snart3barnsmor:) Skrevet 19. mars 2012 #1 Skrevet 19. mars 2012 Jeg lurer på hva deres 6-mnd babyer spiser i løpet av en dag... Hvor mange måltid? Hva får de, og har dere brukt tid på å venne de til det, eller var det rett på? Og får de måltid i stedet for melk eller kombinerer dere? Har ei jente som blir 6 mnd i morgen, og som til nå kun har fått grøt på kveldstid, resten av måltidene ammer jeg. Har prøvd såvidt med middagsglass nå for hun har begynt å spise så ofte på dagtid (også om natten) så har en følelse av at amme-dagene snart er over og at vi må over på tyngre måltider.
1down Skrevet 20. mars 2012 #2 Skrevet 20. mars 2012 Her varierer det veldig, enkelte dager er hun mest interessert i puppen Men prøver å ha en fast rutine da. Grøt morgen og kveld, litt frukt til lunsj, grønnsaksmos til middag. Men er foreløpig ikke store porsjonene altså, eneste hun gjerne spiser endel av er kveldsgrøten. Ammer til alle måltider. Hun er 6 mnd og 3 uker.
Knotten & lille persille Skrevet 20. mars 2012 #3 Skrevet 20. mars 2012 Min lille er drøye 6 mnd og har i det siste blitt en skikkelig storspiser. Vi begynte så smått med litt grøt på formiddagen da hun var 4,5 mnd pga altfor hyppig amming. Det tok vel 1 mnd før hun virkelig begynte å spise. Jeg innførte kveldsgrøt mens hun fortsatt bare fikk smaksporsjon på formiddagen og økte heller de to små måltidene istedetfor å gi et stort måltid. De siste 2 ukene har hun blitt kjempeglupsk! Hun spiser nå grøt formiddag og kveld, laget av 150-200 ml vann! I tillegg får hun nå litt frukt etter morgenammingen (er tydelig ikke noe frokost menneske, vil ikke ha grøt). Og så får hun grønnsaksmos eller et middagsglass til middag. Alt dette har hun begynt med de siste to ukene. Jeg ammer før hvert måltid og noen ganger etterpå også for tørsten, hun tar ikke flaske eller kopp. Hun er veldig glad i mat og koser seg tydelig med den, lager masse lyder:) Hun er fortsatt veldig glad i puppen, men den metter ikke nok til at hun kan klare seg mange timer på kun melk lenger. Hun har sovet hele natten siden hun begynte med litt grøt.
knerten09+ knerteline11 Skrevet 20. mars 2012 #4 Skrevet 20. mars 2012 Her er det pupp + en god porsjon grøt til frokost, lunch er det først pupp og så har jeg prøvd å la ho spise litt skive mens jeg spiser. Går ikke så mye ned, så ho får litt grøt med fruktmos etterpå. Middag varierer litt. Av og til vil ho ha nesten ingenting og av og til en helt porsjon. Her tilbyr jeg pupp etter middagen. Kvelds er pupp pluss en stor grøtporsjon. Hun er 6,5 mnd og begynte med kveldsgrøt når ho var ca 5 mnd. Før det fikk hun litt smaksprøver av grøt og forskjellig rundt lunchtider. I tillegg får hun nå også sitte med middagsbordet med oss og får noe av maten vi spiser. Typisk koker jeg noen av grønnsakene vi har for seg selv uten salt og så får hun dette i biter som hun kan spise med hendene. Blir mest leking og ikke så mye spising ennå. Men litt går nå i munnen også.
abella Skrevet 20. mars 2012 #5 Skrevet 20. mars 2012 Vesla er 6,5 mnd nå og spiser omtrent alt mulig. Hun har fått mat siden hun var 4 mnd. Jeg ammer kun morgen og kveld fordi jeg har begynt å jobbe igjen. Hun spiser mest grønnsaker (omtrent 3 måltider hver dag), men også grøt og fruktmos (spesielt avokado). I tillegg får hun moset lever. Hun spiser også brødbiter og annen mat i biter som feks banan og mango, er skikkelig flink til å tygge! Liker å sitte på fanget mitt og spise av min mat. Hun får 5 måltider hver dag. I begynnelsen introduserte jeg nye matvarer sakte, men nå gir jeg ny mat når vi har det siden hun ikke reagerer på noe av det hun har fått. Hun tar hverken flaske eller tutekopp og liker ikke mme, så det blir lite melk.
Gjest isimagen Skrevet 20. mars 2012 #6 Skrevet 20. mars 2012 Gutten min begynte med fast føde da han var 4 mnd. Nå er han 6 mnd og spiser 3 måltider fast føde om dagen. Grøt + frukt til frokost kl. 09, middagsmat på formiddagen kl. 13-14 og grøt + frukt til kveldsmat kl 18. Han tilbys alltid pupp før måltidene, for å holde produksjonen oppe. Han er veldig glad i mat og spiser det meste. Har blitt endel ferdigglass i det siste, men nå har jeg kjøpt inn for å lage masse barnemat og fryse ned. Jeg er sikker på at han hadde spist dobbel porsjon grøt hvis jeg hadde laget det til han (altså av 200 ml væske).
Surogvanskelig Skrevet 21. mars 2012 #7 Skrevet 21. mars 2012 Min baby er er 6, 5 mnd. Han får pupp om morgenen og grøt m frukt når han våkner etter første dupp. Middag i to tida, pupp midt på dagen, kveldsgrøt i 6 tida, pupp når han legger seg kl 7 og pupp når jeg legger meg. Jeg har begynt å jobbe igjen og jobber turnus så er av og til vekke på dagen og av og til på ettermiddagen. Han drikker mye melk av puppen, men er ikke alltid så intresert i flaske med mi melk. Jeg pumper meg så han alltid har melk tilgjengelig når jeg er vekke, og har ammepermisjon en time før hver vakt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå