Happilyeverafter<3 Skrevet 19. mars 2012 #1 Skrevet 19. mars 2012 Hei. Er det noen som vet ang dette? Jeg jobbet 100% i hele fjor, og har derfor opptjent 25 feriedager for i år. Nå jobber jeg 60% fordelt på 3 hele dager i uken. Hvordan blir det da når jeg skal ta ut ferie? En ferieuke regnes som 5 dager, men det er jo ikke fem dager for meg...bare 3. Da blir det jo som om jeg gir arbeidsplassen min 2 dager pr uke, hvis dere skjønner? Er det noen som vet hva som blir riktig? Vi har ikke et miljø her der det passer seg å spørre, så jeg prøver å finne "fasit" før jeg kontakter ledelsen... På forhånd takk for svar
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2012 #2 Skrevet 19. mars 2012 Jobber du tredagers uke, blir din ferieuke 3 dager. Dvs. du er ikke borte 3 arbeidsdager og trukket 5 feriedager. Det går på uker, det er først når man deler opp en begynner å telle dager.
Happilyeverafter<3 Skrevet 19. mars 2012 Forfatter #3 Skrevet 19. mars 2012 Så det du mener er at om jeg har 3 ukers ferie så trekkes 9 dager? Hehe må vist ha det inn med teskje dette her...
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2012 #4 Skrevet 19. mars 2012 Du får like mange ferieuker som alle andre uansett om du jobber 1, 3 eller 5 dager i uka, men du får feriepenger ut fra hva du tjente i 2011.
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2012 #5 Skrevet 19. mars 2012 Alle har krav på ferie uansett om du jobber 30, 60 eller 100% stilling. Ferien du har krav på er 4+1 dag, men de aller fleste arbeidssteder opererer med 5 ukers ferie. At du jobbet 100% i fjor påvirker bare hvor mye feriepenger du får, ikke hvor mange uker ferie du har krav på. 3 uker ferie er 3 uker ferie, uansett hvor stor stilling du har. Du gir ikke bort arbeidsdager til arbeidsgiveren din, du tar ut 3 uker ferie. Man teller ikke dager, men uker.
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2012 #6 Skrevet 19. mars 2012 Så det du mener er at om jeg har 3 ukers ferie så trekkes 9 dager? Hehe må vist ha det inn med teskje dette her... Nei, det er motsatt. Det trekkes for 15 feriedager. En ferieuke vil alltid være 5 feriedager, uansett om du har 1, 3 eller 6 arbeidsdager den uka.
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2012 #7 Skrevet 19. mars 2012 Veldig enkelt forklart så får du i løpet av et år 11mnd med lønn og 1mnd med feriepenger. De fleste arbeidsplasser velger å betale ut feriepengene samme måned til alle uavhengig av når de tar ut ferie, feks i juni. Da vil du med 60% stilling i juni få utbetalt feriepenger etter hva du tjente året før og så vil du ikke få lønning ut fra at du jobber 60% nå. Hvis du tar ut ferien din i juli, så vil du i ferien din da få utbetalt 60% lønn, som du i prinsippet egentlig skulle hatt i juni fordi det var da du jobbet de ukene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå