Gå til innhold

Kan man drikke alkohol når man går på antibiotika?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det står ikke noe om det i pakkningsvedlegget, men jeg har bestandig ørt at man ikke skal det. Har gått på antibiotikai 10 dager nå og har eldig lyst på et glass vin til maten i kveld.

Fortsetter under...

Skrevet

Så vidt jeg vet kan det gå ut over effekten av antibiotikaen, men mener at en lege jeg kjenner sa at ett glass var ok.

Skrevet

Jada. Det er bare en myte at man ikke kan det:)

Skrevet

Det går helt fint å koble de vanlige antibiotikaene med alkohol.

Grunnen til at det VAR anbefalt å ikke drikke, er at man kan glemme en dose i fylla, eller spy eller få diare av alkohol. Og da forsvinner virkningen.

Der er noen ekstremt få og spesielle typer antibiotika hvor alkohol er bannlyst, men dette gjelder ikke de vanlige vi får for det meste smått av infeksjoner :) Og da ville det også stått i pakningsvedlegget :)

Skrevet

Googlet litt og fant lett endel info...her bl a; (google evt merket du går på nå...)

"

Når det gjelder bruken av alkohol og antibiotika så er det flere ting man må ta hensyn til. For det første kan virkningen av antibiotika bli ødelagt dersom det kombineres med alkohol i magesekken. Noen kan også bli veldig kvalme ved å kombinere dette.

Om man skal bort så tror jeg nok ikke at et glass vin eller en øl betyr stort om man drikker det på kvelden og man for eksempel tok tablettene sine på morgenen eller ved middagstid. Bruk fornuft og les pakkningsvedlegget!

Hilsen

Jørgen Skavlan

Spesialist i allmennmedisn"

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...