Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hjelp!

Er virkelig helt ute å kjører når det gjelder søtsaker.

Eller.. jeg og samboeren min spiser ikke godteri i uka, men jeg spiser jo alt anna.. (foreksempel kjeks,is,kake osv).

Så kaloriene går vel opp i opp, om jeg hadde spist en sjokolade istedenfor.

Er bare kjempesulten HELE tida, går å leter i skapa.. Helt sjukt. Spesielt nå og den siste uka..

Er det noen andre som også har det slik?

Og er det noen som har noe råd?

Håper på svar :=)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg var også sånn men en søndag sa vi bare imorra er det slutt, harde første uker men nå føles det helt greit, spiser mye mindre av andre ting i hverdagen også etter det værste ''sjokket'' var over, i begynnelsen gikk det mer iste og sjokolademelk og spiste frukt til jeg fikk vondt i magen

Skrevet

Her kan jeg ikke ha noe liggende....det "forsvinner" bare....kjøpes det, så etes det...

Gjest Kira med en av hver
Skrevet

Jeg er helt lik deg, bortsett fra at det kun er sjokolade jeg har lyst på. Skjønner ikke hva som går av meg, fordi kan spise en stor sjokoladeplate hver dag (og jeg som vanligvis kun orker en eller to små biter!!!).

Nå er det 5 uker siden den lille ble født, og søtsuget er sterkere enn noen gang. Så må snart ta meg sammen, fordi vekten går ihvertfall ikke nedover ;)

Skrevet

Jeg "konkurrerer" med en venninne om å ikke spise sukker innen 1. Juli. Jeg ble helt sjokket over hvor enkelt det var når det ikke var et valg lenger. Vi må fortelle hverandre om vi spiser noe og da er det enklere å la være:) Tips er å få i deg mer av det gode fettet også. Ost, avokado, olivenolje etc. Og mindre stivelse som er i brød, pasta etc. Spis da grovt hvertfall! Vet det er vanskelig, men lettere når man kommer over "kneika":) Lykke til!

Skrevet

Takk for svar, bra det ikke bare er meg..:P

Jeg er bare supersulten hele tida, noen tips på hva jeg kan spise? Hva dere spiser? For å ikke spise kjeks/is/godteri osv?

Spiser jo "vanlige" måltider sånn som frokost,lunsj,middag,kveldsmat

Skrevet

Jeg har det på samme måte. Har min første sukkerfrie dag i dag. Jeg må bare kutte helt ut for at det skal gå, jeg klarer ikke å begrense meg hvis jeg skal spise "litt". Har kuttet ut sukker før, og det er helt herlig når man først er kommet godt i gang.

Har gitt meg selv lov til å spise det jeg vil av mat i en overgangsperiode, så lenge det er uten sukker. Så får jeg se om jeg må gjøre noen grep i forhold til matmengde senere når jeg er vant til å være uten sukker. Hvis jeg kommer så langt da, men det er planen hvertfall. ;)

Skrevet

Jeg har det på samme måte. Har min første sukkerfrie dag i dag. Jeg må bare kutte helt ut for at det skal gå, jeg klarer ikke å begrense meg hvis jeg skal spise "litt". Har kuttet ut sukker før, og det er helt herlig når man først er kommet godt i gang.

Har gitt meg selv lov til å spise det jeg vil av mat i en overgangsperiode, så lenge det er uten sukker. Så får jeg se om jeg må gjøre noen grep i forhold til matmengde senere når jeg er vant til å være uten sukker. Hvis jeg kommer så langt da, men det er planen hvertfall. wink.png

ååå.. Du er flink da.

Ikke noe sjokolade i helgene heller?

Potetgull da?

Hehe.. Høres fælt ut uten noe sjokolade eller potetgull..

Men noe må jeg jo gjøre :/ Føler nesten jeg har apstinenser

Skrevet

Flink og flink, jeg har såvidt begynt da. ;) Men håper på å klare det. :P

Du får kjøpt både sjokolade og potetgull uten sukker. ;) Men det bør selvfølgelig begrenses. For min del er det enklere å begrense ting uten sukker. Er nok sukkeravhengig.

Det er ikke fælt, man blir vant til det. Jeg tenkte nesten ikke på det etter en stund sist jeg kuttet. Koste meg med gele av fun light, kanelboller med fibra og sukrin, eller en brødskive med banan på og en kopp te til. Kjenner det hjelper litt på motivasjonen å tenke tilbake på det, jeg har aldri hatt det så bra som den perioden.

Så kom jula og ødela alt... :P

Skrevet

åååh. jeg er akkurat lik. klarer bare ikke å holde meg unna sukker! :( prøver hardt, men har ikke nok viljestyrke!

Skrevet

ÅÅ Hannah kan vi ikke gjøre det sammen?? jeg trenger et sukkerkutt sÅ til de grader!! hehe, men kutter du alt med sukker, eller bare godterier? Men jeg kommer nok ikke til Å spise sukkerfri sjokolade osv, synes det er verre med alle de kunstige søtningsstoffene tross alt, sÅ fÅr heller unne meg noe med ekte sukker nÅr det først skal være. Tror ikke jeg greier et HELkutt i grunn :P gjør du det? Trenger EN godtedag :P

Skrevet

Kan vi godt. :) Jeg MÅ kutte helt, jeg har prøvd med en godtedag, men da havner jeg "pÅ kjøret" igjen. Blir for min del som om en tørrlagt alkoholiker skulle ta seg et glass vin pÅ lørdagskvelden. Men om du klarer Å holde det til en dag, sÅ er jo det flott. :)

Jeg kutter mat med sukker ogsÅ med unntak av makrell i tomat og røkt laks, fordi det er stort sett det eneste jeg klarer Å fÅ i meg av fisk, ogsÅ er det veldig smÅ mengder som er tilsatt.

Skrevet

Haha, jeg vet hva du mener, burde nok kuttet helt jeg også for jeg er veldig avhengig og får jo abstinenser.. :P Prøver denne uka med å spise godteri bare på lørdag så får jeg se om det fungerer eller ikke ;) Men spiser du ikke frukt eller da? fruktsukker tenker jeg på.

I dag blir min første dag, i går slukte jeg i meg tre sjokoladepåskeegg.....! Da ble jeg litt kvalm og tenkte nå må jeg slutte! Jeg skal også la meg selv spise det jeg vil av mat, tenker at det er lurt at jeg holder meg jevnt mett og at det kan være litt av trikset. Men tror jeg bør ha noe snacks liggende på lur som erstatning disse første dagene. F.eks synes jeg det er supergodt med cottage cheese med eple, kanel og mandler. Og noe frukt/bær kan være lurt å ha liggende. Vi skal å handle for uka i dag så tenkte jeg skulle skrive handleliste nå, rop ut om lure ting :) Hørte en gang at hvis man får veldig godtesug kan det være lurt å spise et kokt egg! Poenget var at når man spiste noe med mye proteiner så skulle det hjelpe. Brødskive med bananer er jo ikke dumt heller, søtt og godt :)

Skrevet

Når jeg tenker meg om så har jeg gjort dette før, og var da godtefri en hel uke, kom til lørdag og hadde egentlig ikke lyst på søtt lenger, men fikk litt "panikk" av å tenke på at hvis jeg ikke spiste noe den dagen så var det en uke til neste gang jeg hadde lov..haha, så da ødela jeg det..så denne gangen, om jeg ikke har lyst på søtt lørdag skal jeg tenke at hvis jeg knekker en annen dag er det greit istedet bare for å spise fordi det er lørdag :P men helt avhold er nok det beste for å få bukt på avhengigheten.

Skrevet

Joda, jeg spiser frukt, det går greit. Kutter bare ut ting med tilsatt sukker. Jeg tror nok det er noe psykisk som spiller inn, at jeg ikke klarer å sette en grense for meg selv hvis jeg "tillater" noe, derfor må jeg kutte helt. Har prøvd og prøvd å tenke annerledes, at en kjeks ikke behøver å bli til en hel pakke, men det har jeg gitt opp. :P Men om man nå skulle gå amok på frukt så er det jo begrenset hvor mye man får i seg...

Da jeg prøvde med en godtedag i uka, så fant jeg ut at jeg kunne "spare" godtedagen hvis jeg klarte det. Altså om jeg ikke tok den på lørdag så hadde jeg den til gode og kunne ta den akkurat når jeg ville. Det gjorde det lettere å utsette den. :)

Må skrive handleliste jeg også... nøtter, egg, masse frukt... hmm hva mer tro.. åja, sukkerfrie pastiller til nødstilfeller. Også te. :) Men det er kanskje ikke så lurt å overdrive tedrikkingen med tanke på koffein og amming. Hvordan er det med kunstig søtning tro? Og kullsyre? Husker jeg kompenserte litt med pepsi max også sist gang jeg kuttet ut sukker. :P Men det er vel sunnere med gulrøtter. Det må også på handlelista.

Kommer ikke på noe mer akkurat nå, begynner å bli en stund siden sist...

Skrevet (endret)

Jo forresten, sånne små knekkebrødlignende ting, fiberrik tror jeg det het? Veldig greie som snacks med en skive kokt skinke på og masse agurk og tomat. :) Også kan man "skeie ut" med et par striper majones under i blant, hvis man ikke er så striks som meg (mener det var 2% sukker i majones). :P Smaker utrolig godt når man er ute av den søte modusen. Det er forresten en annen ting jeg synes er fint med å kutte ut sukker, vanlig mat smaker plutselig så mye bedre!

Endret av Hannah-
Skrevet

Man bør holde seg unna kunstig søtning når man ammer, det er hva jeg har hørt iallefall, men jeg har tatt et og annet glass med fun light f.eks. Men når det kommer til brus drakk jeg alltid pepsi max før, men nå tar jeg heller et glass vanlig brus hvis jeg skal ha det, tenker litt sånn at vanlig sukker er mindre "farlig" enn søtningsstoffer. Men gjelder å ikke gå amokk ja! Det sies jo at spiser/drikker man mye kunstig søtt så er jo det også med på å opprettholde sukkersuget så er nok en bjørnetjeneste til seg selv å spise/drikke mye sånt uansett.

Var å handlet litt nå jeg, vi skal storhandle senere, men måtte bare ha noe i hus så jeg greier meg til samboer kommer hjem, hehe. Ble makrell i tomat (har bakt brød i dag :D ) , cashewnøtter, usaltet selvfølgelig, cottage cheese, pærer og tyggis! Tyggis og det å pusse tenner er et godt råd mot søtsug! Når det gjelder koffein er det vel greit med et par tre kopper mener jeg, jeg drikker kaffe noen ganger om dagen, mest for å holde meg våken! hehe, men elsker en fruktte fra helsekosten, husker ikke helt navnet nå, den er koffeinfri og trenger egentlig ikke søtes heller, god som den er, den skal jeg kjøpe :)

Masse gode tips Hannah, skal sjekke ut sånn fiberrik jeg :)

Skrevet

Kjenner jeg er veldig motivert nå! Må bare ha noe klart til i kveld sånn i tilfelle, er gjerne da det er verst! Sånn bokser med oppkuttet ananas er kjempegodt, sånn som ikke er i sukkerlake, det er jo nesten som godis synes jeg :) Og smoothies er jo en god ide.

Det jeg skal fokusere mest på tror jeg blir å spise meg skikkelig mett til hvert måltid, spise 5 ganger om dagen (droppe småspising) og ha et gode sammensatte måltider, det betyr grønnsaker til alle måltid.

Hvordan gjør du det med yoghurt? Tenker naturell jeg og tilsette evt frukt/bær/nøtter. Biola naturell er jeg glad i også, det er jo kjempebra for magen også :)

Skrevet

Det verste, eller egentlig beste, er jo at man føler seg jo såå mye bedre når man ikke stapper i seg masse godteri, og at det er jo veldig godt å knaske på f.eks paprika som jeg gjør nå, hehe. Spent på om jeg merker at jeg får mer energi etterhvert også.

