komme med på dagtid jobb.

Jeg hadde akkurat avsluttet min stilling da vi fant ut at jeg var gravid. Da jeg troppet opp på Nav og litt "flau" skulle forklare dette sa hun bare at flere tusen jenter har ikke fast jobb under svangerskap men jobber dere denne 6 av 10 mnd regelen har du de samme rettigheter.

Vær også obs for ser ingen har nevnt det tidligere men om du finner en jobb som kan la deg gå ekstra( feks barnehage, sykehjem, kafe, butikk ol ) må du få vakter minst hver 14 dag(du kan ikke ha fri i 15 dager) for å få den mnd godkjent.

Ta kontakt med ulike bemanningsbyrå de fleste har ikke noe i mot å ha gravide i arbeide uansett om det er for vikariater eller enkeltdager.

Du må også ta vare på alle lønnslipper da du må regnes foreldrepenger etter dette.

Jeg er i akkurat samme situasjon. Mistet jobben for 2 dager siden. Har heldigvis lønn ut juli. Men min plan er nå å få et vikariat frem til jeg skal ut i permisjon.

Men det er noe dritt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...