Gå til innhold

Dere mammaer med adhd, hvordan håndterer dere deres adhd?

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hvordan dere håndterer deres adhd? Hva gjør dere når dere mister besinnelsen over ungene? Og hvordan kommer dere gjennom hverdagen?

Jeg selv sliter med temperamentet og er forferdelig dårlig til å holde huset i orden. Må også skrive lister over ting jeg skal gjør.

Fortsetter under...

Jeg vet ikke helt hvordan jeg kommer meg gjennom dagen..

Mister jeg besinnelsen går jeg direkte ut av rommet, umiddelbart.

å selv sliter jeg med temperamentet og vet ikke hva orden er.. :( Så dette lurer jeg også på

Temperamentet har roet seg med årene :) I tenårene fikke jeg alltid høre av min mor at jeg måtte "tøyle sinnet mitt". Det har jeg vel klart, tenker jeg. Nå er det faktisk sjelden jeg blir sint, men kan bli irritert eller streng og bestemt :). Men ungene har opplevd sinnet mitt tidligere, så det er min alder som har tøylet dette for meg, for barna kom ganske tidlig, de.

Og mamma forstod heller aldri hvordan jeg kunne gjøre så ekstremt lite lekser, og likevel få gode karakterer. Jeg gjorde bare skriveleksa, og den gjorde jeg fort ;) Stiler brukte jeg max et kvarter på, både med kladd og innføring, og da kvelden før innlevering :) Jeg fulgte vel bare med i timene, antar jeg. For læreren gikk jo gjennom leseleksene på skolen, og da muntlig. Og det var nok det som reddet meg. Og det at vi hadde det gamle skolesystemet, med mye mer struktur og det å bli fortalt i detalj hva vi skulle gjøre.

Orden avhenger for meg av at jeg fullstendig kan følge mitt system og mine rutiner slavisk. Ha faste tider til alt på en måte. Ser at dette er vanskeligere jo større barna blir, og dess mer de da velger å gjøre ting selv. Så nå er orden MYE vanskeligere, og til tider uoverkommelig. For nå kommer det mer impulsting som virkelig forstyrrer meg, selv om det er dagligdagse ting, altså. Så da blir det skippertakmetoden, når lysten og evnen plutselig kommer :)

Og det å ta en dag av gangen, og ikke få panikk om man ikke rakk alt på listen i hodet, er viktig. Verden går ikke under om noe må vente til neste dag eller lenger :) Og så å senke kravene til perfeksjonismen :) Godta at man ikke får til alt slik andre ser ut til å klare med letthet.

Kan ikke si jeg helt trives slik jeg nå fungerer, men det går. Og barna vil jo bli voksne en dag, og da får jeg heller gå tilbake til mine slaviske rutiner ;)

Ritalin, det er den som håndterer min ADHD, uten den fungerer jeg dårlig. Med den er jeg en strukturert, tålmodig og balansert mamma/person. Uten skjærer det seg veldig, da blir jeg stresset, utålmodig, får kort lunte og blir ustrukturert. Takk pris for Ritalin ;o)

Interresant tema! Selv sliter jeg med kort lunte og generelt stress... Ting må være linet til hver morgen så det bare er å hoppe i klærna og levere i barnehage og dra på jobb selv. Jeg er nå gravid med nr to og tenker å bli hjemme to år i permisjon. Da skal jeg medisineres og håper på en ny hverdag. Etter 1 mann lengtet jeg bare tilbak til jobb og klarte ikke å kose meg hjemme. Det er ganske rotete hjemme, men vi tar noen skippertak av og til. Dyr har vi også, så pga dem må vi jo vaske ofte. Værre med rot for min del. Da både klær, leker og sko som slenger rundt omkring. Diagnosen min blei satt da jeg nettopp fikk vite jeg var gravid, selv om jeg har ant at jeg har hatt det hele tide. Virkelig spent på om ritalin fungerer positivt for meg og mine, og om jeg da klarer å ta bedre vare på familien, vennen og meg sjøl :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...