turbooglykkelig Skrevet 19. mars 2012 #1 Skrevet 19. mars 2012 Når man kommer innpå føden gjør de som regel en CTG-registrering av barnets hjerterytme, teller spark og registrerer riene. Jeg har vært inne til flere registreringer både i forbindelse med premature rier i ukene 30-34, en gang fordi jeg syntes det var lite liv i magen og sist lørdag kveld natt med rier (nå kan han få lov å komme... Er 37 uker i dag). Jeg registrerte ikke så nøyehva riene lå på de første dagene, men lørdag kveld/natt lå de på 60-100 i styrke før de dabbet av. Var det da gode rier?
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2012 #3 Skrevet 20. mars 2012 Det er ikke ctg som avgjør om riene er sterke eller gode, det avgjør man ved å kjenne på magen under riene, samt sjekke om de er regelmessige, hvor hyppige og langvarige de er, og hvis man er ifødsel om det skjer framgang eller ikke
turbooglykkelig Skrevet 20. mars 2012 Forfatter #4 Skrevet 20. mars 2012 Det er ikke ctg som avgjør om riene er sterke eller gode, det avgjør man ved å kjenne på magen under riene, samt sjekke om de er regelmessige, hvor hyppige og langvarige de er, og hvis man er ifødsel om det skjer framgang eller ikke Jeg er klar over det, men under CTG måles også styrke på riene, et tall som ligger nede mot 0 når man ikke har rier, og natt til søndag var de over 100 på de sterkeste riene.
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2012 #5 Skrevet 20. mars 2012 jeg var selv på måling for noen uker siden, fordi jeg var redd for at jeg hadde fått svangerskapsforgiftning, og da sjekket dem rier og fosterlyd, der kom det opp 9-16 osv på rier, men jeg kjente ingen verdens ting.. så tror egentlig ikke den der rier tingen er noe å stole på
lille-my-april Skrevet 20. mars 2012 #6 Skrevet 20. mars 2012 Jeg var på ctg måling i går. Når det er rier ligger den telleren på over 100. Hos meg var de oppe i 70, og for det meste på rundt 5. Så ingen rier her i alle fall.
turbooglykkelig Skrevet 20. mars 2012 Forfatter #7 Skrevet 20. mars 2012 Jeg var på ctg måling i går. Når det er rier ligger den telleren på over 100. Hos meg var de oppe i 70, og for det meste på rundt 5. Så ingen rier her i alle fall. Takk for info :-)
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2012 #8 Skrevet 20. mars 2012 Jeg var på ctg måling i går. Når det er rier ligger den telleren på over 100. Hos meg var de oppe i 70, og for det meste på rundt 5. Så ingen rier her i alle fall. Takk for info :-) Eheh.. åssen hadde jeg rier når de var max oppi 56 da? Kom opp i 5 cm innen de bestemte hastesnitt pga høy puls på babyen. Jordmora sa at den CTG måleren kun sjekket hyppigheten og varigheten på riene. Ikke styrken.
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2012 #9 Skrevet 20. mars 2012 jeg var selv på måling for noen uker siden, fordi jeg var redd for at jeg hadde fått svangerskapsforgiftning, og da sjekket dem rier og fosterlyd, der kom det opp 9-16 osv på rier, men jeg kjente ingen verdens ting.. så tror egentlig ikke den der rier tingen er noe å stole på Den måler sammentrekningene. Jeg merka heller ingenting før den kom opp i over 20. Så du hadde sikkert kynnere her siden du ikke merket noe (livmoren din trener seg opp)
ticalinda Skrevet 20. mars 2012 #10 Skrevet 20. mars 2012 Etter 20 timer med udugelige, svake rier ved min tredje fødsel, så dro jeg inn på sykehuset for CTG. Den målte også styrken på riene, og jordmor bekreftet at jeg hadde svake rier. De lå da på 50 til 60 stort sett, og disse var ikke vonde for meg, bare litt ubehagelige. Jeg var på nippet til å få riestimulerende fordi riene var så svake, men de tok seg sakte, men sikkert opp, og hver gang riene nådde 90 og mer, så ble jordmor så glad! Det betydde at det endelig var fremgang:)
Nurkfrid Skrevet 21. mars 2012 #11 Skrevet 21. mars 2012 (endret) Leste nylig at ctg målingen av rier først og fremst er interessant med tanke på hvor lenge rien varer og hvorvidt barnets puls responderer underveis. La selv merke til at jeg kunne "pushe" tallet noe høyere ved å spenne magen mot beltet, så her spiller tydeligvis ytre faktorfer inn også. Endret 21. mars 2012 av Nurkfrid
lille-my-april Skrevet 21. mars 2012 #12 Skrevet 21. mars 2012 #8: Bare videreformidler det jeg fikk beskjed om jeg...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå