Gå til innhold

Hvor lenge viste gravidtest "gravid" etter SA??

Lola2016

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Jeg hadde en abort, og blødde i 2 måneder etterpå. Tok en grav.test, og den viste fortsatt "gravid". Fikk ultralyd, og det var ennå rester igjen der inne som førte til at hormonet ble liggende i kroppen. Fikk piller (som ved med. abort) for å "skylle ut" de siste restene.

I følge Clearblue, som produserer graviditetstester, kan det ta opp til ni (!) uker før man får negativt prøveresultat etter en abort. Det er litt individuelt hvor fort kroppen klarer å normalisere seg igjen etter et svangerskap, og det kommer også an på hvor langt man var på vei, og hvor høyt hCG-nivået var da man mistet. Huff, det er kjempekjedelig å gå sånn og vente. Håper du får negativt resultat snart, slik at kroppen kan komme seg videre...

Hvorfor driver man og tester om man får positive graviditetstester etter abort? Er det ikke bare å vente til man får mensen igjen så er alt ok? (litt newbie på dette området her, men vil gjerne vite siden jeg akkurat har hatt en MA med påfølgende medisinsk abort for å få det ut i uke 12/13)

Et veldig legitimt spørsmål tyr82. Jo, du har helt rett, det er bare å la naturen gå sin gang, og når man får mensen igjen etter aborten, så er kroppen i rute igjen. For mange er det likevel godt å få en bekreftelse på at svangerskapet definitivt er over, å se det svart på hvitt at man ikke er gravid lenger.

Jeg opplevde dessuten å bli gravid på ny rett etter en ufrivillig abort, før jeg rakk å få menstruasjonen tilbake, og da var det vanskelig å vite om den positive graviditetstesten skyldtes "gammelt" hCG, eller om det skyldtes et nytt svangerskap. Jeg måtte da ta blodprøver hos legen min med noen dagers mellomrom for å få konstatert at hCG-nivået var stigende og at jeg var gravid på ny. Det var lange dager å vente på svar. En negativ graviditetstest noen dager/uker etter aborten ville spart meg for mye usikkerhet...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...