Ja jeg vet jeg kupper tråden her nå, har så mye på hjertet! :P

Skrevet

Haha følte jeg hadde mye på hjertet her jeg også, blir jo så gira. :P Nå koooser jeg meg med to brødskiver og en kopp te og har nesten dårlig samvittighet fordi jeg spiser Så mye til ett måltid. Men en stor sjokoladeplate kunne jeg hive i meg uten å tenke over det. Merkelige greier...

Hmm ikke kunstig søtning nei, da kan det bli en litt større utfordring. For min del merket jeg ikke at det trigget søtsuget sist, det hjalp heller til med å stille det. Det er sikkert litt individuelt. Men får prøve å klare meg uten denne gangen da, eller med minimale mengder, hvertfall til jeg er ferdig med ammingen.

Yoghurt ja, jeg pleide å spise sånn dobbel 0% før jeg, men den er det jo kunstig søtning i. Da blir det vel som du sier, naturell med frukt og bær. Tenker jeg kjører det i blenderen, for jeg er ikke så glad i klumper. :P

Tyggis må på lista ja. Også må jeg ha ny tannbørste. ;)

Skrevet

Her står det litt om kunstig søtning: http://www.klikk.no/helse/article261873.ece Står at barn under tre ikke bør få det i seg så da blir det kanskje gjennom amming også?

er iallefall forsiktig med det jeg :)

Ja vet, leste her om dagen at 100 g sjokolade tilsa 1,5 timers trening (kommer jo sikkert an på hvilken trening osv da men likevel) enn at man bare putter i seg masse godteri uten å tenke!

Har blender jeg også, og stavmikseren er verdt gull :)

Skrevet

Her står det litt om kunstig søtning: http://www.klikk.no/...ticle261873.ece Står at barn under tre ikke bør få det i seg så da blir det kanskje gjennom amming også?

er iallefall forsiktig med det jeg smile.png

Ja vet, leste her om dagen at 100 g sjokolade tilsa 1,5 timers trening (kommer jo sikkert an på hvilken trening osv da men likevel) enn at man bare putter i seg masse godteri uten å tenke!

Har blender jeg også, og stavmikseren er verdt gull smile.png

Så flinke dere er da:)

Har ikke sjangs å kutte ut all sukkeren.

Ikke noe realisisk for meg.

Men trenger liksom tips om hva jeg kan spise utenom godteri,, Men det har jeg jo egentlig fått:)

Tror jeg begynner neste uke, har bursdag på fredag så da blir det jo en del.. Og nesten bursdag på torsdag..hehe..:)

Skrevet

ninairen du trenger jo ikke kutte helt da, gjør som meg, jeg skal ha en dag i uka og tar det ikke like strengt som Hannah.

I kveld koser jeg meg med cottage cheese med oppkuttet pære, cashewnøtter og kanel, supergodt! :)

Ellers tenkte jeg å kjøpe sånn God dag kakao frokostblanding, den tror jeg skal være relativt sunn og god når man får søtsug.

tørket frukt er jo også søtt hvis du må ha noe annet, tørket aprikos f.eks. Forskjellige typer nøtter er godt å knaske på. Alt av oppskjærte grønnsaker og frukt.

En ting som er godt er hvis du fryser en hel banan, med skallet og alt, så når den er frossen bruker du blender/stavmikser og mikser det sammen med melk, blir kjempegodt!! smaker bananmilkshake :D

Bær/frukt sammen med vaniljekesam.

Skrevet

Mye godt der ja. Jeg har lagd diverse fruktmoser til minstemann i dag, også har vi kost oss som bare det med smaksprøver begge to. ;)

Skrevet

Hvordan går det? Har ikke gått så bra her... men starter på nytt igjen i dag med friskt mot. :P

Jeg tror jeg sliter litt fordi jeg røykte før jeg ble gravid, også erstattet jeg røyken med godteri. Nå har jeg liksom ingenting å ty til når jeg blir stresset, og da aner jeg ikke hvordan jeg skal få roet meg ned. Og stresset blir jeg ofte når vi sliter sånn med soving som vi gjør nå om dagen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...